Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
From interpretation to adaptation
Balslev, Ida Kathrine ; GORIAUX PELECHOVÁ, Jitka (vedoucí práce) ; NEUMANN, Julius (oponent)
The dramatic structure is like the skeleton that holds together the components and gives birth to the orchestration of the performance.This structure is essential to give the performance life.As a director in theatre it is our main tool. In defining the performance we define the dramaturgy. But what does the dramaturgy consist of and how do we get a hold of a tool, which is so driven by our intuition and how do we change it during the process? In this thesis work I will focus on how to use the dramatic principles in different works from interpretation to adaptation. I will explore how these principles function in each process and how they support the dramaturgy towards the creation of the performance.
Persian Storytelling & European Storytelling
Mohammadi Kangarani, Azadeh ; KORČÁK, Jakub (vedoucí práce) ; NEUMANN, Julius (oponent)
The main goal of this thesis is to describe and define my journey from acting and having no experience in directing to not only directing plays which was the main purpose of my study at DAMU but also to find my inner voice and personal approaches as a theater director. I describe my learning process and realizations to use the theatrical techniques and ways of communication with deferent elements in any theatre production. In the introduction I explain about my background. This thesis has five chapters including chronological survey on my approaches to each individual production I have worked on since my first day at DAMU till today. And at the end there is a conclusion to what I experienced as a theatre director so far.
Between Amman and Prague
Abed, Husam Mohamad Arafat ; LJUBKOVÁ, Marta (vedoucí práce) ; NEUMANN, Julius (oponent)
A COMPARISON OF MY POLITICAL PUPPET THEATRE WORK AT DAMU - CZECH REPUBLIC AND JORDAN
Le théâtre du Grand-Guignol fenomén divadla a jeho dramaturgie
Kebrtová, Helena ; NEUMANN, Julius (vedoucí práce) ; JOBERTOVÁ, Daniela (oponent)
Bakalářská práce představuje francouzské populární divadlo Grand-Guignola přináší základní vhled do jeho dramaturgie. Soustředí se především na otázky aktuálního využití materiálu, který Grand-Guignol poskytuje. V první části se věnuje historickému úvodu a vymezení typických rysů grand-guignolovského žánru. Práce dále představuje padesát pět synopsí vybraných her z repertoáru théâtre du Grand-Guignol, pojednání o jejich tématech a komentáře k jednotlivým textům. Nabízí zamyšlení nad možnými způsoby oživení Grand Guignolu v dnešní době.Théâtre du Grand-Guignol založil v roce 1897 Oscar Méternier jakonaturalistické divadlo, které mělo hájit svobodu umění. V období do první světové války se Grand-Guignol vyvinul v hororové divadlo a toto dramaturgické zaměření mu zůstalo až do jeho zániku v roce 1962. Zlatý věk poznal Grand- Guignol ve dvacátých letech. Grand-Guignol je zároveň označení žánru a proto Grand-Guignolem můžeme nazývat i hry uvedené v jiných divadlech. Pro Grand-Guignol je typická kratší¨forma, zápletka se zločinem ? nejčastěji vraždou, násilí spojené s erotikou a realistické provedení, které vyžaduje dokonalé triky a efekty. Divák má vlivem sugestivnosti děje zaměňovat fikci s realitou. Náročnost hereckého projevu, odvážná současná tematika a vysoká kvalita inscenovaných textů staví Grand- Guignol nad úroveň průměrných populárních divadel. Mnohé hry uvedené v théâtre du Grand-Guignol mohou být sdělné i pro dnešního diváka. Jde navíc o žánr, který není na jevištích běžný, a přitom by mohl být divácky úspěšný. Autorka práce je přesvědčena, že stojí za to pokusit se odkaz Grand-Guignolu oživit, minimálně formou projektu, při kterém bude možné prozkoumat možné inscenační přístupy ke grand-guignolovskému žánru
Mirth and matter understanding and staging of The Witch o f Edmonton
Barriere, Alexandre ; KORČÁK, Jakub (vedoucí práce) ; NEUMANN, Julius (oponent)
Tato práce je postavena na autorově zkušenosti s režií hry J. Forda, Th.Dekkera a W. Rowleyho Čarodějnice z Edmontonu (1621) v Divadle Disk, v únoru2012, jakožto závěrečné inscenace při studiu magisterského oboru Režie činoherního divadla na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Co je v sázce při oživování téměř neznámé, jakobínské hry a při jejím uveden ív České republice? Může být text psaný jako reakce na konkrétní událost (reálný soudní proces s čarodějnicí) a vystavěný na kvazi dokumentárním líčení společnosti v určité historické době, bez znalosti estetického kódu té doby,vhodným materiálem pro živou a aktuální inscenaci? Tato práce tvrdí, že ano, že Čarodějnice z Edmontonu může být odrazovým můstkem divadelního tvaru,který můžeme nazvat ?politickým divadlem? a to ve formě, která nejenže náleží k dlouhé tradici angažované zábavy (hra nám v prologu slibuje ?zábavu i závažnost?), ale je hlavně také divácky i umělecky aktuální. První část práce je zaměřena na kontextuální analýzu hry, historického období, ve kterém byla napsána a podmínek pro inscenování v té době. Tento materiál vychází z toho,že text byl napsán jako ?poltický?. Druhá část se soustředí na autorův analytický pokus o vytržení textu z historického kontextu, zejména prostřednictvím srovnávací historie a historie a dějin idejí a používáním pojmů Brechtova epického divadla. Líčí také, jak tento průzkum slouží jako příprava konceptu inscenace a tento koncept je potom do detailů vyložen. Třetí a poslední část je krátký výčet a reflexe procesu zkoušení a jeho konečného výsledku z pohledu režiséra. Také přináší závěrečné konstatování dosaženého praktického výstupu
Rozdíly v hereckém přístupu k shakespearovskému textu v Česku a v anglosaských zemích.
Guruncz, Josef ; Neumann, Julius (vedoucí práce) ; Borna, Jan (oponent)
Tato práce analyzuje rozdíly, které existují v hereckém a režijním přístupu k shakespearovským textům v Česku a v anglosaských zemích. Cílem této práce není literárně-obsahová analýza Shakespearových textů; důraz je kladen na přístup herce či jiných divadelních umělců k Shakespearovým hrám. Přístupem k textu je míněno především to, jak pracuje herec, režisér či celý inscenační tým s shakespearovským textem a do jaké míry se jím nechá inspirovat v průběhu zkoušení. Hlavní metodou výzkumu jsou rozhovory s divadelními umělci z těchto kultur a významnou část této práce tvoří jejich syntéza. Na základě autorových vlastních zkušeností, informací získaných z relevantní literatury a názorů osobností, se kterými probíhaly rozhovory, se ukázalo, že se objevují rozdíly ovlivňující herecký a režisérský přístup k shakespearovským textům, které vyplývají především z překladů, z různého společensko-politického vývoje a z odlišného způsobu divadelního vnímání v daných zemích.
Specifika současného irského dramatu
Lamserová, Brigita ; Neumann, Julius (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent)
Práce se pokouší naznačit vývoj Irské dramatiky v souvislosti s historickým vývojem samotného Irska a následně ukázat, jak se motivy v této dramatice promítají do tvorby současného irského dramatika ? Toma Murphyho. V úvodu je naznačena cesta Irského dramatu, přičemž podrobněji je rozebíraná od období vzniku Abbey Theratre. V druhé polovině práce je popsán život a dílo Toma Murphyho se specifiky jeho tvorby a do detailů se zaobírá jedním z jeho nejnovějších dramatických textů Alice Trilogy. Největší pozornost je soustředěna právě na pojmenování motivů a témat, jež irskou dramatiku a divadlo vůbec utvářela a s tím související hledání východisek v rámci rozboru a překladu Murphyho Alice Trilogy. V závěru je shrnuta problematika inscenování Murphyho her na českých jevištích a také úskalí překládání jeho dramatických textů.
Happening
Šteflíčková, Jana ; Neumann, Julius (vedoucí práce) ; Šavlíková, Kateřina (oponent)
V této práci se věnuji problematice happeningu. Snažím se ozřejmit pojem akční umění a jeho disciplíny, a vymezit pojem happening. Pojednávám o tom, v jakých historických i společenských souvislostech happening vznikl a jaký byl jeho účel. Orientuji se však na specifiku happeningu v českém prostředí, zejména pak na dobu jeho vrcholu v nelehkých šedesátých létech. Myslím si totiž, že je velmi potřebné a užitečné pokoušet se oživovat si realitu, ve které žijeme - a rovněž ji neustále přehodnocovat. V každé době.
Český muzikál
Popelková, Barbora ; Neumann, Julius (vedoucí práce) ; Šrámek, Vratislav (oponent)
V této práci se snažím nahlédnout do vývoje českého muzikálu, především od jeho raketového startu v devadesátých letech 20. století do současnosti. K tomu jsem potřebovala vymezit pojem muzikál, jeho kořeny a vztah k operetě, se kterou je často spojován. Zajímá mě, co přinesl muzikál do divadelního provozu, má-li tento žánr ještě šanci vymanit se z ryze komerčních sfér a jaké jsou v českém prostředí jeho umělecké ambice.

Viz též: podobná jména autorů
2 NEUMANN, Jaroslav
1 Neumann, Jakub
5 Neumann, Jan
4 Neumann, Jiří
1 Neumann, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.