Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Život a dílo Bohumila Schweigstilla
Vodehnalová, Petra ; Hnilica, Jiří (vedoucí práce) ; Brožová, Věra (oponent)
Diplomová práce se zabývá životem a dílem prvorepublikového pedagoga a loutkáře Bohumila Schweigstilla. Nejprve pojednává o sociální situaci na hornickém Příbramsku a o jeho dětství a studiu v tomto prostředí. Poté se zaměřuje na začátek jeho učitelské kariéry na Klatovsku a následný přesun do Prahy, kde do konce 30. let 20. století vyučoval na několika školách. Následně práce mapuje jeho loutkářskou činnost v Praze v divadle ve Vladislavově ulici a v divadle v zahradě Kinských, věnuje se běžnému provozu divadel, struktuře představení, složení souboru a repertoáru. Samostatná kapitola je věnována Schweigstillově dramatice a jeho přínosu v otázce podoby loutky Kašpárka, kde jako jeden z prvních přišel s novou koncepcí. Poslední kapitoly pak zkoumají jeho působení v redakci časopisů Malý čtenář a Srdíčko, závěr života, kde i přes odchod z obou vlastních loutkových divadel neváhá pomáhat ostatním amatérským i profesionálním souborům, a celkový přínos, který Schweigstillova dramatika a divadelní činnost měla. Klíčová slova Bohumil Schweigstill, loutkové divadlo, loutka, loutkářství, Kašpárek, divadlo v zahradě Kinských, divadlo ve Vladislavově ulici, Spolek pro pořádání ušlechtilých zábav mládeže, Český svaz přátel loutkového divadla
Role diváka během velké divadelní reformy
Vodehnalová, Petra ; Pšenička, Martin (vedoucí práce) ; Jiřík, Jan (oponent)
Práce se věnuje roli a pozici diváka v období velké divadelní reformy. Uvádí fenomén diváka do historických souvislostí a mapuje jeho nové postavení a proměny, jimiž na přelomu 19. a 20. století procházel. Popisuje nejvýznamnější změny v architektuře divadla a scénografii, které roli diváka ovlivnily a pozměnily. Dále práce uvádí na příkladech významných inscenátorů a jejich divadel, případně studií, názorové posuny ve sporu o míru aktivity diváka. Kromě názorů reformátorů, kteří své myšlenky uplatňovali rovnou v praxi, jsou do práce zahrnuty i názory vybraných divadelních nebo literárních teoretiků daného období. Klíčová slova: divák, velká divadelní reforma, divadelní studio, aktivní divák, pasivní divák

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.