|
G. Puccini: Bohéma /komplexní scénografické řešení/
Svoboda, Martin ; Zbořilová, Jana (vedoucí práce) ; David, Milan (vedoucí práce) ; Zábrodská, Dana (oponent)
V tomto textu, se vám pokusím přiblížit svojí práci na scénografickém pojetí opery Giacoma Pucciniho ? La bohémy, kde libreto je napsáno podle románu Henriho Murgera - Ze života pařížské bohémy, pro scénu Stavovského divadla v Praze. Na úvod se rozepíši ve stručnosti o historii opery, poté se budu věnovat obsahům jednotlivých obrazů. Dále bych rád rozebral ,,bohémský život?? od jeho počátků až po jednotlivé druhy bohémy. V dalším kroku se budu zabývat vlastním řešením scénografie, kostýmů a jejich koncepcí. Na závěr se pokusím text zakončit vlastním názorem a zveřejním také seznam literatury, ze které jsem čerpal.
|
| |
|
Kostým v souvislosti s meziválečnou německou avantgardou.
Kotíková, Jitka ; Zábrodská, Dana (vedoucí práce) ; Hlaváčková, Konstantina (oponent)
Tato magisterská práce pojednává o možnosti kostýmního řešení Žebrácké opery německého autora Bertolta Brechta. Obsahem práce je nastínění politické
a sociální situace v meziválečném období, kdy vznikla Žebrácká opera,
a s ní související vliv na vývoj kostýmu. Podrobně se zabývám procesem vzniku Žebrácké opery v Německu a jejím vývojem v Čechách v časovém horizontu 70ti let. Dále se snažím řešit vlastní kostýmní koncept pojednávající
o výtvarné složce jako celku stejně jako o jednotlivých postavách včetně barevnosti, použitého materiálu a líčení (na který je kladen velký důraz). Přikládám návrhy řešení prostředí, ve kterém by se hra dala inscenovat
s důrazem na nutnost scénografického pojednání.
|
|
Dante Alighieri: Božská komedie.Dramatická postava a její vztah k inscenačnímu prostoru.
Bábek Melcerová, Ľubica ; Zábrodská, Dana (vedoucí práce) ; Pražák, Albert (vedoucí práce) ; Glogr, Karel (oponent)
Moje diplomová práce, (dále jen DP), jak již napovídá název, se zaobírá středověkým básnickým textem a hledá způsob jeho interpretace a inscenování v dnešní době. Při řešení tohoto úkolu jsem se snažila co nejlépe využít vědomostÍ získaných v průběhu studia.
První část mé diplomové práce je teoretická. Informace jsem čerpala především z odborné literatury. Můžeme ji rozdělit do dvou kapitol.
V první definuji základní scénografické pojmy, které souvisí s mou prací
a používám je v tomto textu.
Ve druhé kapitole teoretické části mé DP pojednávám o básnickém dílu
D. Alighieriho Božská komedie. Píši o historii jeho vzniku a o souvislostech, ve kterých toto dílo vznikalo. Dále se věnuji jeho překladům do českého jazyka jeho odezvě v dramatickém a inscenačním umění v českých zemích.
Druhá část textu je akademická a je mým autorsko- inscenačním přístupem
k tomuto dílu. Vysvětluji důvody mého pojetí a výtvarné koncepce. Ta je posunuta do současnosti a zobrazuje pro mě základní témata Božské komedie, výzvu k člověku, aby reflektoval své vlastní činy, naději na spásu pro spravedlivé a potřebu potrestání těch, kteří nedbají morálního dobového kontextu.
Jde o interaktivní představení, kde divák prochází jednotlivými situacemi
- kruhy a dle vlastného uvážení nebo momentálního popudu se do jejich dění může zapojit. Na své cestě inscenačním prostorem divák potkává hříšníky, zatracence, vězně, ďábly, anděly a různé alegorické bytosti na úrovni Pekla, Očistce a Nebe.
Vše se odehrává v původně nedivadelním, industriálním prostoru- ve fabrice. Snažím se využít autenticitu odosobněné průmyslové stavby a jejího působení na člověka, její ?nelidské? měřítko, stejně tak jako i předpoklady jejích technických možností pro řešení konkrétních jevištních problémů.
Každý z diváků je Dante a píše si vlastní Božskou komedii.
|