Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 91 záznamů.  začátekpředchozí72 - 81další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Domácí násilí zahrnující děti
Badura, Jan ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
Zvolením domácího násilí (DN) zahrnujícího děti jako tématu mé diplomové práce chci navázat na předchozí absolvování volitelných kurzů z třetího a čtvrtého ročníku všeobecného lékařství, které v mém případě byly výhradně zaměřeny na obdobnou problematiku, o kterou mám zájem snad i do budoucna. Jednalo se o kurzy jako- Exkurze do oblasti sociální pediatrie, Rizika poškození zdravého vývoje dítěte a Násilí na dětech. Samotné téma práce je řazeno jako část většího celku, tedy domácího násilí. Splňuje všechna kritéria nadřazeného celku, avšak je výběrově cíleno na dětskou populaci a má své specifické dělení. Úzce se prolíná s tématikou syndromu týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte = CAN (Child Abuse and Neglect). Vztah tématu práce a zmíněného syndromu je nevyvážený a je tedy těžké mluvit o nadřazenosti či podřazenosti obou fenoménů. Téma práce totiž, na rozdíl od tohoto syndromu, nepojednává jen o dětech jakožto obětech, ale také jako aktérech násilí, jehož oběti nejsou vždy děti. Dalším rozdílem je výhradní vazba na domácí prostředí. Součástí domácího násilí zahrnujícího děti je tedy jen část CAN.
Šikanování ve škole
Vaššová, Miroslava ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
V poslední době média stále častěji informují o případech brutální šikany na té či oné škole, ukazují brutální záběry z mobilů pachatelů a tak se může zdát, že je šikanování "výdobytkem dnešní rychlé doby". Většina zdrojů se však shodne na tom, že šikanování je fenoménem tak starým jako vzdělávání samo. Zmínky o praktikách velice podobných šikaně se podle některých zdrojů datují dokonce do 17. století. Co se ale jeví jako alarmující, je fakt, že počet případů šikany v posledních letech roste, snižuje se věková hranice agresorů, někdy dokonce již na úroveň předškolního věku a zvyšuje se rafinovanost šikany. Ukazuje se, že šikanování je problémem celosvětovým a velice svízelným. Většina dětí se s ní bohužel v určité formě setkala a mnoho dospělých má taky osobní zkušenost z jejich vlastních školních dnů. Šikana se netýká ani zdaleka jenom velkých měst a dětí ze slabších sociálních vrstev, rozhodně se netýká jenom základních škol, ale je naopak běžnou součástí života studentů i na výběrových středních školách. Co je ale ze všeho nejdůležitější, většina autorů se přiklání k názoru, že správná prevence může šikanu minimalizovat a poskytnout tak dětem pocit bezpečí a spravedlivého zacházení ve škole a zajistit jim tak zdravý psychický vývoj. Fenoménem dnešní doby se jeví i výskyt zbraní mezi studenty škol jako...
Empatie dětí předškolního věku
Marková, Eva ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
Tématem této bakalářské práce je "Empatie dětí předškolního věku". Práce je složena z části teoretické a praktické. První kapitola teoretické části se zabývá charakteristikou dítěte předškolního věku a jeho emočním vývojem. Ve druhé kapitole je objasněn pojem empatie, její význam, vývoj a vlivy rodiny a mateřské školy na rozvoj empatie u dítěte. Praktická část zpracovává a vyhodnocuje výsledky získané provedeným výzkumem v několika mateřských školách. Cílem výzkumu bylo zjistit četnost empatických dětí v předškolním věku navštěvujících mateřskou školu. Míru empatie dětí předškolního věku autorka zkoumala v závislosti na pohlaví, věku. Dále autorka porovnávala míru empatie dětí v jednotlivých mateřských školách, ve kterých průzkum prováděla. Výsledky výzkumu jsou zpracovány do tabulek, které jsou uvedeny v příloze. V kapitole "Výsledky výzkumu" autorka popisuje výsledky výzkumu podle předem zvolených hypotéz. V diskusi autorka uvádí své osobní názory a myšlenky k tématu práce. V závěru autorka uvádí rady pro primární prevenci, jak předcházet následkům nedostatečně rozvinuté empatie, na úrovni rodiny, mateřské školy, komunity a společnosti.
Práva a potřeby dětí staršího školního věku
Kubíková, Martina ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
Ústředním tématem diplomové práce je deskripce práv a potřeb dětí s důrazem na práva dětí v nemocnici zakotvená etickým kodexem Charta práv dětí v nemocnici. Teoretická část vedle práv hospitalizovaných dětí podává přehled o základních lidských potřebách a vývojových specificích dítěte školního věku a adolescenta. Probírá negativní důsledky neuspokojení potřeb dítěte a popisuje jejich symptomy. Hlavním obsahem diplomové práce je deskriptivní studie, která má za cíl zmapovat informovanost dětských pacientů, hospitalizovaných na třech pražských fakultních pracovištích poskytujících léčebně preventivní pediatrickou péči, o Chartě práv dětí v nemocnici. Součástí práce je vyhodnocení naplňování jednotlivých práv Charty v praxi. Za tímto účelem byla provedena malá klinická studie. Data byla získána formou dobrovolného a anonymního vyplnění dotazníku. Sledovaný soubor tvořilo 53 respondentů ve věku od 6 do 18 let. Z výsledků vyplynul nejzávažnější deficit v informovanosti dětských pacientů o Chartě práv dětí v nemocnici. Povědomí o její existenci měla necelá 1/3 respondentů. Lékař nebo zdravotní sestra zastupovali v seznamování s Chartou minoritní úlohu. Neúplnosti v praktikování jednotlivých práv Charty se týkaly nedostatečné podpory společné hospitalizace dítěte staršího šesti let s rodičem, pocitu nedostatečné...
Násilí v sociální komunikaci vysokoškolských studentů
Kubešová, Anna ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
Diplomová práce si klade za cíl přiblížit problematiku násilí v sociální komunikaci vysokoškolských studentů ve vztahu k jejich pohlaví a zaměření vysoké školy. Hlavním obsahem práce je průzkum, který na základě anonymního dotazníkového šetření popisuje výskyt a následky násilí v sociální komunikaci vysokoškolských studentů. Průzkum se dále zaměřuje na potvrzení spojitosti mezi osobní zkušeností s násilím a rozvojem závislého chování. Sledovaný soubor tvoří 135 studentů pražských vysokých škol. Z výsledků vyplývá, že 30% studentů mělo v minulém roce (2009) zkušenost s násilím, častěji se jednalo o muže. Nebyla potvrzena závislost na zaměření vysoké školy. Výskyt fyzického násilí byl častější u mužů, zatímco výskyt psychického a sexuálního násilí se vyskytoval stejně často u obou pohlaví. Nebyl prokázán rozdíl ve výskytu různých forem násilí mezi jednotlivými studijními obory. Požití návykové látky vedlo k brutálnějším formám násilí, zejména u mužů bez ohledu na zaměření vysoké školy. Fyzické i psychické následky prožitého násilí byly studenty popisovány stejně často nezávisle na pohlaví a studijním oboru. Na základě výsledků studie byla navržena preventivní opatření zahrnující programy na základních a středních školách, které učí děti řešit konfliktní situace, a dále rozšíření nabídky psychologických...
Tělesné tresty dětí
Doležal, Jan ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
Tělesné tresty dětí jsou v České republice bohužel stále velmi rozšířenou záležitostí. Tato práce ve svém počátku stručně sumarizuje současné poznatky o této problematice, o její historii, o legislativě a organizacích, které se fyzickými tresty, respektive tělesným týráním zabývají. Výzkumná část se pak snaží o co možná nejkomplexnější zmapování této problematiky u univerzitních studentů medicíny. Výzkumu se zúčastnilo 62 respondentů (bylo rozdáno 80 dotazníků, čili návratnost byla 77,5%). Daný soubor byl zajímavý extrémně vysokým procentem vysokoškolsky vzdělaných rodičů (76% studentů mělo alespoň jednoho rodiče VŠ a 40,5% dokonce oba zároveň). I proto se daly očekávat jiné výsledky, než u velkých plošných studií. Z provedeného výzkumu po analytickém zpracování dotazníků vyplynuly tyto závěry: 1) Studenti byli jako děti trestáni méně často, než průměrná populace své doby, přesto se za život s tělesným trestem setkalo 87% z nich. Celých 54% z tělesně trestaných se setkalo dokonce s výpraskem předmětem, který dle dnešních regulí splňuje definici tělesného týrání. 2) Nejčastějšími důvody pro potrestání byla neposlušnost vůči rodičům (61%), následovaná lhaním (55,5%), pozdním návratem domů (52%), bitkami se sourozencem (48%), neplněním domácích povinností (33%), špatným prospěchem ve škole (31%), kouřením...
Postoje dětí staršího školního věku ke zdravé výživě a automatům
Voleníková, Marie ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývala problematikou názorů a postojů starších školních dětí k výdejním automatům a zdravé výživě na základních školách. Teoretická část práce podrobně popisuje základní charakteristiky staršího školního věku, problematiku výživy u dětí staršího školního věku a utváření jejich postojů ke správným stravovacím návykům. Je popsána správná skladba jídelníčku, poruchy příjmu potravy a druhy prodejních automatů. Praktická část bakalářské práce prezentuje průzkum na dvou základních školách v Praze, kde byl sběr dat realizován. Sběr dat byl proveden u 155 dětí, z čehož bylo 75 chlapců a 80 dívek, ve věkové skupině 11-15 let. Cílem tohoto výzkumu bylo definovat názory a postoje dětí k výdejním automatům a zdravé výživě na základě dotazníku. Kdy bylo zjištěno, že děti si oblíbily především výdejní automaty na nápoje. Samozřejmě oblíbenost automatů závisí na jejich nabídce. Byly vysloveny čtyři hypotézy. Dalším poznatkem šetření je zjištění, že 35 % dětí uvedlo, že drží diety, okolo 50 % dětí dodržuje zásady zdravého životního stylu a 32 % dětí preferuje slazené nápoje. Potěšujícím zjištěním je, že 85 % dětí sportuje. V závěru práce autorka uvádí několik doporučení na úrovni školy, rodiny a komunity. Jedná se především o šíření osvěty zdravé výživy na školách, jak mezi pedagogy, tak dětmi....
Šikanování ve škole
Pozdílek, Martin ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
Téma diplomové práce "Šikanování ve škole" mne již v počátku velmi zaujalo, protože se zabývá dětským kolektivem a vztahy mezi jeho členy. Jako cíl své práce jsem si předsevzal prostudovat charakteristiky žáků druhého stupně základních škol, kteří se při výskytu známek šikany ve svém okolí postaví na stranu oběti a pokusí se jí pomoci. Zejména mě zajímalo z jakých rodin tito žáci pochází, jaké mají zájmy a jak dokáží vycházet s dospělými ve svém okolí.
Dating Violence - součást řetězce domácího násilí
Pock, Radovan ; Vaníčková, Eva (vedoucí práce)
V poslední době se stále častěji setkáváme s problematikou domácího násilí. Tento jev je v lidském soužití zakořeněn pravděpodobně od nepaměti, ale až zvýšený zájem odborné i laické společnosti v posledních letech, odhaluje jeho až překvapující četnost. Díky tomuto trendu se informace o existenci domácího násilí postupně dostávají hlouběji do povědomí české společnosti. Ačkoliv je jistě zapotřebí v této započaté kampani pokračovat, je úspěchem, že pojem domácí násilí není již pro většinu lidí pojem neznámý a že občané České republiky začínají být obeznámeni s jeho základními rysy a projevy. Domácí násilí jako takové má řadu podob, je možné jej popisovat pomocí mnoha kritérií, jeho nejčastějším projevem je ale násilí mezi partnery. Výzkum v této oblasti není především ve vyspělých státech žádnou novinkou. Hlavně díky tomu už také dokážeme tento fenomén popsat a hledat způsoby, jak s ním pokud možno co nejefektivněji bojovat. V posledních letech se v zahraniční literatuře vyskytuje jiný fenomén. Jedná se o násilí mezi mladými partnery, kteří nejsou oddáni a ani spolu dosud nesdílí společnou domácnost. Tento jev popisuje anglický termín dating violence. Dating violence podobně jako domácí násilí se může projevovat mnoha způsoby od psychického nátlaku a utiskování, přes sexuální zneužívání až po těžké ublížení...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 91 záznamů.   začátekpředchozí72 - 81další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 VANÍČKOVÁ, Eliška
2 Vaníčková, Eva
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.