| |
|
Návrh a realizace kyvadlového dynamického tlumiče vibrací
Čupr, Michal ; Rubeš, Ondřej (oponent) ; Kšica, Filip (vedoucí práce)
V reálném prostředí jsou různé systémy (stroje, budovy, atd.) často vystavovány podmínkám, které způsobují jejich kmitání. Tyto vibrace je nutné tlumit, k čemuž se využívá mnoho druhů tlumičů. Pro nízké frekvence je využíván kyvadlový tlumič vibrací. V této práci je nejprve popsáno kmitání jednoduchých těles a zjednodušených modelů s jedním a se dvěma stupni volnosti. Následně je tento popis aplikován na mechanismus obsahující kyvadlový tlumič vibrací. Text pokračuje vysvětlením principu funkce tlumiče a jsou uvedeny jeho vlastnosti a důležité parametry. Dále je popsáno, jak se tlumič navrhuje a ladí. V následující části je rozlišeno několik typů kyvadlového tlumiče a jsou uvedeny konkrétní příklady využití tohoto tlumiče v praxi. V závěrečné části práce je navržen model mechanismu s kyvadlovým tlumičem, který je nejprve popsán matematicky pomocí programů Matlab a Ansys. Následně byl vyroben demonstrátor, na kterém bylo experimentálně zkoumáno kmitání. Úplným závěrem práce je srovnání demonstrátoru s matematickým modelem. Bylo zjištěno, že účinnost tlumiče nejvíce záleží na vlastní frekvenci systému a na disipaci energie z něj. Vyrobený kyvadlový tlumič účinně tlumí kmitání demonstrátoru a průběh jeho kmitů odpovídá matematickému modelu
|
| |
|
Zpracování měření vibrací pro účely prediktivní údržby mechanických soustav
Kuchař, Matěj ; Dobossy, Barnabás (oponent) ; Kšica, Filip (vedoucí práce)
S vývojem technologií se vyvíjet i údržba. V posledních letech se nejvíce rozvíjí a začíná se aplikovat prediktivní údržba. Tento typ údržby přináší lepší výsledky než doposud používané typy údržby, zejména u vibrací. Oproti ostatním typům údržby, je těžší prediktivní údržbu zaimplementovat. Při implementaci je nutno dodržet její postup: předzpracování dat, extrakci features, určení Health indicatoru, trénink prediktivního modelu a vyhodnocení. Jednalo se hlavně o seznámení s tímto postup. K dispozici je mnoho softwarů, které nabízí funkce pro aplikaci prediktivní údržby. V této práci byl použit Predictive maintenance toolbox z programu Matlab. Následně znalosti o aplikaci prediktivní údržby byly použity na experimentálních datem získané měřením vibrací ložisek pro předpověď RUL.
|
|
Využití kitu MyRIO jako bezdrátového senzorického uzlu
Navrátil, Patrik ; Chalupa, Jan (oponent) ; Kšica, Filip (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá návrhem klientské aplikace pro NI myRIO a serverové aplikace pro PC. Aplikace jsou vytvořeny v programu LabVIEW. Klientská aplikace měří data z vestavěného akcelerometru a senzoru připojeného do AD vstupu a odesílá je na server. Serverová aplikace přijímá data z klienta, vykresluje je a ukládá na disk. Aplikace jsou testovány s piezokompozitním senzorem na jednoduché dynamické soustavě.
|
|
Measurement and signal processing with myRio kit
Heteš, Marek ; Spáčil, Tomáš (oponent) ; Kšica, Filip (vedoucí práce)
This thesis deals with research of options for data acquisition and signal analysis, of the myRIO kit and LabVIEW platform. Next it describes the design of application for data acquisition and signal analysis, and the last chapter of this thesis is about testing and a practical demonstration of our application.
|
|
Model kmitání železniční trati
Kosorín, Michal ; Kšica, Filip (oponent) ; Hadaš, Zdeněk (vedoucí práce)
Táto bakalárska práca sa zaoberá dynamickými modelmi kmitania železničnej trate. V práci je uvedený prehľad historického vývoja týchto modelov. Sú vytvorené konkrétne modely, v ktorých sú dopočítané výchylky. Za účelom spresnenia výsledkov výchyliek koľajnice, je sila od prechádzajúceho vlaku vyjadrená v závislosti na čase. Na záver je popísané celkové silové pôsobenie kolies vlakovej súpravy na koľajnicu.
|
|
Monitorování dynamických soustav s využitím piezoelektrických senzorů vibrací
Svoboda, Lukáš ; Hadaš, Zdeněk (oponent) ; Kšica, Filip (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá lokalizací a výpočtem zatížení dynamických soustav pomocí piezoelektrických senzorů. Nalezení metod pro lokalizaci a výpočet zatížení na jednoduché soustavě nebo modelu je zásadní pro jejich využití při monitorování strukturálního stavu složitějších soustav. V první části práce je popsán piezoelektrický senzor a jeho aplikace v leteckém, stavebním, automobilovém průmyslu a vlakové dopravě. V této části jsou uvedeny metody založené na šíření vln nebo různé modifikace metod neuronových sítí vedoucích k identifikaci zatížení. K identifikaci zatížení se také využívá časově reverzní metoda, metoda založená na dekonvoluci signálu a metoda založená na poměru amplitud výstupního napětí piezoelektrického senzoru. V další části práce jsou metody popsány, je uvedeno vhodné umístění senzorů a jejich počet v rámci technické soustavy podle použité metody. Následně jsou metody ověřeny na jednoduché experimentální soustavě a vzájemně porovnány. Dále byl vytvořen model piezoelektrického senzoru, pomocí kterého je možné přepočítat přetvoření na výstupní napětí piezoelektrického senzoru. K ověření metod na technické soustavě byla vybrána problematika přejezdu vagonu části koleje. Aplikací těchto metod byla zjištěna rychlost vagonu a jeho zatížení.
|
|
Design of an experimental system with excitation by imbalance
Demura, Dominik ; Kšica, Filip (oponent) ; Rubeš, Ondřej (vedoucí práce)
The topic of this diploma thesis is the design and construction of an experimental system driven by imbalance. The main part of the work was to design the structure to meet certain requirements. The most important part of the structure is the beam. The mounting method and beam dimensions were calculated numerically and verified analytically using FEM. The rest of the structure was adapted to the dimensions of the beam. The next part of the work consists of the correct choice of vibration motor and its control. At the end of the work, the whole experimental system was manufactured and tested. We measure the vibrations using an accelerometer and then process the data into graphs.
|
| |