| |
| |
|
Mediální obraz škoní tělesné výchovy
Nosek, Martin ; Fialová, Ludmila (vedoucí práce) ; Piskáčková, Anna (oponent)
Název: Mediální obraz školní tělesné výchovy Media Image ofthe Physical Education Cíle práce: Analýza a utřídění informací z oblasti školství a školní tělesné výchovy, které nabízí odborná tištěná média. Určení působnosti těchto informací u cílových učitelů TV. Metody: Informace z odborného tisku byly utříděny pomocí obsahové analýzy. Četnost jednotlivých článků byla zaznamenána do předem určených tématických celků. K analýze příjemců byl použit nestandardizovaný dotazník, distribuovaný do ZŠ a SŠ v ČR. Výsledky: Přinesly analýzu informací z vybraných tištěných médií. Zmapovaly nabídku témat a jejich využití učiteli TV. Ta není tak využívána, jak by bylo možné. Mezi nejvíce chybějící informace řadí učitelé témata z oblasti sportovních her. Zkvalitněním spolupráce se současnými médii a nabídkou nových, zejména elektronických médií, dojde k rozšíření a prohloubení vědomostí učitelů a následně ke zkvalitnění výchovně vzdělávacího procesu. Klíčová slova: tištěná média, komunikace, školní tělesná výchova, učitel tělesné výchovy
|
|
Ověření vzdělávacího programu pro instruktory plavání osob se zdravotním postižením
Kučerová, Miloslava ; Fialová, Ludmila (vedoucí práce) ; Čechovská, Irena (oponent)
Název:Ověření vzdělávacího programu pro instruktory plavání osob se zdravotním postižením Cílem mojí práce je ověření kvality didaktického postupu použitého ve školícím programu, který má účastníky v základním stupni připravit na roli instruktora plavání osob se ZP. Jedná se o specifickou oblast bohatě propletenou zajímavými, někdy zdánlivě neslučitelnými oblastmi jako je sport a zdravotní postižení, rehabilitace a příjemné prožitky, pomoc ne ve smyslu "charity", ale spíše jako doprovázení k hledání vlastních maximálních možností a hranic s konečným, nečekaným profitem na obou stranách. V tomto výzkumu chceme ověřit zda zvolený didaktický postup a obsah dokáže propojit zmíněné oblasti v jeden smysluplný celek. Zda školení vyhovuje účastníkům jako edukační program kde dochází k naučení předem určených vědomostí a dovedností. Zda naplnil jejich očekávání a zda jsou přednášené obsahy využitelné v praxi. Nabízí se také možnost dlouhodobějšího profitu nejen ze získaných vědomostní, ale jakési obohacení člověka uvnitř skrze principy, které jsou ve školícím programu instruktorovi sdělovány a které objevuje. Zajímalo mne zároveň, jak účastníci vnímají lektory, jak projev a přístup lektora k účastníkům a přednášenému tématu ovlivňuje vnímání a zapamatování přednášené látky. Pomocí vstupních dotazníků získám...
|
|
Didaktické motivace ve školní TV
Růžička, Martin ; Fialová, Ludmila (vedoucí práce) ; Velenský, Michael (oponent)
Název práce Didaktické inovace ve školní TV (výuka sportovních her) Didactic Innovations at School Physical Education (the Games Teaching) Cíle práce Analyzovat názory současných učitelů TV na pojetí a obsah výuky sportovních her na středních školách, určit hlavní problémy, navrhnout možnost řešení a vhodné didaktické postupy při výuce sportovních her na středních školách. Metoda Analýza byla provedena pomocí metody dotazníkového šetření u 36-ti učitelů tělesné výchovy na středních školách v průběhu měsíce května 2006. Dotazník byl zaměřen na následující oblasti, které se dotýkají problematiky vyučování sportovních her na středních školách: Role sportovních her, obsah výuky sportovních her, didaktika výuky sportovních her a sociální interakce ve sportovních hrách. Výsledky Osvětlují výuku sportovních her na středních školách, mohou přispět k jejímu zkvalitnění a pomoci učitelům při zařazování sportovních her do programu. Mohou být základem pro návrh modifikace výuky sportovních her z hlediska hodnocení žáků, časové dotace vyučovací jednotky a dalších zkoumaných faktorů, a také mohou být prospěšné pro zkvalitnění přípravy budoucích pedagogů. Klíčová slova Didaktické inovace, dotazník, sportovní hry, školní TV, výuka. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Role žáka a sociální aspekty školní tělesné výchovy
Schröpferová, Kateřina ; Fialová, Ludmila (vedoucí práce) ; Piskáčková, Anna (oponent)
Název práce: Role žáka a sociální aspekty školní tělesné výchovy. Cíle práce: Diplomová práce se zabývá sociální dimenzí a rolí žáka ve školní tělesné výchově. V sociální dimenzi se zaměřuje zvláště na vztahy mezi jednotlivými žáky navzájem a mezi žákem a učitelem. V doplňující dimenzi role žáka zjišťujeme změny postavení žáka jako jednotlivce v hodině, jeho možnosti aktivního zapojení a rozhodování. Sledovaným souborem jsou žákyně základní školy, u nichž byly odučeny dvě různé hodiny. Hodina habituální (tradiční), na kterou byli žákyně i učitelé navyklí a druhou hodinou byla hodina progresivní (kreativní), více zaměřena na žáka, na jeho samostatnost, zapojování do řízení, sebehodnocení, ale i jeho vlastní volbu obtížnosti cvičení apod. Metodologie: Sledovaným soborem jsou žákyně 4. - 9. tříd (522 žákyň) základních škol v Praze, které jsme pro lepší porovnání rozdělili do dvou skupin: 4.-6. třída (261 žákyň) a 7.-9. třída (261 žákyň). Po absolvování habituální i progresivní vyučovací hodiny žákyně obdržely dotazník s 24 položkami, z nichž 4 se týkají sociální dimenze a 8 role žáka. Pro zpracování výsledků byly vytvořeny tabulky v programu Microsoft Excel a použity základní statistické metody. Výsledky: U mladších žákyň 4.-6. tříd v sociální dimenzi vyšly výsledky v habituální i progresivní vyučovací hodině...
|
|
Didaktické inovace ve školní tělesné výchově - kreativně kooperační aktivity.
Karnová, Kateřina ; Fialová, Ludmila (vedoucí práce) ; Tilinger, Pavel (oponent)
Název: Didaktické inovace ve školní tělesné výchově - kreativně kooperační pohybové aktivity Cíle práce: Cílem této práce je přinést nové poznatky o dopadu netradičních přístupů ve výuce tělesné výchovy na vztah žáků k pohybovým aktivitám, na míru spokojenosti s realizovanou náplní i na rozvoj individuálních schopností, dovedností, vědomostí i některých osobnostních rysů, tedy klíčových kompetencí ve smyslu reformy českého školství. Metoda: Výzkum porovnává dvě skupiny žáků, skupinu experimentální, ve které byly aplikovány kreativně kooperační pohybové aktivity a skupinu kontrolní, s tradiční výukou tělesné výchovy. K získání dat bylo využito pozorování, rozhovoru formou reflexe se žáky a dotazníkové metody. V dotazníku hodnotili žáci tradiční a inovované pojetí školní tělesné výchovy. Výsledky: Z vyhodnocení výsledků tohoto výzkumného šetření je patrné, že kreativně kooperační aktivity zvýšily zájem žákyň experimentální skupiny o školní i mimoškolní pohybové aktivity. Současně také podpořily rozvoj klíčových kompetencí žákyň - schopnosti přistupovat tvůrčím způsobem k řešení problémů. Uplatnění kooperace ve výuce pozitivně ovlivnilo školní klima a zlepšilo vztahy uvnitř kooperující skupiny. Klíčová slova: Tělesná výchova, žák, učitel, tvořivost, samostatnost, spolupráce. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Zdravotní a vztahové aspekty školní tělesné výchovy
Friedbergerová, Lenka ; Fialová, Ludmila (vedoucí práce) ; Piskáčková, Anna (oponent)
Název práce: Zdravotní a vztahové aspekty školní tělesné výchovy Cíle práce: Hlavním problémem, kterým se zabývá diplomová práce, Je otázka zdravotního a vztahového přístupu žákyň základních škol ke školní tělesné výchově (TV) ve dvou odlišně provedených hodinách - habituální (tradiční) a progresivní (kreativní). Habituální hodina je vedená tak, jak jsou žákyně a vyučující zvyklí, do progresivní hodiny se vyučující snaží začlenit netradiční prvky (volný výběr činnosti z více nabízených možností, samostatná volba obtížnosti cvičení, větší sebediagnostika i hodnocení dívek navzájem, ...). Metodologie: Sledovaným souborem je 487 žákyň 4.- 9.tříd základních škol v Praze, které jsme pro potřeby diplomové práce rozřadili do dvou skupin - 4. - 6. třída (207 žákyň) a 7. - 9. třída (280 žákyň). Po absolvování každé hodiny TV z dvojice hodin habituální - progresivní, vyplňovaly dívky dotazník, který obsahuje otázky vztahující se ke zdravotní a vztahové dimenzi. Následným zpracováním odpovědí jsme vytvořili tabulky v programu MS Word a došli jsme k následujícím výsledkům. Výsledky: Celkové ocenění obou dimenzí (vztahové i zdravotní) žákyněmi 4. - 6. i 7. - 9. tříd vyšlo stejně, nebo hůře v kreativní hodině v porovnání s hodinou habituální. Výjimkou je hodnocení vztahové dimenze kreativní hodiny starší...
|
|
Didaktické inovace ve školní TV - spolupráce a sociální vztahy.
Schücková, Ivana ; Fialová, Ludmila (vedoucí práce) ; Piskáčková, Anna (oponent)
A KLÍČOVÁ SLOVA Název Didaktické inovace ve školní TV (spolupráce a sociální vztahy) Didactic inovations in physical education at school (cooperation and social relations) Úvod do problému V současné době prochází české školství zásadní reformou. Padají bariéry mezi předměty a posiluje se role žáka. Žák by se měl aktivně podílet na vyučovacím procesu, měl by být učitelovým spoluhráčem. Proto je třeba hledat nové vyučovací postupy a metody. Jednou z nich je kooperativní vyučování. Cíl práce Práce by měla ukázat, jak jsou žáci ochotni přijímat nové metody ve vyučování, zda kooperativní vyučování přispívá k lepším sociálním vztahům mezi žáky, naučí je vzájemné spolupráci, toleranci, zlepší jejich komunikaci a to nejen v rámci hodin tělesné výchovy. Metoda Ve výzkumu byly porovnávány dvě skupiny žáků (n=120). Do vyučovacích hodin tělesné výchovy v experimentální skupině (n=60) byly zařazovány nové metody kooperativního vyučování, ve skupině kontrolní (n=60) probíhaly tradičně vedené hodiny bez inovačních prvků. Data k analýze výsledků byla vybrána ze zadaného strukturovaného dotazníku. Dále k porovnání sloužilo pozorování a rozhovory formou reflexe. Výsledky Výzkum ukázal, že zavádění nových didaktických metod do výuky je jak pro žáky, tak pro učitele velice přínosné. Nové pojetí výuky vzbuzuje v...
|
| |