Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kapitola o dramatickém básnictví v prvním a druhém vydání Jungmannovy Slovesnosti
Fleyberková, Klára ; Hlobil, Tomáš (vedoucí práce) ; Kaplický, Martin (oponent)
Josef Jungmann (1773 - 1847), vůdčí osobnost mladší obrozenecké generace, je pro naši kulturu zásadní a uznávanou autoritou1 především v oblasti jazykovědné. Jeho teorie však mají dopady i na další vědní obory, včetně estetiky. Prací, kterou lze nahlížet prizmatem více vědních disciplín, je bezpochyby Slovesnost. Slovesnost vyšla za Jungmannova života třikrát. Poprvé to bylo v roce 1820, kdy se objevila jako učebnice pro gymnázia pod titulem Slowesnost aneb zbjrka přjkladů s krátkým pogednánjm o slohu. Její úvodní část, nazvaná Počátkowé slohu (stylu), byla první česky psanou souhrnnou poetikou a teorií literatury. Druhá část, Přjklady, uváděla obsáhlou chrestomatii, jež ilustrovala teoretické poznatky z prvního dílu knihy ukázkami textů poetických, prozaických i dramatických žánrů.2 Jungmann později cítil potřebu své dílo přepracovat (tak tomu ostatně bylo i u jiných jeho knih). Slovesnost se tak roku 1845 dočkala svého druhého vydání, tentokrát s podtitulem Náuka o wýmluwnosti prosaické, básnické i řečnické se sbírkau příkladů w newázané i wázané řeči. Změna podtitulu ukazuje, že první vydání obsahovalo teoretické pojednání o jednotlivých žánrech jen jako doplněk ke sbírce příkladů konkrétních děl. U druhého je naproti tomu důraz kladen právě na teoretickou část, kterou příklady doplňují.3 Nešlo pouze o...
Tvorba Davida Jařaba a Dušana D. Pařízka v Divadle Komedie
Fleyberková, Klára ; SCHLEGELOVÁ, Martina (vedoucí práce) ; AUGUSTOVÁ, Zuzana (oponent)
Tématem této práce je tvorba Davida Jařaba a Dušana D. Pařízka, dvou vůdčích osobností Divadla Komedie v letech 2002-2012. Autorka se zaměřuje pouze na jejich práci na této scéně a snaží se popsat některé principy, které oba tvůrci uplatňují. Po krátkém nastínění historie budovy a Pražského komorního divadla rozebírá jeho dramaturgické směřování, volbu témat obou tvůrců a jejich nakládání s textovou složkou díla. Posléze je pozornost přesunuta k formálním prvkům v jejich inscenacích - práce se postupně soustředí na scénografii, kostýmy, hudbu a různé vizuální efekty. Poslední část pak hovoří o některých společných a specifických prvcích výsledného inscenačního tvaru obou tvůrců, o jejich přístupu k herectví a ke kooperaci prostoru a textu. Nakonec je věnován prostor úvahám o fenoménu Divadla Komedie pod vedením Pražského komorního divadla, autorka se snaží pojmenovat možné důvody, proč právě tyto dvě osobnosti stvořily tak ceněnou scénu. Cílem této diplomové práce je z několika hledisek popsat tvorbu Davida Jařaba a Dušana D. Pařízka pro Divadlo Komedie a přiblížit tak principy jejich práce a společné působení na jedné scéně.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.