Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Cruz e Sousa: "zazděný" básník brazilského symbolismu
Korpaczewski, Pavla ; Grauová, Šárka (vedoucí práce) ; Válová, Karolina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá analýzou básně v próze "Zazděný" brazilského černošského symbolisty Joãa da Cruze e Sousy. Na začátku je seznámení s autorovým životem a tvorbou. Následuje vhled do východisek symbolismu a zevrubná charakteristika podstatných rysů tohoto směru v díle Cruze e Sousy. Samotná analýza začíná definováním žánru básně v próze a krátkým nástinem obsahu "Zazděného", který je jakousi syntézou básníkových uměleckých i životních postojů vyplývajících v jeho době z příslušnosti k černošské rase. Na základě toho jsem vyčlenila základní témata (Noc, Umění, Bolest a Černošství), do nichž se pokaždé svým způsobem promítá básníkovo vyčlenění související s jeho tvorbou a rasovým původem. Zpočátku intimní niterná zpověď se mění v ohnivý projev, který se vymezuje jak proti tehdejší úzkoprsé umělecké produkci, tak proti odsuzování černochů.
Konkrétní poezie: případ Augusto de Campos
Korpaczewski, Pavla ; Grauová, Šárka (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Tato práce je rozdělena do sedmi částí. V úvodní části se věnuji experimentální poezii jako celku. Ve druhé části se obracím k historickému pozadí brazilské konkrétní poezie. Ve třetí části se dostávám ke skupině Noigandres - popisuji její vznik a podávám stručný přehled vydávání časopisu-knihy noigandres. Práce však především reflektuje tvorbu básníka Augusta de Campose, která je obsažena v souboru básní Ať žije křik (Poezie 1949-1979). Zaměřuje se na jeho první konkretistickou sbírku bez básníka (1953), která novým způsobem zachází s prostorem stránky, a na sbírku Bestiář (1955), v níž dochází k proměně subjektu. Od básníka, který se snaží vymezit prostřednictvím fragmentů textu, se dostáváme do bodu, kdy se básník vymezuje prostřednictvím své absence coby lyrického subjektu. Nadále je přítomen jako designér, který svým gestem navrhuje strukturu, jako je tomu například v analyzované básni "Tensão". V šedesátých letech se básník obrací k politickému dění a provádí tzv. krok k účasti (salto participante) - využívá principy montáže a koláže k tvorbě básní, které mají přímý, bezprostřední dopad na čtenáře. Na druhou stranu směřuje Augusto de Campos ve své tvorbě ke stále většímu zjednodušování při zachování maximální, nejen estetické, informace. Vytváří tzv. kódované básně nebo fotografuje básně -...
Experimentální poezie: brazilská konkrétní poezie v letech 1950-1960
Korpaczewski, Pavla ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Ústředním tématem této diplomové práce je brazilská konkrétní poezie z období 1950-1960, která společně s básněmi (konstelacemi) švýcarského básníka Eugena Gomringera předjímá světové hnutí experimentální poezie šedesátých let. Práce je rozdělena do tří oddílů. První část "Experimentální poezie" pojednává o tomto hnutí z obecného pohledu. Poukazuje na historická východiska a postupy, jež jsou pro tuto "tvorbu" typické. Druhá část "Experimentální poezie v Československu" představuje dění v socialistickém Československu v letech 1962-1968, kdy došlo k uvolnění politického režimu. Umělci zabývající se experimentální tvorbou se napojili na aktuální světové dění. Pro básníky znamenal experiment možnost určité tvůrčí svobody založené na hře s formou a jazykem, která má však na pozadí totalitního režimu často groteskní ráz. Ve třetím oddílu "Brazislká konkrétní poezie" je nejprve naznačen politicko-sociální a literárně-historický kontext let 1950-1960, pak následuje vymezení brazilské konkrétní poezie na základě teoretických článků a básní z téhož období vydaných v antologii s názvem Teorie konkrétní poezie (Teoria da poesia concreta). Décio Pignatari, Haroldo de Campos a Augusto de Campos se v roce 1950 rozešli s básnickou skupinou generace 45. Odmítli tradiční pojetí poezie, její témata a formy, které podle nich...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.