|
Výuka mimořádně nadaných žáků v matematice.
LOJÍKOVÁ, Barbora
Cílem diplomové práce je vypracovat soubor úloh, které budou mít vzrůstající obtížnost a budou vést žáky k dovednosti řešit úlohy určené pro nadané žáky. Bude proveden akční výzkum týkající se práce žáka s navrženými úlohami. V teoretické části diplomové práce bude pozornost věnována dostupné literatuře zabývající se výukou matematiky mimořádně nadaných žáků.
|
|
Rozvíjení profesních kompetencí učitelů
Tichá, Marie
Dynamická proměna vzdělávání klade velké nároky na profesionalitu učitelů, na jejich oborově didaktické kompetence (znalost oboru i didaktických přístupů k němu, znalost kurikula a uplatnění těchto znalostí v praxi), na matematickou kulturu a matematickou gramotnost. Na příkladu pojmového komplexu pravidelnost – závislost – úměrnost je v příspěvku naznačeno, jak jsme společně s M. Komanem přistupovali k rozvíjení počátečních představ pojmu funkce.
|
| |
|
Tvoření úloh jako cesta k matematické gramotnosti
Tichá, Marie ; Hošpesová, A.
V naší práci hledáme cesty efektivního rozvíjení matematické gramotnosti žáků a studentů. Usilujeme o to, aby žáci a studenti byli schopni používat matematiku jako vhodný nástroj při hledání cest, jak porozumět světu. Aby byli schopni porozumět matematickému textu, vybavovat si při tom potřebné pojmy a postupy. Jde nám o to, aby uměli své znalosti rozvíjet. Důraz klademe nejen na řešení rozmanitých úloh, do centra našich úvah o matematickém vzdělávání se dostává tvoření úloh. Jsme přesvědčeni, že tvoření úloh by mělo být jedním z centrálních témat vyučování matematice. Na tvoření úloh se můžemem dívat jako na cíl i prostředek matematického vzdělávání a dokonce také jako na diagnostický a motivační prostředek.
|
|
Tvoření úloh jako jedna z cest rozvíjení profesionality učitelů
Tichá, Marie
Potřeba nabývat matematické vzdělání roste. To klade vysoké nároky na profesní kompetence učitelů. V tomto příspěvku je naznačeno tvoření úloh jako jedna z cest, jak zkvalitňovat oborově didaktické kompetence učitelů primární školy, to znamená, prohlubovat znalosti matematického obsahu a jeho didaktického zpracování a uplatňování těchto znalostí ve školní praxi. Východiskem jsou úlohy vytvořené konkrétními respondenty (studenty učitelství, příp. učiteli).
|