Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3,609 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.13 vteřin. 

Smrt a umírání v perspektivě religiozně chápané pedagogiky volného času
DURECOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zabývá křesťanským pohledem na smrt a umírání v historickém i současném pojetí. Dále pak možností změny v současném postoji k náboženství, smrti a umírání za pomoci Pedagogiky volného času. První kapitola je věnována náboženství a smrti obecně, zejména pak Židovskému a antickému postoji ke smrti a umírání, z velké části se zaměřuje na počátek a vývoj křesťanského chápání smrti a s tím související náboženské praktiky a rituály. Náplní druhé kapitoly je současné vnímání náboženských představ týkajících se smrti a především současný sekularizovaný postoj k tradičnímu náboženskému pojetí smrti. Třetí kapitola se zaměřuje na možnou budoucí změnu v postoji ke smrti a náboženství za pomoci Pedagogiky volného času a metody Filosofie pro děti. V závěru je uvedeno, zda se podařilo dosáhnout předem vytyčených cílů a stručné shrnutí práce.

Lexikální neekvivalence jako negativní interference při osvojování španělštiny.
HORTVÍKOVÁ, Eva
Cílem diplomové práce je určit lexikální jednotky, které jsou nejvíce ohroženy interferencí způsobenou lexikální neekvivalencí mezi lexikony češtiny a španělštiny. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části práce autorka uvádí do problematiky lexikální neekvivalence obecně a na základě prostudované literatury vytváří lingvodidaktickou klasifikaci lexikálních neekvivalencí. V praktické části diplomové práce na základě analýzy slovní zásoby učebnic španělštiny Aventura 1,2, Nuevo Ven 1 a Nuevo Ven 2 (prvních 8 lekcí), která odpovídá rozsahu učiva na druhém stupni základního vzdělávání, tedy do výše úrovně B1-, uvádí a vysvětluje konkrétní případy lexikálních neekvivalencí. Interferenci způsobenou lexikální neekvivalencí identifikuje na základě vlastní zkušenosti s výukou španělštiny, analýze tedy podrobuje jak mluvený tak písemný projev studentů.

Rozvoj prosociálních dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku
SCHÖNBERGEROVÁ, Veronika
Předložená bakalářská práce se zabývá rozvojem prosociálních dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Prosociální dovednosti jsou v životě člověka velmi důležité, a proto bychom měli u dětí tyto dovednosti hravou a zábavnou formou rozvíjet. Hlavním cílem mé bakalářské práce bylo vytvoření návrhu pracovního postupu skupinového nácviku a posilování prosociálních dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku s rozpracovaným tématem o komunikaci a sociálních vztazích v rámci školního vzdělávacího programu Mateřské školy pro zrakově postižené v Českých Budějovicích. Abych dosáhla splnění hlavního cíle, vytvořila jsem pět originálních pracovních listů se zaměřením na rozvoj prosociálních dovedností. Při vytváření pracovních listů jsem se řídila fázemi pedagogického procesu a základními pedagogickými principy. Ověřování pracovních listů bylo realizováno ve výše zmíněné mateřské škole. Cílem těchto listů byl nácvik rozlišování hlasů chlapec / dívka, nácvik pozdravu a oslovení dětí, rozvoj sebedůvěry a důvěry ve druhého, posilování vztahu mezi dětmi, spolupráce mezi dětmi a rozvoj umění si pomáhat. Výzkumný soubor tvořily dvě pedagožky mateřské školy, jeden chlapec se zrakovým postižením a skupina vrstevníků v jeho třídě, kteří docházejí do Mateřské školy pro zrakově postižené v Českých Budějovicích. Výsledkem mé bakalářské práce je originální pracovní materiál. Díky evaluaci pracovních listů a reflexe od pedagoga bylo zjištěno, že pracovní listy byly přínosem pro rozvoj prosociálních dovedností u dětí se zrakovým postižením v předškolním věku. Na základě pozorování a ověřování pracovních listů usuzuji, že průběh aktivit je velmi ovlivněn časovou dotací. Pokud byla časová dotace dodržena, dokázaly se děti na hru plně soustředit. Je ověřeno, že při překročení třiceti minut již byly děti unavené a jejich pozornost klesala. Při aktivitách se potvrdilo i jedno z možných rizik, kterým bylo nesnášenlivost šátku na očích. Toto riziko se objevilo pouze u jedné dívky, která odmítla i jiné nabídnuté alternativy zakrytí očí (zavření očí, zakrytí si očí rukama). Tato dívka se tedy neúčastnila role, ve které musela mít zavázané oči, ale do jiných rolí ve hrách se ráda zapojila. Po proběhlých aktivitách jsem dostávala zpětnou vazbu od dětí. Děti se vždy ptaly, kdy budeme hrát další hru, z čehož soudím, že se jim hry líbily a měly o ně zájem. Hry vzbudily zájem i u pedagožek. Jedné z aktivit se jedna z paní učitelek i přímo účastnila, jelikož si chtěla tuto hru sama vyzkoušet. Po každé hře jsem dostala od pedagožek reflexi. Při těchto reflexích jsem se dozvěděla, že tyto hry jsou pro děti ojedinělé a proto je tak rády hrají. Paní učitelky uvedly, že považují pracovní listy za velmi dobře zpracované, jelikož bylo vidět, že děti hry baví, zdůraznily, že takto vytvořené pracovní listy na rozvoj prosociálních dovedností ve třídě ještě nemají. Vytvořené pracovní listy zůstávají k dispozici pedagogům v Mateřské škole pro zrakově postižené v Českých Budějovicích, ale také by mohly být k dispozici pedagogům integrující předškolní děti se zrakovým postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Rovněž je mohou využít i pedagogové, kteří pracují v běžných mateřských školách s intaktními dětmi.

Sexuální obtěžování ve vysokoškolském prostředí. Výzkumná zpráva
Šaldová, Kateřina ; Tupá, Barbora ; Vohlídalová, Marta
Publikace shrnuje výsledky výzkumu sexuálního obtěžování ve vysokoškolském prostředí, který byl součástí výzkumného projektu podpořeného MŠMT ČR "Rovné příležitosti ve vědě a výzkumu: Analýza genderových bariér a rozvoj talentů". V první části zprávy představujeme výsledky kvantitativního výzkumného šetření, ve druhé části zprávy následují výsledky kvalitativní studie založené na analýze hloubkových rozhovorů se studujícími. Třetí část této zprávy prezentuje nástroje boje proti sexuálnímu obtěžování používané ve světě a předkládá doporučení pro vysoké školy, jak proti sexuálnímu obtěžování v akademickém prostředí postupovat.

Manufacturing knowledge in the age of pervasive forgetting
Lass, Andrew
The distinction between information and knowledge highlights the often neglected difference between the storage of information, what it takes to build, maintain and utilize, and knowledge, whether private or public, the actualized ‘content’ that underwrites who we are and is both the tool and goal of what we do. The two processes are best exemplified by the library and the university. Both have grown in complexity and importance in unprecedented ways over the past few decades, yet their actual raison d’etre has shifted in ways that are both deceptive and dangerous. We have become obsessed with the technologies of information (processing), to the detriment of the art of knowing, and mistakenly equate storage with memory as we convert the world into a massive document archive. While we continue to invest heavily in the manufacturing of knowledge, from preschool through the university to the science lab, our knowledge of ourselves and of others, of how things are or came to be, is increasingly more piecemeal, temporary and one sided. I will present several examples to illustrate my point, briefly review the pertinent scholarship and advocate for an increased awareness of the negative consequences of the university/ library enterprise: the institutionalization of forgetting.
Plný text: Stáhnout plný textPDF

A short story about multi-dimensional research assessment and SciVal applications
Verheggen, Joep
Research assessment is a abroad endeavour. At the root it is an attempt to measure the return on investment in scientific –scholarly research. Research assessment includes the evaluation of research quality and measurements of research inputs, outputs and impacts and embraces both qualitative and quantitative methodologies. In his talk the presenter provides a concise overview of developments in research assessment and evaluation practices and will address a conceptual model for multi-dimensional research assessment. He will further address Elsevier’s involvement in research management through its “SciVal” portfolio of research performance, - planning and - funding applications. The presenter will demonstrate how this portfolio can meaningful contribute to both national/regional and institutional assessment exercises. He will subsequently provide a number of examples to illustrate how Governments and/or HE Institutions and organisations like Elsevier can collaborate to improve the quality of Research Management and the assessment exercise process.
Prezentace: Stáhnout plný textPDF

Zdravý způsob výživy pro pacienty v počáteční fázi diabetu 2. typu - edukační materiál.
ŠVENDOVÁ, Marcela
Tato bakalářská práce se zabývá tématikou vhodné výživy u pacientů s diabetem 2. typu v počáteční fázi. Cílem bakalářské práce bylo sestavení edukačního materiálu pro tyto pacienty. Abychom získali data pro vytvoření edukačního materiálu, bylo zapotřebí, zjistit požadavky cílové skupiny. K tomu nám posloužil dotazník. Dotazník byl vypracován s cílem, zjistit u dané skupiny pacientů jejich požadavky na srozumitelnost, přehlednost a použitelnost edukačního materiálu u pacientů, kterým byla nově diagnostikována diabetes mellitus 2. typu. Do této edukační jednotky byly vybrány potraviny, které mohou snížit riziko rozvoje diabetu a zároveň působit preventivně na snížení hladiny cukru v krvi. Studiem v odborné literatuře jsem získala přehled o vhodných potravinách. Na základě zpracování dotazníku a samostudia jsme zhotovila edukační materiál pro tyto pacienty. Výzkumná část probíhala distribucí dotazníku k praktickým lékařům, kteří spolupracovali na výzkumné části. Téma edukace u pacientů s diabetem 2. typu jsem zvolila, jelikož je to celosvětový problém a počet nových pacientů přibývá. Jednou z příčin tohoto onemocnění je metabolický syndrom. A metabolický syndrom jde ovlivnit zdravou životosprávou.

Podpora zdravého životního stylu a zdravé výživy ve výchovném programu MŠ
VELEGÁNOVÁ, Veronika
Bakalářská práce pojednává o zdravé výživě a zdravém životním stylu dětí předškolního věku. Je zaměřena na zásady zdravé výživy v mateřské škole a jejich dodržování. Tématem této bakalářské práce je zejména výživa dětí z hlediska jejich zdravého vývoje. Jsou zde popsány výživové hodnoty daných potravin, správný pitný režim, celkový vývoj dítěte předškolního věku, vhodné stravovací návyky. Dále jsou zde popsány zdravotní komplikace vyskytující se již v dětském věku, které jsou zapříčiněné špatným stravovacím režimem. Výsledkem práce je zhodnocení a naplnění nutričních hodnot měsíčního jídelníčku a zjištění, zda jsou splněny normy spotřebního koše. Dále je v této práci pomocí analýzy popsáno, co dětem chutná a co ne, zda mají povědomí o zdravých, či nezdravých potravinách, které konzumují.

Vliv sourozenecké konstelace na studijní a profesní aspiraci žáků.
KOROTVIČKOVÁ, Blanka
Diplomová práce s názvem "Vliv sourozenecké konstelace na studijní a profesní aspiraci žáků" je zaměřena na popis vztahu mezi pořadím narození a vývojem osobnosti v jednotlivých etapách života. Zabývá se obecnou charakteristikou pojmu sourozenecká konstelace a historií jejího zkoumání. Upozorňuje na význam sourozenecké konstelace v životě člověka a předkládá deskripci osobnosti podle pořadí narození ve vztahu k rodičům, sourozencům, vrstevníkům, studiu i profesi. Součástí práce je prezentace výsledků výzkumu vlivu pořadí narození na studijní a profesní profilaci žáků základních škol, doplněných výsledky šetření míry aspirací studentů škol středních a vysokých. Data byla získána prostřednictvím tří variant dotazníků distribuovaných na uvedených stupních vzdělávacího systému na přelomu měsíce února a března roku 2012.

Účinky specifických poruch učení na self-koncept a sociometrickou pozici dítěte ve třídě (práce je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu "Morfologické uvědomění u dyslektiků")
NOVOTNÁ, Lenka
Cílem předkládané diplomové práce je prozkoumat oblast sociálních důsledků specifických poruch učení. Bezesporu mají specifické poruchy učení mají vliv na školní prospěch a celkové výsledky v rámci školní výuky. Jejich vliv je však mnohem širší a můžeme říci, že přináší jedinci se specifickou poruchou učení určité negativní osobní a sociální důsledky. Jsou stanoveny následující dvě hypotézy: Předpokládám, že skupina dětí se specifickou poruchou učení se bude vyznačovat nižším sebepojetím ve srovnání se skupinou kontrolní. Předpokládám, že skupina dětí se specifickou poruchou učení se bude vyznačovat zhoršenou sociometrickou pozicí ve školní třídě ve srovnání se skupinou kontrolní. V teoretické části diplomové práce je obsaženo vysvětlení základních pojmů souvisejících se specifickými poruchami učení. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány specifickým poruchám obecně, dále konkrétně dyslexii, jejím příčinám, výskytu, projevům a reedukaci. Zmíněny jsou vedle dyslexie i další specifické poruchy učení. Ve druhé polovině teoretické části se zaměřuji na dyslektického žáka a jeho subjektivní obtíže, na rodiče a učitele dyslektického žáka, a na důsledky školní neúspěšnosti a dyslexie na život jedince. Praktická část poté zpracovává samotný výzkum provedený mezi 24 žáky základní školy. Výzkum pomocí nejrůznějších testových metod vyhodnocuje dopady a důsledky specifických poruch učení na sebepojetí žáka a jeho sociometrickou pozici ve školní třídě. Výše zmíněných 24 žáků bylo rozděleno do dvou skupin ? experimentální a kontrolní skupinu, které jsou mezi sebou vzájemně porovnávané.