Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 125 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Sonáty Johanna Kuhnaua a jejich využití ve výuce klavíru
Mahelová, Monika ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Kozánková, Olga (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o životě a tvorbě Johanna Kuhnaua a zaměřuje se především na tyto okruhy: 1. Život, doba a dílo Johanna Kuhnaua 2. Tvorba pro klávesové nástroje 3. Sonáty Johanna Kuhnaua 4. Využití jeho sonát při výuce klavíru Tato práce se tedy zabývá stručným životopisem Johanna Kuhnaua, uvádí jeho díla pro klávesové nástroje. Následuje krátká kapitola o formě sonáty, její definice a vývoj. Ve třetí kapitole se práce zaměřuje na sonáty Johanna Kuhnaua, a to především na jeho čtvrtou sbírku se zkráceným názvem Biblické sonáty, které jsou zde představeny v kontextu s příběhy ze Starého zákona. Závěrečná kapitola se soustřeďuje na didaktické a interpretační poznatky konkrétních Kuhnauových sonát z jeho třetí a čtvrté sbírky pro klávesové nástroje. Cílem práce je seznámit čtenáře s Johannem Kuhnauem, poukázat na jeho přínos v oblasti hudby a představit možnosti práce s jeho sbírkami pro klávesové nástroje ve výuce klavíru na dnešních uměleckých školách. KLÍČOVÁ SLOVA Johann Kuhnau, baroko, klávesové nástroje, cembalo, klavír, sonáta, programní hudba, Bible, Starý zákon, ZUŠ, intepretace
Johannes Brahms a jeho klavírní skladby z let 1892-1893 (op. 116, 17, 118, 119)
Kapidani, Noela ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o skladateli Johannesu Brahmsovi a jeho klavírních cyklických skladbách v letech 1892-1893. Rozsah práce je zcela informační a vzdělávací, prostřednictvím důkladné analýzy každého jednotlivého klavírního díla z opusu 116, 117, 118, 119. Konkrétně se zabývá rozborem požadavků na jejich praxi s připojenými krátkými notovými instrukcemi. Začátek práce je věnován stručné biografii a osobnostním charakteristikám Johannesa Brahmse a jeho schopnostem jako učitele klavíru. Zmiňuje také jeho nejbližší souputníky a jeho současníky hudebníky. Další část pojednává o historii všech skladeb včetně harmonické a melodické analýzy každé skladby. V konečném důsledku je cílem této analýzy poskytnout určité vodítko pro každého, kdo má zájem získat o kusech více znalostí, teoreticky i prakticky. Na konci této práce naleznete stručný závěr o způsobech a metodách učení se těmto skladbách.
HRA NA KONTRABAS-aspekty historické, pedagogické a hudebně teoretické
Šašinková, Eva ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Hudec, Jiří (oponent) ; Bernášek, Václav (oponent) ; Gregor, Vít (oponent)
HRA NA KONTRABAS - aspekty historické, pedagogické a hudebně teoretické ABSTRAKT Tato disertační práce je zaměřena na historické, pedagogické a hudebně teoretické aspekty kon- trabasové hry. V práci jsou shromážděna data o historii kontrabasu z hlediska konstrukčního vývoje kontrabasu i kontrabasového smyčce, vývoje ladění a uplatnění nástroje v jednotlivých staletích. Úvodní část obsahuje též informace o nejvýznamnějších kontrabasistech historie. Kapitoly z výzkumné činnosti mapují kromě vývoje uměleckého školství v České republice také přehled vzniku vysokých uměleckých škol v bývalém Československu a následně v České a Slovenské republice. Kapitola s přehledem konzervatoří a vysokých škol, na nichž se v sou- časné době vyučuje kontrabasová hra, obsahuje aktuální tabulky a grafy. Literatura pro kontrabas od nejvýznamnějších českých kontrabasistů-skladatelů je předmě- tem druhého okruhu výzkumné činnosti. Kapitola z tohoto výzkumu je výsledkem důsledného bádání v archivech v letech 2020-2022. Dosud nezpracovaný přehled patnácti nejvýznamněj- ších českých kontrabasistů-skladatelů je doplněn o přehled umělecké, pedagogické a skladatel- ské činnosti jednotlivých osobností. Výzkum přinesl též cenné informace o využití didaktic- kých materiálů na konzervatořích a vysokých školách. Obsáhlá závěrečná kapitola,...
Pianistův smysl a cit pro harmonii ve skladbách romantismu
Široká, Zuzana ; Gregor, Vít (vedoucí práce) ; Palkovská, Jana (oponent)
Ve své práci zkoumám způsoby, jakými klavíristé vnímají harmonii ve skladbách romantismu. V úvodu práce zasazuji harmonii romantismu do kontextu dějin harmonie a tonálního systému a v navazujícím textu přibližuji, co je nám známo o Chopinově práci s pohyby, zvukem a harmonií. Zbylá část práce je věnována výzkumu. Výzkum je veden formou kvalitativního výzkumu, kdy jsem se čtyřmi klavíristy vedla rozhovor o třech skladbách z období romantismu. Všem klavíristům jsem zadávala Mazurku h moll, op. 30, č. 2 od Fryderyka Chopina, další dvě skladby si klavíristé volili samostatně, měli si zvolit skladby od Roberta Schumanna, Sergeje Rachmaninova nebo Franze Liszta. V rozhovoru pokládám takové otázky, abych zjistila, jak ve skladbách pracují s tonalitou, spojují-li si tóniny s nějakým charakterem, nakolik je pro ně důležitý terén či reliéf skladby a nakolik inklinují k detailnímu rozboru skladeb z hlediska harmonie, a nakolik je tento rozbor řízeným či intuitivním procesem. Na mé otázky mi odpovídají velmi úspěšná pedagožka klavíru a zároveň zástupce ruské klavírní školy, Viktoria Kraf, dále známí čeští klavíristé Jaroslava Vernerová, Miroslav Sekera a Jan Jiraský, který je zároveň profesorem na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Odpovědi interpretů jsou ovlivněny i skutečností, že tři z oslovených...
Robert Schumann a jeho klavírní cykly z let 1845 -1850
Šanderová, Jitka ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Gregor, Vít (oponent)
Bakalářská práce se zabývá životem Roberta Schumanna a jeho klavírními cykly, které zkomponoval mezi lety 1845 - 1850. Jedná se o Album pro mládež op. 68, Lesní scény op. 82 a Pestré listy op. 99. Cílem této práce je vsadit tyto cykly do kontextu Schumannova života a díla, zjistit okolnosti jejich vzniku, inspirační zdroje a popsat jejich charakter jak z pohledu interpreta, tak coby instruktivního materiálu z pohledu hudebního pedagoga.
Systém studia klavírní hry v Japonsku
Sakamoto, Mio ; Palkovská, Jana (vedoucí práce) ; Tichá, Libuše (oponent)
ABSttRAKT Bakalttsb pMcc p● Cdn赤乏 o sys" mu a mottnostcch tty klavfmll町 v JapOnsku. HlaⅦfmu t61lntu pFcdch舷 可f infOrrnace o v′ v● i hudCbniho vzdё l加加i a kultuw hry na klム″esovё nastrQJc v Ja/ponsku.Podstatou souё asti bょ alttskё prttc je popis a andフza souё asnёho japonsk6ho vzdёl缶acfho systё muo Stё をani kapitola je vё novtta hlavnfmu t6mttu.Jc popsano,Jよ6 jsou m位∞sti sttdia kla■ /fml時,Jak probfM tta ёijak inallё nё n奮oё憲;jc studiuln,a to pomocf ilustrat市 ゴch pFkldi mfstnfch hudcbnfch ζkol vさ ech stupttt a t〕 pt. SUMMERY Thc bachclor thcsis dcals wlth thc systcm and possibilities of tcaching playing the piano in Japan.Thc nlaln topic is preceded with info..1.ation about rnusic cducation and the culturc of playing the keybottd instrulncnts in Japan. A subst〔 】ltial pa■ of thc bachclor thcsis is the dcscription and analysis of contcmporav JapanCSC educational systcm.Thc kcy chapter is dcdicated to thc main topic.It is dcsc五 bcd,wllat are thc possibiliucs of studying thc piano,how does the process oftcaching work or how flnancially challcnging the studics arc.All of that is sho、 Tl by using illustrativc cxamplcs of local rnusical schools of all dcgrccs tand types.
Sepekovské Písně Mariánské
Farová, Marie ; Stříteská, Leona (vedoucí práce) ; Palkovská, Jana (oponent)
Sepekovské Písně Mariánské je název pro rukopisný kancionál, který nebyl dosud nikým podrobněji prozkoumán a nikde publikován. Tento rukopis jsem objevila při bádání po materiálech během tvorby bakalářské práce. Kancionál obsahuje 489 česky psaných stran, ze kterých jsem zkomponovala 43 písní s varhanním doprovodem nebo ve čtyřhlasé podobě. Přepis melodické linky, další zpracování melodie a zkomponování vícehlasu poskytne čtenáři vhled do období vzniku kancionálu a přiblíží zázraky, kvůli kterým rukopis vznikl. Součástí Písní Mariánských jsou historické události, které se v 18. století v Sepekově udály a byly nedílnou součástí života sepekovských obyvatel. Celý kancionál je vystavěn na oddanosti, prosbách, modlitbách a lásce poutníků k Panně Marii Sepekovské. Poutě, které na toto mariánské místo vykonávaly, byly jakýmsi potvrzením jejich víry a pro mnohé vyvrcholením duchovního života.
Klavírní dílo Bély Bartóka a jeho využití v klavírní pedagogice
Hanzová, Mária ; Tichá, Libuše (vedoucí práce) ; Palkovská, Jana (oponent)
Titul: Klavírní dílo Bély Bartóka a jeho využití v klavírní pedagogice Abstrakt: Předmětem práce je klavírní dílo Bély Bartóka se zaměřením na jeho skladby využitelné pro pedagogické účely. Jejím cílem je toto klavírní dílo shrnout a aktualizovat, částečně i charakterizovat z hlediska použitých kompozičních technik. U děl s pedagogickým zaměřením bylo využito metody analýzy skladeb směřující k uchopení skladeb z pedagogického hlediska. Z tohoto hlediska se hovoří též o dopadu studia pedagogicky zaměřených skladeb na rozvoj různých složek žákova vnímání hudby a přemýšlení "o hudbě" a "v hudbě". V práci jsou předkládány i možnosti uchopení a práce na Bartókových klavírně-pedagogických dílech ve výukovém procesu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 125 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.