Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  předchozí11 - 16  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vizuální percepce málopočetných množin u žáků ve věku 6 - 8 let
Fischerová, Terezie ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce se zabývá vizuálním vnímáním žáků od 6 do 8 let, zkoumá zejména strategie použité při řešení úloh na vizuální vnímání. Jejím cílem je analyzovat vizuální vnímání žáků ve věku od 6 do 8 let. Skládá se z části teoretické a praktické. V teoretické části jsou formulovány a vysvětleny základní pojmy týkající se vizuální percepce počtu v málopočetných množinách, je předložena analýza úloh na vizuální vnímání ve třech řadách učebnic pro první ročník a jsou nastíněny základní strategie řešení úloh na vizuální vnímání. Teoretická část tak čtenáře dostatečně připraví na porozumění praktické části, která je pro diplomovou práci stěžejní. Praktická část se týká experimentu obsahujícího vytvořenou sérii úloh na vizuální vnímání. Popisuje podmínky a realizaci experimentu se skupinou 18 žáků a s 8 předškoláky ze třech základních škol v Praze. Součástí praktické části je popis výsledků a formulace závěrů experimentu. V experimentu je zjišťováno, jak žáci málopočetné množiny vnímají, a zda u toho využívají konfigurace množin jako na hracích kostkách, případně jestli jim tyto konfigurace mohou pomoci k určení počtu objektů v množině. Experiment v praktické části má za cíl odpovědět na výzkumnou otázku, jakou roli hraje konfigurace objektů v málopočetných množinách ve vnímání málopočetných množin u...
Pracovní listy zaměřené na vztah celek a jeho části
Navarová, Zuzana ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Bakalářská práce se věnuje dětskému vnímání celku a jeho částí při práci s pracovními listy. Pracovní listy nejsou chápány izolovaně, ale jsou zasazeny do specifické didaktické struk- tury v rámci školního projektu zaměřeného na Pražské pověsti a legendy. Práce představuje vybrané aktivity formulované k vytvořeným pracovním listům, k jejichž řešení jsou použity různé metody práce. Předložená práce vychází z Teoretické část zaměřené na dítě předškolního věku, před- matematickou gramotnost a pracovní listy. Praktická část představuje vytvořené pracovní listy, úkoly a jejich charakteristiku. Užití pracovních listů v praxi mateřské školy bylo sledováno v rámci kvalitativního výzkumu na vzorku třinácti předškolních dětí jedné mateřské školy. Všechny pracovní listy se vztahují k problematice "celek a jeho části", každý jiným způsobem. Proces řešení předpokládá činnosti spojené s porovnáváním, usuzováním a uvažováním, s uspořádáním, tříděním, kompletací a dekompozicí. Proces řešení úkolů dětmi je natočen na videozáznam a posléze analyzován. Metodami řešení bakalářského úkolu byly rešerše, kvali- tativní výzkum, pozorování, evidence sledovaných jevů, analýza a diskuze. Analýzou dat došlo k rozdělení pracovních listů na použitelné v původním zadání a na pracovní listy, které vyžadují dílčí úpravy. Analýza...
Slovní úlohy s více řešeními a jejich místo na 1. stupni ZŠ
Švihnosová, Kristýna ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku slovních úloh s více řešeními, kterým není v odborné literatuře věnována systematická pozornost. Těžištěm práce je pozorování, jak se slovní úlohou s více řešeními pracují žáci a učitelé 1. stupně ZŠ. Teoretická část se soustředí na typologii slovních úloh, fáze jejich řešení a řešitelské strategie. Dále je navržena klasifikace slovních úloh dle počtu řešení a typologie slovních úloh s více řešeními. Významnou část tvoří cíle, s jakými tento typ úlohy může být ve vyučování matematice zadáván a které se mění v závislosti na učiteli a jeho přístupu k výuce. Práce se také věnuje základní charakteristice vyučovacích stylů. Zvolený kvalitativní výzkum metodou pozorování a dotazníku umožňuje popsat práci učitelů se slovní úlohou s více řešeními a identifikovat prvky vyučovacích stylů, konkrétně transmisivního a konstruktivistického, které se v jednání učitelů projevují. Doplňkovou metodou je zvolena analýza vybraných učebnic z hlediska přítomnosti slovních úloh s více řešeními, která odhaluje, zda se takové úlohy v učebnicích vyskytují a s jakými úlohami učitelé a žáci mohou mít zkušenost. Výzkum ukázal, že vyučovací styl učitele se při práci se slovní úlohou s více řešeními projevuje v jeho instrukcích, ve formulaci otázek, kterými žáky usměrňuje, a v jeho...
Vybrané role fotografie v matematice v malotřídní školy 1. stupně ZŠ
Urbánková, Šárka ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Tato práce je věnovaná možnostem využití fotografie ve výuce matematiky. V teoretické části jsem shromáždila dostatek podkladů k podmínkám užívání fotografie. V dalším kroku jsem analyzovala vybrané učebnice matematiky z hlediska užívání fotografie v jejích šesti rolích. Analýza učebnic ukázala, že nejčastěji se v učebnicích užívají fotografie v motivační roli, které nenesou relevantní informace k řešení úlohy. Testem jsem porovnala vliv obrázku a fotografie na správnost řešení úloh žáky 2. ročníku ZŠ. Test prokázal že, fotografie má podobný účinek jako obrázek, dále poukázal na potřebu hledat správný formát, motiv a kvalitu fotografie. Další část práce je věnovaná tvorbě úloh s fotografií v různých rolích pro žáky 2. ročníku ZŠ. Úlohy zahrnují řadu různých činností od manipulativních po kreativní. Činnosti s fotografiemi se mohou používat při různých organizacích výuky a jejich užití ve výuce může být velmi rychlé a snadné. Důležitým prvkem je důraz na vlastní tvorbu žáků, prostor pro jejich reprezentaci jevů a společná evaluace vytvořených fotografií. Úlohy mohou zlepšit úroveň vyjadřování žáků, přispět k rozvoji jejich zrakového vnímání. Výuka s užíváním fotografií vyučujícího učitele a žáků činí výuku osobní a tím může výrazně zlepšit vtah žáků k předmětu a pozitivně ovlivnit klima třídy....
Vybrané role fotografie v matematice ve 2. ročníku 1. stupně ZŠ
Urbánková, Šárka ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent)
Tato práce je věnovaná možnostem využití fotografie ve výuce matematiky. V teoretické části jsem shromáždila dostatek podkladů k podmínkám užívání fotografie. V dalším kroku jsem sledovala cíle: provedení analýzy vybraných učebnic matematiky z hlediska užívání fotografie v jejích šesti rolích; zdokumentování vlivu fotografie ve slovních úlohách na jejich řešení, vytvoření úlohy s fotografiemi, které by doplnily mezery jejich užívání v didaktických materiálech. Analýza učebnic ukázala, že nejčastěji užívají fotografie v motivační roli, které nenesou relevantní informace k řešení úlohy. Účinnost užití fotografie je ověřená na několika slovních úlohách, které prokázaly vyšší početnost správných odpovědí a poukázaly na potřebu hledat správný formát, motiv a kvalitu fotografie. Tyto úlohy potvrdily také uchopení desítkové soustavy žáky prostřednictvím modelu peněz. Další část práce je věnovaná tvorbě úloh s fotografií v různých rolích, které se v učebních materiálech vyskytují méně často než role motivační. Úlohy zahrnují řadu různých činností od manipulativních po kreativní. Činnosti s fotografiemi se mohou používat při různých organizacích výuky a jejich užití ve výuce může být velmi rychlé a snadné. Důležitým prvkem je důraz na vlastní tvorbu žáků, prostor pro jejich reprezentaci jevů a společná...
Didaktika statistiky
Kvaszová, Milena ; Zvára, Karel (vedoucí práce) ; Půlpán, Zdeněk (oponent) ; Fabian, František (oponent)
Předkládaná práce Didaktika statistiky se věnuje problémům v porozumění pravdě-podobnostním a statistickým pojmům. Provedla jsem výzkum, ve kterém jsem zkoumala znalosti základních statistických pojmů jako je průměr, náhoda, pravděpodobnost, proměnlivost a vzorek u studentů vysoké školy. Ve druhé části testu jsem zjišťovala, jak studenti ovládají práci se statistickým souborem, odečítání hodnoty z grafu, určování a interpretaci pojmu aritmetický průměr. Získaný materiál jsem zpracovávala v souladu s modelem francouzského psychologa Jeana Piageta, podle kterého je možné ve vývoji určité teorie rozlišit tři stádia, která pojmenoval INTRA, INTER a TRANS. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že představy studentů o základních statistických pojmech se často značně liší od představ učitelů. Dochází k interferenci mezi odbornými pojmy a pojmy z běžného jazyka. Je důležité, aby si to učitel při výuce uvědomoval a vhodnými úlohami osvětloval tyto rozdíly.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   předchozí11 - 16  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.