Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Čtenářská gramotnost jako cíl pro každého maturanta? Analýza úloh čtenářské gramotnosti v učebnicích pro střední školy a didaktickém testu.
Honců, Hana ; Šormová, Kateřina (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou čtenářské gramotnosti v učebnicích a pracovních sešitech pro studenty středních škol. Cílem práce je zjistit, zda se v učebnicích a pracovních sešitech objevují úlohy, které se týkají oblasti čtenářské gramotnosti a rovněž to, zda tyto publikace obsahují úlohy, se kterými se studenti setkávají v didaktických testech. Nejprve jsou vymezeny pojmy gramotnost, funkční gramotnost a čtenářská gramotnost. Jsou charakterizovány složky čtenářské gramotnosti i faktory, které ji ovlivňují, zejména školní prostředí. Rovněž je vymezen vliv učebnic. Dále práce obsahuje dvě analýzy. První analýza se týká zastoupení čtenářské gramotnosti v maturitním didaktickém testu z roku 2016, druhá analýza zkoumá zastoupení úloh na čtenářskou gramotnost ve vybraných učebnicích a pracovních sešitech pro střední školy. Klíčová slova: čtenářská gramotnost, didaktický test, učebnice, střední škola
Čím končí romány?
Honců, Hana ; Peterka, Josef (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Resumé Předmětem této bakalářské práce jsou explicity vybraných českých románů dvacátého století. Cílem bylo postihnout poetiku vybraných děl, pokusit se explicity interpretovat a vystihnout jejich souvztažnost k celému dílu. Především se autorka zaměřila na vztah explicitů ke smyslu díla. První kapitola představuje explicity obecně. Poukazuje se na představu čtenářů, že explicit je rozhodujícím momentem prózy. Explicit je zobrazen jako hranice literárního díla, za kterou čtenář začíná dílo hodnotit a interpretovat. Nejdůležitější je však vymezení pojmu explicit, který autorka nevnímá pouze v užším smyslu jakožto poslední větu románu, ale v širším pojetí. Rovněž jsou představena teoretická východiska, která se stala základem při rozboru explicitů. Každá z následujících kapitol analyzuje jednotlivě explicity těchto literárních děl: Z neznámých důvodů, Nástup, Markéta Lazarová, Válka s Mloky, Příliš hlučná samota, Nesnesitelná lehkost bytí, Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války a Katapult. Analýzy explicitů ukázaly, že explicity skutečně jsou významným místem literárních děl. Vztah explicitu k celkovému smyslu díla se rovněž potvrdil. Například v románu Nástup je idea díla vyjádřena v poslední větě. Explicit Války s Mloky však ukázal, že závěr nedává pouze odpovědi, nýbrž klade významné otázky. V...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.