Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 102 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výtvarné vidění v Buninově a Andrejevově povídkové tvorbě
Vránová, Marie ; Hříbková, Radka (vedoucí práce) ; Hlaváček, Antonín (oponent)
Na základě čtenářské zkušenosti jsem si začala klást otázku, zda je výtvarné vidění v próze vybraných autorů pouze individuální záležitostí nebo zda jde o znak dobového slovesného umění vůbec. Ve své diplomové práci hledám odpověď na tuto otázku, nahlížím do povídkové tvorby obou autorů a pokouším se objevit jejich oblíbené barvy, odhalit, jakým způsobem a v jakém množství je používají, jaké funkce a symboly jim přisuzují. Postupné zkoumání teorie barev, dobových výtvarných směrů, Buninovy a Anrejevovy osobnosti a jejich díla určilo obsah jednotlivých kapitol, v nichž se zaměřuji na symboliku a psychologii barev, syntetičnost umění konce 19. a počátku 20. století a roli výtvarného umění v životě autorů. Dále se zabývám porovnáním Buninova a Andrejevova přístupu ke světelným a barevným kontrastům, k barevnému vyjádření vnějšího a vnitřního světa hrdiny, časovosti a věčnosti, života a smrti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Postava učitele v ruské klasické literatuře
Štěpánková, Jana ; Hříbková, Radka (vedoucí práce) ; Hlaváček, Antonín (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl zhodnotit postavení učitele v odkazu na ruskou klasickou literaturu. V úvodu seznamuje s kulturně historickými kontexty fungování ruského školství v průběhu 19. století. Hlavní náplní práce je obecně představit a analyzovat problematiku sociálního postavení učitele, jakožto významného tvůrce dětské osobnosti, zejména z románů Těžké sny a Posedlý od Fjodora Sologuba a z povídek A. P. Čechova. Na základě komparace těchto děl a dalších literárních odkazů se snaží potvrdit či vyvrátit domněnku, že na povolání učitele se v ruské literatuře pohlíží jako na jedno z nejdůležitějších povolání, protože jeho úkolem je vychovávat budoucí generaci tak, aby byla prospěšná sobě i společnosti. Práce dochází k závěru, že učitel byl zobrazován převážně negativně, neboť převládal autoritativní přístup k dětem, na denním pořádku byly fyzické tresty často podnícené alkoholismem učitele.
Jeruzalémské kapitoly v románu M. A. Bulgakova Mistr a Markétka
Jurečková, Jolana ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Radka (oponent)
Charakteristika části románu Mistr a Markétka M. A. Bulgakova. Historický a biblický kontext Jeruzalémských kapitol. Postava Piláta Pontského a Ješuy Ha-Nocri a jejich místo v románu. Charakteristika románových postav, projekce v Moskevské části, srovnání Piláta, Wolanda a Stalina. Ješua Ha-Nocri a původ jeho jména. Porovnání s biblickou předlohou. Porovnání Mistra, Ješuovy projekce v románové Moskvě 30. let a Bulgakovovu realitu. Problematika tvůrčí svobody v totalitních režimech. Charakteristika dalších postav Jeruzalémských kapitol a zhodnocení jejich místa v totalitních režimech.
Tvorba Sergeje Dovlatova a Eduarda Limonova jako součást třetí vlny ruské emigrace
Dvořáková, Linda ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Radka (oponent)
Práce se zaměřuje na charakteristiku třetí vlny ruské emigrace, její místo v moderní ruské literatuře. V úvodu popisuje nedobrovolné odchody z vlasti, těžkou politickou situaci. Jádrem práce je přiblížit život a tvorbu dvou představitelů třetí vlny ruské emigrace - Sergeje Dovlatova a Eduarda Limonova. Zaměřuji se na stěžejní díla obou autorů, jejich vztah k emigraci, komparaci životních osudů, tematiky (reálný život, autobiografičnost v díle, osudy prostých lidí) a poetiky (autorské styly, Dovlatovův humor, Limonovovo expresivně zabarvené lexikum) jejich literárních děl. Stručně pojednávám o recepci obou autorů v nové vlasti a dalším osudu jednoho z nich (E. Limonova). Klíčová slova: Sergej Dovlatov - Eduard Limonov - emigrace - ruská literatura 20. století - biografie
Petr Chaadaev's reflection about Russian's destinies through the example of his first philosophical letter, Russian Empire, history
Yakovleva, Maria ; Hříbková, Radka (vedoucí práce) ; Hlaváček, Antonín (oponent)
Tématem této bakalářské práce jsou názory vynikajícího ruského myslitele, první poloviny 19. století, Petra Jakovleviča Čaadajeva. Ve svých úvahách a myšlenkách se zabýval osudem Ruska a jeho vztahem k všeobecnému evropskému rozvoji. Výzkum je prováděn na pozadí historických událostí a ideologických proudů, které jsou charakteristikou této doby. Dále jsou brány v potaz spisovatelova životopisná fakta a jeho tvorba. Zvláštní pozornost je věnována západnictví a slavjanofilství, vlastenecké válkce roku 1812 a povstání Děkabristů. Úvahy Čaadaeva jsou analyzovány na příkladu Prvního filozofického dopisu. Autor této práce se snaží zjistit, jak důležitou roli dnes hrají filozofické myšlenky Čaadajeva o historickém vývoji a poslání největšího euroasijského státu světa, které směřoval budoucím generacím.
Vybraná díla N. M. Karamzina a K. H. Máchy ve srovnávacím pohledu
Dembická, Lucie ; Hříbková, Radka (vedoucí práce) ; Hlaváček, Antonín (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na porovnání vybraných děl N. M. Karamzina a K. H. Máchy. Cílem práce je zjistit, jak se v odlišných společenských podmínkách vyvíjela literatura od překonání klasicismu, přes preromantismus k vrcholnému romantismu s přechody k realismu. Teoretická část se zaměřuje se na charakteristiku evropského historického a literárního vývoje druhé poloviny 18. a počátku 19. století. Praktická část analyzuje a porovnává klíčové motivy a symboly v Karamzinových povídkách Ubohá Líza a Ostrov Bornholm a v Máchově básnické skladbě Máj a povídce Marinka.
Childhood motiv in Marina Tzvetaeva's work
Tolkunova, Yana ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Radka (oponent)
Abstract. The aim of the thesis is to research an image of a child as a small human being and an image of childhood as a condition of a human soul in the literarily works of a celebrated Russian poetess Marina Tsvetaeva. The poems being researched are written in various periods of Tsvetaeva's literary career, in which she touches upon the subject of childhood. The work concentrates on comparative analyses of selected literature and it should be observed, that the object of the analysis is only a small fraction of lyric poems, which on the whole amount to more than a thousand. There is an attempt to follow the development and changes in the theme of children and childhood in the process of creative evolution and maturity of the poetess. Due to the fact, that thesis concentrates on pomes from different periods of poetess' life, the goal is to support hypothesis that the leitmotif of childhood was one of the most important in Tsvetaeva's creative outlook. Keywords: Tsvetaeva's work, poetry, theme of childhood, lyrical subject
Individual on the verge of chaos in Dostoyevsky's novel The Brothers Karamazov
Smejkalová, Julie ; Hříbková, Radka (vedoucí práce) ; Hlaváček, Antonín (oponent)
Bakalářská práce "Člověk na pokraji chaosu v Dostojevského románu Bratři Karamazovi", se zabývá lidmi hledajícími vlastní identitu v chaotickém Rusku druhé poloviny XIX století. Mezi dobrem a zlem rozpolcení hrdinové se ztrácí ve světě plném náhlých změn, rozkladu morálních hodnot, množství nových vlivů a směrů. Úvodní část práce je zaměřena na vymezení rozporuplného období druhé poloviny XIX století. Dále je definován pojem chaos, práce se zaobírá jak vnějším chaosem ve světě, tak i chaosem vnitřním, který se v Dostojevského tvorbě projevuje silným utrpením vedoucím až k totálnímu rozpadu osobnosti. Hlavní část práce je zaměřena na analýzu postav románu, na různé způsoby, kterými se hrdinové snaží dosáhnout harmonie. Závěrečná kapitola patří nejmladšímu bratrovi Aljošovi, v jehož pravoslavné víře, lásce k rodné zemi a k bližním Dostojevský vidí jisté východisko pro nalezení stability a harmonie
Marina Tsvetaeva and Czech Literature Environment
Sotnikova, Valeriya ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Radka (oponent)
TITLE: Marina Tsvetaeva and Czech Literature Environment ABSTRACT: This thesis deals with the Czech period of life of a Russian poet Marina Tsvetaeva (1892-1941), her relationships with the local cultural society and its members, and Czech influence on her works. This study identifies the main acquaintances that affected her life and art in a frame of Czech period (mainly Anna Teskova, Mark Slonim, Frantishek Kubka, etc.). This thesis also describes cultural and social context, in which Russian immigration of the 20th century lived. There are governmental aids, periodical publications that were supported by the immigrants, main unions and communities that both - Czech intelligence and Russian immigrants supported. This thesis also describes in detail the communication between Marina Tsvetaeva and Anna Teskova, even within the French period. The final conclusion shows that, despite Tsvetaeva's bright connection with Czech culture, lack of knowledge and reluctance to learn the Czech language limited her surrounding to either Russian immigrants or Czechs who spoke Russian. In spite of this constraint, Tsvetaeva was hugely supported by her close friends not only professionally, but also emotionally. This support lasted even after her immigration to France in 1925. KEY WORDS: Marina Tsvetaeva, Russian...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 102 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.