| |
|
Hra
Kubišta, Adam ; BEČKA, Marek (vedoucí práce) ; TRPIŠOVSKÝ, Lukáš (oponent)
V této práci si kladu zásadní otázku: "Jak došlo k tomu, že jsem se dostal od dětských her až k hraní divadla?" Sleduji vývoj v hraní her a hraní si vůbec od dětství přes léta dospívání až do dospělosti. Porovnávám dva paralelní vývoje. Cestu her sportovních a cestu mimetických her. Vyvstává tak mnoho dalších otázek. Na ně hledám odpovědi v momentech, okamžicích, jež mi utkvěly v paměti pro svá někdy jasná a někdy zahalená sdělení. Zároveň se na hraní her dívám z pohledu již známých teorií. Kromě toho se snažím vidět i něco mimo ně.
Pojmenovávám zde podobnosti i rozdíly mezi hraním divadla a sportovními zápasy. Většina textu se vztahuje k osobní zkušenosti. Oporu hledám v již publikovaných pracích na příbuzná témata.
Na závěr shrnuji poznání, jež mi sepsání práce přineslo. Na jeho základě se snažím zjistit, jak si hrát.
|
|
Jsem už herec ?
Vejražka, Jan ; MAKONJ, Karel (vedoucí práce) ; RAJMONT, Ivan (oponent)
Mohu o sobě po čtyřech letech studia herectví a jednom necelém roce v divadelním angažmá jednoznačně prohlásit - jsem už herec?
To je hlavní otázka, kterou si přeji touto prací zodpovědět. Postupuji tak, že se pokouším pojmenovat a ukázat to, co pro mě znamená být herec. Tak se struktura práce specificky formuje do jednotlivých kapitol, které svým způsobem vyplývají jedna z druhé a jsou spolu provázané, tedy celá práce je ve své podstatě jedním celistvým textem. Během celé práce vycházím především ze svých vlastních osobních zkušeností a zážitků. Na základě zjištění, která objevuji, dospívám k tomu, že na otázku - jsem už herec? - odpovědět nemohu, protože je pro mě ve své podstatě stejná jako otázka - jsem už člověk?
|
| |
|
Determinanty herecké práce? relaxace a reflexe
Frösslová, Markéta ; KORČÁK, Jakub (vedoucí práce) ; HLAVÁČOVÁ, Jana (oponent)
Práce pojednává o determinujících faktorech herecké práce, se kterými jsem se setkala během studia na DAMU i mimo ni. Především se zde věnuji osobě režiséra jako jednomu z klíčových činitelů, který působí na hercův vývoj a obzvlášť se zabývám komunikačním determinantem ovlivňujícím spolupráci mezi hercem a režisérem. Nechybí ani potřebná sebereflexe.
|
| |
|
Vědomá výstavba role jako předpoklad her eckého sebevědomí
Krejsová, Klára ; KUDLÁČKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; HLAVÁČOVÁ, Jana (oponent)
Předkládaná diplomová práce má název Vědomá výstavba role jako předpoklad hereckého sebevědomí a je členěna do čtyř oddílů, šesti kapitol a deseti podkapitol. Při psaní jsem vycházela zásadně ze svých zkušeností a svých vlastních pocitů, citovala jsem z řádně označených pramenů a autorů. Cílem této práce není vědecký výzkum, ale utřídění toho, co jsem se během studia na DAMU naučila a jakou zkušeností jsem prošla. V úvodní části se věnuji úvaze o obtížnosti psaní o herectví a zároveň o důvodech, které mě přiměly k výběru zvoleného tématu. V dalších částech textu se zaměřuji na vlastní pocity a zkušenosti nabyté v průběhu zkoušení různých inscenací s různými režiséry. Rozebírám, jaké okolnosti mají vliv na sebevědomí herce a jak souvisí sebevědomí osobní se sebevědomím hereckým. V závěru své práce vyjadřuji víru, že do divadelního světa vykročuji vybavená vysokoškolskými vědomostmi a získanými dovednostmi.
|
| |
|
Estetická distance a divadlo
LOUKOTOVÁ, Veronika
Základním tématem bakalářské práce Estetická distance a divadlo je vysvětlení základních charakteristik ?psychické distance? tak, jak ji ve svém textu ?Psychická distance? jako faktor v umění a estetický princip popisuje Edward Bullough. Práce se věnuje nejprve distanci obecně, vysvětluje terminologii Edwarda Bullougha - pojem distance, pojem ?psychické distance?, antinomii a variabilitu distance. Poté se zaměřuje pouze na distanci v umění a získaná fakta se snaží ukázat na příkladech v jednotlivých druzích umění. Práce také nahlíží na distanci jako na estetický princip, jehož pomocí lze v estetice vysvětlit problematiku odlišování ?krásného? od ?příjemného?. Tato bakalářská práce se dále zaměřuje na distanci v umělecké tvorbě a snaží se jí popsat ve vybraném druhu umění ? v umění dramatickém. Práce má dokázat, že existuje několik teorií herectví, které se v názorech na distanci herce extrémně liší. V souladu s fakty získanými z textu Edwarda Bullougha se práce přiklání k teorii, která je blízká dvěma významným teoretikům umění ? Denisovi Diderotovi a Bertoltovi Brechtovi. Cílem práce je také vystihnout jejich nové názory a pohledy na divadlo.
|
|
Motivace herců v divadelním spolku
Hasiankou, Artsiom ; Francová, Tereza (vedoucí práce) ; Surynek, Alois (oponent)
Tématem mé práci je motivace herců v divadelním spolku. Výběr tohoto téma není nahodilý, delší dobu hraji v divadle a zajímá mě otázka, proč lidé obětují svůj čas a sily na neziskové činnosti. Kde se skrývá ta hnací síla, která vede lidí celým jejich životem? Kde se nachází základní pramen jejich zájmů a přání? Jaké síly se nás nutí chovat neracionálně z hlediska formální logiky? Co potřebují od herectví a projevu na jevišti?
|