|
Pohybový systém Countertechnique
Benková, Andrea ; OVSOVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; DIATTA-REBCOVÁ, Monika (oponent)
Cílem této diplomové práce je přiblížit strukturu pohybového systému Countertechnique.
Práce je rozdělená do tří kapitol. V první kapitole se zabývám osobností Anouk van Dijk, jejími interpretačními a zejména choreografickými zkušenostmi. Pohybový systém Countertechnique je totiž úzce spojen právě s její tvorbou a tak pro pochopení toho, co je to Countertechnique, nelze tyto skutečnosti opominout. Ve druhé kapitole se věnuji přímo metodě Countertechnique. Snažím se komplexně nahlížet na všechny okolnosti a vlivy při vzniku a formování této metody, stejně jako na samotnou metodiku a koncepci. Uvádím také vlastní zkušenosti a poznatky, které jsem během svého bádání získala. V poslední, třetí kapitole, mimo jiné porovnávám Countertechnique i s jinými metodami.
Do samostatných příloh této práce přikládám rozhovory s lektorkami Countertechnique Ninou Wollny a Elitou Cannatou a českou tanečnicí Annou Jirmanovou, která se během svého zahraničního angažmá s touto metodou setkala.
|
|
Jozef Fruček a Linda Kapetanea: umělecké uskupení Rootlessroot a výukový program Fighting Monkey
Čížek, Petr ; OPAVSKÁ, Andrea (vedoucí práce) ; OVSOVÁ, Libuše (oponent)
Hlavním cílem této magisterské práce je přiblížit osobnost Jozefa Fručeka
a Lindy Kapetaney, jako tvůrce a pedagogy, kteří svým přistupem ovlivňují
evropské umělecké dění. Velká část práce je věnována platformě Rootlessroot,
prostřednictvím které realizují svou tvorbu a výzkumnému pohybovému
programu Fighting Monkey, jenž je odrazem jejich pedagogického přístupu a
způsobu uvažování. V jednotlivých kapitolách se pak podrobněji věnuji
jednotlivým pilířům programu Fighting Monkey – Anatomii zranění, Architektuře
zemětřesení a Anatomii událostí – a konkretizuji je na příkladech pohybových
her.
|
|
Vývoj muzikálu v Čechách
Schwarzová, Nikol ; OVSOVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; HANUŠOVÁ, Jana (oponent)
V této bakalářské práci je mým hlavním tématem český muzikál. Budu se zde ale zabývat i vznikem muzikálu jako žánru. Popíši také společenské a politické podmínky jeho rozšíření u nás. Především se však chci věnovat současné české muzikálové scéně, jejím kladům i záporům a ambicím do budoucna. To vše doplněné vlastní zkušeností.
|
|
Výuka moderního a současného tance na tanečních konzervatořích v České republice
Špačková, Michaela ; OVSOVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; DRAPALÍKOVÁ, Alena (oponent)
Ve své práci jsem se zabývala situací výuky moderního a současného tance na konzervatořích v České republice. Pro teoretické účely mé práce jsem použila dostupné oficiální zdroje a pro účely praktické jsem využila možnosti nahlédnout do některých vyučovacích hodin ve školním roce 2016/17 a z této zkušenosti jsem poté čerpala. Moderní a současný tanec se na většině konzervatoří podle oficiálních dokumentů vyučuje od 5. ročníku, z tohoto důvodu jsem se na plánovaných hospitacích zaměřila pouze na výuku v 5. – 8. ročníku.
Hospitace jsem pomocí dotazníků doplnila o názory studentů a pedagogů na výuku moderního a současného tance. Díky všem získaným informacím jsem si mohla udělat svou vlastní představu o průběhu výuky na vybraných institucích a ty v práci popsat.
|
|
Vlivy afro-americké kultury v moderním tanci
Müllerová, Kristýna ; DIATTA-REBCOVÁ, Monika (vedoucí práce) ; OVSOVÁ, Libuše (oponent)
Tato bakalářská práce připomíná historii osídlování Spojených států amerických,
která byla příčinou jejich pestrého etnického složení. Odhaluje politické,
společenské a kulturní prostředí, ve kterém se rozvíjel afroamerický taneční styl,
který se dále ubíral několika různými směry. Jedním z těchto směrů bylo moderní
pojetí tance, které si kladlo za cíl nalézt kvalitní výrazové prostředky pro jevištní
projev. Specifickým způsobem tento vývoj ovlivnila Katherine Dunhamová, která
kombinací svého zájmu o antropologii, etnologii a tanec nalezla podstatu a
kořeny osobitých afroamerických pohybových vzorců vycházejících z primitivních
tanečních rituálů necivilizovaného světa. Sama se s těmito principy identifikovala
a založila na nich svou uměleckou tvorbu. Zároveň studiem lidské podstaty a
původu nacházela nové inspirační zdroje, které mohou být využity v novodobé
pedagogické praxi.
|
|
Významní absolventi ostravské konzervatoře
Hájková, Petra ; WIESNER, Daniel (vedoucí práce) ; OVSOVÁ, Libuše (oponent)
Má bakalářská práce je věnována Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu
v Ostravě a jejím, dle mého názoru, nejvýznamnějším absolventům tanečního
oboru. Úvod práce krátce pojednává o historii konzervatoře, která po
několikaletém úsilí vznikla v Ostravě. Ostravsko mělo spoustu talentovaných lidí,
kteří navštěvovali základní umělecké školy a toužili po středoškolském vzdělání,
tak jako ti, kteří žili v Čechách. Větší část mé bakalářské práce je věnována
osobnostem, které tuto školu absolvovaly. Někteří z nich po ukončení své aktivní
taneční kariéry předávají své zkušenosti začínajícím umělcům a někteří se stále
ještě věnují tanečnímu umění. Tyto osobnosti jsou velkým přínosem pro
umělecký život v oblasti tance u nás i v zahraničí.
|
|
Jarmila Kröschlová a Eliška Bláhová
Rauschová, Anna ; GREMLICOVÁ, Dorota (vedoucí práce) ; OVSOVÁ, Libuše (oponent)
V mé bakalářské práci jsem se zabývala dvěma osobnostmi českého tance, Jarmilou Kröschlovou, tanečnicí, pedagožkou a choreografkou působící převážně v Praze, a Eliškou Bláhovou, pedagožkou působící v Brně. Zaměřila jsem se na pojetí a principy jejich tanečních a pohybových metod, které byly vytvořeny na základě studia pohybové a rytmické metody Émila Jaques-Dalcroze a které byly dále rozváděny a zdokonalovány během jejich pedagogického působení. Metody Jarmily Kröschlové a Elišky Bláhové jsem se pokusila porovnat se zaměřením na to, jakým způsobem využívají metodu Jaques-Dalcroze a jeho práci s rytmem. Toto porovnání v závěru ukáže, že Bláhová kladla větší důraz na rytmickou složku pohybu a jeho samotné provedení, zatímco Kröschlová svoji metodu obohatila o dynamiku a celkový výraz pohybu, čímž dospěla k vytvoření komplexní taneční metody, kterou využívala i pro svou choreografickou činnost. Kontext je rozšířen pohledem na další ohlasy metody Jaques-Dalcroze v českém tanečním prostředí.
|
|
Nejvýznamnější vzdělávací instituce souč asného tance v Evropě
Vykysalá, Andrea ; OVSOVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; RINOWSKI, Veronika (oponent)
Cílem bakalářské práce je zmapování a následná komparace významných vzdělávacích institucí současného tance v Evropě a České republice.
Práce je rozdělena do několika kapitol. V prvních osmi kapitolách se věnuji podrobnějšímu rozebrání programů, cílů a financování vybraných škol. V kratším úvodu uvádím základní informace o dané zemi a jejím všeobecném školství, které s tanečním školstvím souvisí. Na konci každé kapitoly shrnuji předešlé informace a uvádím další důležité školy v zemi, jejichž program jsem podrobněji nerozebírala.
V deváté kapitole se snažím všechny instituce porovnat, vyzdvihnout klady a upozornit na zápory a především identifikovat a nalézt způsoby, které by přispěly k revitalizaci tanečního školství v České republice.
|
|
Moderné tanečné smery a ich vplyv na súč asnú tanečnú techniku
Bigošová, Viktória ; OVSOVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; OPAVSKÁ, Andrea (oponent)
V záverečnej diplomovej práci sa zaoberám históriou moderných tanečných techník, ich princípmi a pojmami ktoré sa s týmto obdobím spájajú. Taktiež si predstavíme významné osobnosti tohto obdobia. V ďalšej kapitole si priblížime podmienky vzniku súčasného tanca a pojmy s ktorými som sa najčastejšie stretla v tanečnej praxi. Štvrtá kapitola je venovaná konkrétnym pedagógom, s ktorými sme sa stretli počas štúdia na Akadémii múzických umení. Rozoberieme si konkrétne tréningové jednotky a pokúsim sa nájsť súvislosti a vplyv moderných techník na ich prácu. V poslednej kapitole si zhrnieme ako moderné techniky vplývajú na vývoj súčasného tanca, čo majú spoločné a akú úlohu a postavenie má tanec v dnešnej spoločnosti.
|
|
Základní pohybové vzorce a jejich využit í v taneční pedagogice
Gilová, Karolina ; FRIČOVÁ, Marie (vedoucí práce) ; OVSOVÁ, Libuše (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na základní pohybové vzorce, které jedinec získá v průběhu vývoje od početí po první kroky. Jejich správné osvojení dále ovlivňuje pohybový vývoj a pohybový projev v průběhu dalšího života. Tato teorie je opřena o základní myšlenky Body - Mind Centering a rozvinula ji Linda Hartley ve své knize Wisdom of the body moving: an introduction to body-mind centering.
Cíl práce
Cílem práce je popsat jednotlivé vzorce a jejich úlohu v dalším pohybovém vývoji. Dále je zasadit do kontextu psychomotorického vývoje jedince a nalézt způsob, jak jejich opakování a procvičení přirozeně zapojit do taneční pedagogiky.
|