Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Masculine and feminine view of the Colonial War. (António Lobo Antunes and Lídia Jorge)
Márföldi, Nicole ; Dufková, Vlasta (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Táto bakalárska práca skúma mužský a ženský pohľad na koloniálnu vojnu v diele dvoch velikánov portugalskej literatúry - Antónia Lobo Antunesa a Lídie Jorgeovej. Konkrétne sa zameriava na Judášovu dieru (1979, Os cus de Judas) a Šuškajúce pobrežie (1988, A costa dos murmúrios). Snaží sa zodpovedať na otázku, či sa líši mužský a ženský pohľad na koloniálnu vojnu. Delí sa na šesť kapitol, ktoré sa skladajú z ďalších podkapitol. Po úvode, v ktorom načrtávame analyzovanú problematiku, sa zameriavame na stručnú charakteristiku historického kontextu. Do centra pozornosti postupne kladieme Nový štát, vzťah k Afrike, ktorý bol prepojený s národným sebaobrazom Portugalcov, na vojnu, ktorú Portugalci viedli, aby si zámorie udržali, na Klinčekovú revolúciu a stručne charakterizujeme tiež situáciu v portugalskej literatúre po 25. apríli. Nasledujúce kapitoly sú venované predstaveniu autorov analyzovaných diel a ich tvorbe so zameraním na Judášovu dieru a Šuškajúce pobrežie. Jadro práce začína poukázaním na to, že muži a ženy zastávali v koloniálnej vojne rozličnú pozíciu a mali iné úlohy. Ženy mali poskytovať mužom oporu a vytvárať domov v čase, keď manželia neboli na misii. Naproti tomu, muži priamo bojovali vo vojenských operáciách a bezprostredne sa stretávali s hrôzami vojny. Sledujeme tiež, ako sa...
Indické kroniky Fernãa Lopese de Castanheda a Gaspara Correii
Znamenáček, Richard ; Binková, Simona (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent) ; Binková, Simona (oponent)
Tato rigorózní práce je komparativní dějepisnou prací, která srovnává dvě z pěti nejvýznamnějších kronik Portugalské Indie 16. století, Dějiny objevování a dobývání Indie Portugalci od Ferna Lopese de Castanheda a Záznamy z Indie od Gaspara Correii. Práce je rozdělena do tří oddílů. První oddíl je uvedením do problematiky. Jsou v něm nastíněny předpoklady mohutné portugalské zámořské expanze, tedy to, co jí předcházelo, jakož i její průběh. Je tam uveden chronologický přehled portugalského průniku do Asie, který zahájil a rozhodující měrou realizoval guvernér Afonso de Albuquerque (1509-1515). Díky němu dostal tzv. Estado da Índia, Stát Indie založený jeho předchůdcem Franciskem de Almeida, pevné základy a teritoriálně se ohromně rozšířil. Jeho stručná charakteristika je podána v druhé části tohoto oddílu. Úplný závěr prvního oddílu je pak věnován bohaté literatuře zámořských objevů. Po prvním oddílu přicházejí na řadu dva stěžejní oddíly, které jsou věnovány výše zmíněným kronikářům a jejich dílům, tedy Fernovi Lopesovi de Castanheda a jeho Dějinám (druhý oddíl) a Gasparovi Correiovi a jeho Záznamům (třetí oddíl). Po podrobných životopisech obou kronikářů jsou do hloubky zkoumány jejich slavné kroniky. U obou historiografů je analyzováno jejich pojetí historie a poslání historika, zkoumána je otázka toho,...
Post-Colonial Mosambic Narrative: Constants and Singularities
Banasiak, Marta ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Tato diplomová práce analyzuje rysy moderní mosambické výpravné prózy (přesně řečeno románu). S ohledem na to, že mosambická literatura je rozvíjející se postkoloniální literatura, zaměřuje se diplomová práce na otázku, jak literatura obecně přispívá k procesu upevnění národní a kulturní identity této země. Dále tato práce zkoumá tři důležitá témata mosambické výpravné prózy: jazyk (na základě díla Mii Couta), historii (na základě díla Ungulaniho Ba Ka Khosy, Joãa Paula Borgese Coelha a Lílie Momplé) a tradice (na základě dvou románů Pauliny Chiziane). Klíčová slova: Mosambik, postkoloniální literatura, mosambicka literatura 20. století, jazyk, historie, tradice, "mosambičanství"
The noise of death: Raul Brandão's Humus and the problems of its translation into Slovak
Štubner, Juraj ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Humus Raula Branda je nepochybne jedným z najdôležitejších prozaických diel portugalskej literatúry začiatku dvadsiateho storočia a z ideového i formálneho hľadiska prináša niekoľko zásadných inovácií, ktoré z tejto knihy robia dielo kladúce pri preklade veľmi špecifické problémy. Práca tieto problémy na základe filologického rozboru diela identifikuje a hľadá ich konkrétne riešenia, pričom prináša preklad vybraných častí diela do slovenčiny. Je rozdelená na tri časti. Prvá v krátkosti charakterizuje autora a objasňuje jeho postavenie v kontexte portugalskej a európskej literatúry. V druhej časti analyzujem dielo so zvláštnym dôrazom na aspekty rozhodujúce pre dostatočné porozumenie dielu, ktoré je pre akýkoľvek pokus o predklad rozhodujúce. V tretej časti je stanovená všeobecná koncepcia prekladu a jej východiská vrátane odôvodnenia výberu konkrétnej časti textu, identifikujem tu predpokladané problémy a načrtávam návrhy ich riešení. Následne je prezentovaný preklad vybranej časti diela. Nakoniec vybrané špecifické problémy prekladu diela do slovenčiny analyzujem a zvolené riešenia týchto problémov zdôvodňujem. V závere na základe rozboru diela a analýzy špecifických problémov definujem hierarchiu aspektov dôležitých pre preklad diela do slovenčiny a zamýšľam sa nad možnosťou aplikácie svojich záverov na...
Historie a mýtus v románu Náměsíčná země mosambického spisovatele Mii Couta
Trsková, Klára ; Dufková, Vlasta (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Práce se snaží zjistit, jak se kategorie historie a mýtu promítají do románu Náměsíčná země (1992) a jaký význam má prozaická tvorba Mii Couta pro obnovení mosambické kultury v období po skončení občanské války. Na základě relevantních fakt z historie Mosambiku se zaměřením především na úsek mosambických moderních dějin druhé poloviny dvacátého století, do kterého je děj románu zasazen, a vymezení pojmů mýtus, mytický čas, animismus, náboženský fetišismus a kult předků pak analyzuje odraz těchto pojmů v díle.
Konkrétní poezie: případ Augusto de Campos
Korpaczewski, Pavla ; Grauová, Šárka (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Tato práce je rozdělena do sedmi částí. V úvodní části se věnuji experimentální poezii jako celku. Ve druhé části se obracím k historickému pozadí brazilské konkrétní poezie. Ve třetí části se dostávám ke skupině Noigandres - popisuji její vznik a podávám stručný přehled vydávání časopisu-knihy noigandres. Práce však především reflektuje tvorbu básníka Augusta de Campose, která je obsažena v souboru básní Ať žije křik (Poezie 1949-1979). Zaměřuje se na jeho první konkretistickou sbírku bez básníka (1953), která novým způsobem zachází s prostorem stránky, a na sbírku Bestiář (1955), v níž dochází k proměně subjektu. Od básníka, který se snaží vymezit prostřednictvím fragmentů textu, se dostáváme do bodu, kdy se básník vymezuje prostřednictvím své absence coby lyrického subjektu. Nadále je přítomen jako designér, který svým gestem navrhuje strukturu, jako je tomu například v analyzované básni "Tensão". V šedesátých letech se básník obrací k politickému dění a provádí tzv. krok k účasti (salto participante) - využívá principy montáže a koláže k tvorbě básní, které mají přímý, bezprostřední dopad na čtenáře. Na druhou stranu směřuje Augusto de Campos ve své tvorbě ke stále většímu zjednodušování při zachování maximální, nejen estetické, informace. Vytváří tzv. kódované básně nebo fotografuje básně -...
Portugalská identita a azořanství v díle Joãa de Mela
Kolbach, Nicole ; Dufková, Vlasta (vedoucí práce) ; Grauová, Šárka (oponent)
Diplomová práce se zabývá studiem nosných rysů v díle Joãa de Mela, zejména tragickým pocitem života, odvěkým časoprostorem, ontologickými metamorfózami zvířat a lidí, útěky, specifickou religiozitou, izolací a imaginací, sdílenou marginalizací a jazykovou vzdáleností. Následně jsou tyto rysy klasifikovány z hlediska jejich azořanství, které je nahlídnuto také z hlediska portugalské identity a ve vztahu centra a periferie.
Ukázněná láska Lygie Fagundes Tellesové
Škapová, Zuzana ; Grauová, Šárka (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Soubor fragmentů Ukázněná láska brazilské prozaičky Lygie Fagundes Tellesové představuje jisté vybočení z její rozsáhlé povídkové a románové tvorby. Obsahuje drobné úvahy, vzpomínky, záznamy z cest, sny a fikce, propojené subjektem autorky a napsané bez ohledu na žánrová pravidla. Tellesová v Ukázněné lásce neopustila svá trvalá témata, ani formální postupy, a dovedla k mistrovství svou schopnost zaměřit se na detail a využít k vyprávění či reflexi minimální textovou plochu. Těžištěm diplomové práce je překlad vybraných částí tohoto díla. Doprovodná studie pak dílo zařazuje do kontextu spisovatelčiny tvorby. Zkoumání témat a zejména autorčiných stylových postupů má sloužit jako základ pro poučený přístup k mému překladu.
Symbolika prostoru v povídkách Clarice Lispectorové
Šatavová, Hedvika ; Grauová, Šárka (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá otázkou kategorie prostoru v povídkové tvorbě brazilské spisovatelky 20. století Clarice Lispectorové (1920-1977). Nejprve je stručně představena osobnost autorky, poté je v teoretické části definován kategorie prostor v jeho literární chápání, přičemž autorka práce klade důraz především na pojetí G. Bachelarda a jeho Poetiky prostoru (1957), pozornost věnuje ale i poznatkům českých literárních teoretiků. Posléze práce nastíní vybrané koncepty týkající se prostoru domova a zahrady. V analytické části jsou s přihlédnutím k sémantické stránce podrobně zkoumány archetypální podoby prostoru v textech dvou vybraných povídek ze souboru Laços de família (Rodinná pouta), konkrétně Amor (Láska) a Mistério em São Cristóvão (Tajemství v São Cristóvãu).
Post-Colonial Mosambic Narrative: Constants and Singularities
Banasiak, Marta ; Housková, Anna (vedoucí práce) ; Dufková, Vlasta (oponent)
Tato diplomová práce analyzuje rysy moderní mosambické výpravné prózy (přesně řečeno románu). S ohledem na to, že mosambická literatura je rozvíjející se postkoloniální literatura, zaměřuje se diplomová práce na otázku, jak literatura obecně přispívá k procesu upevnění národní a kulturní identity této země. Dále tato práce zkoumá tři důležitá témata mosambické výpravné prózy: jazyk (na základě díla Mii Couta), historii (na základě díla Ungulaniho Ba Ka Khosy, Joãa Paula Borgese Coelha a Lílie Momplé) a tradice (na základě dvou románů Pauliny Chiziane). Klíčová slova: Mosambik, postkoloniální literatura, mosambicka literatura 20. století, jazyk, historie, tradice, "mosambičanství"

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
6 Dufková, Veronika
1 Dufková, Václava
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.