|
Tvůrčí přínos zvukové režie při zpracování hudebního snímku
Balcar, Jan ; URBAN, Ondřej (vedoucí práce) ; ZOBAČ, Jiří (oponent)
Diplomová práce popisuje zvukovou režii hudební nahrávky se zaměřením na tvůrčí potenciál této disciplíny. Text se snaží postihnout možné přístupy ke zvukovému ztvárnění hudebního díla a poukázat na to, že výsledná podoba je bezpodmínečně ovlivněna individuálním pojetím zvukového režiséra a jeho tvůrčí vizí. Práce se dále zabývá vnímáním hudby v jejích různých formách, nedávnými ekonomickými proměnami hudebního trhu, zvukovou estetikou, dramaturgií, zvukovým obrazem a jeho vlastostmi. Tato témata pak aplikuje na realizační stránku zvukové režie. Práce vychází z vlastních zkušeností autora a dostupné literatury.
|
| |
|
Skladatelské dílo Svatopluka Havelky
Mikulová, Lenka ; Bláha, Ivo (vedoucí práce) ; Zobač, Jiří (oponent)
Ve své magisterské diplomové práci se zaměřuji na osobnost Svatopluka Havelky a jeho skladatelskou tvorbu koncertní, zejména však na jeho hudbu k celovečerním filmům. Analýzou jeho tvorby se snažím postihnout charakteristické rysy uplatňovaných skladebných prostředků a vystopovat tak, v čem spočívá originalita jeho rukopisu, jedinečnost a zároveň stylová i výrazová proměnlivost jeho hudby, která se stává organickou, neoddělitelnou součástí filmového díla.
Práce obsahuje autentické výpovědi skladatele o jeho tvůrčích názorech, spolupráci s nejvýznamnějšími filmovými režiséry, pohledu na problematiku hudební kompozice k filmu obecně i na způsob a formu jeho vlastní tvorby. Pasáže o jeho soukromém životě a uměleckém vývoji pomáhají ozřejmit ojedinělost Havelkovy tvůrčí osobnosti, která v dnešní době bohužel zůstává neprávem nedoceněna a opomíjena.
|
|
Zdeněk Liška - hudba ve filmech pro děti
Kovařík, Pavel ; Zobač, Jiří (vedoucí práce) ; Bláha, Ivo (oponent)
Tato práce pojednává o jednom z nejznámějších českých skladatelů filmové a divadelní scénické hudby Zdeňku Liškovi. Je zaměřena na filmovou hudbu, kterou komponoval k dětským filmům a filmům pro mládež. Největší pozornost je věnována čtyřem nejvýraznějším filmovým dílům: Vynález zkázy (1957), Osada havranů (1977), Na Veliké řece (1977), Volání rodu (1977). V detailních rozborech těchto filmů je zachycena dramaturgická stavba hudební a zvukové linky filmu, zvukově-obrazové vztahy, práce s hudebními motivy i Liškův hudební vývoj od jeho druhého celovečerního filmu v rozmezí dvaceti let. Pozornost je také věnována prvkům elektronické a elektroakustické hudby, které Liška ve svých filmech umělecky využíval.
|
|
Václav Trojan a Jiří Trnka - tvůrčí spolupráce
Švorc, David ; Bláha, Ivo (vedoucí práce) ; Zobač, Jiří (oponent)
Bakalářská práce na téma: ?Václav Trojan a Jiří Trnka ? tvůrčí spolupráce? má přiblížit uměleckou spolupráci dvou zakladatelských osobností českého animovaného filmu. Zvláštní zřetel je kladen na pozici a úlohu Václava Trojana jako skladatele filmové hudby pro animované filmy. Autor bakalářské práce se pokusil pomocí zvukově dramaturgického rozboru vybraných filmových děl ukázat, jak se mění základní koncepce filmu - od koncepce hudebně pohybové, ve které má hudba dominantní postavení (filmy Špalíček, Císařův slavík), přes postupný ústup od této koncepce (ve filmech Bajaja, Osudy dobrého vojáka Švejka), k jejímu vrcholu (Sen noci svatojánské) až po poslední spolupráci uvedených autorů (film Ruka), kde se závislost hlavních složek filmu zásadně proměnila.
|
|
Bicí nástroje a jejich studiové nahrávání
Pavlíček, David ; Pekárek, Michal (vedoucí práce) ; Zobač, Jiří (oponent)
Tato magisterská práce je přehledem typologie vybraných bicích nástrojů a zároveň rozkrývá problematiku jejich nahrávání a zvukového zpracování ve studiu. Neplní funkci návodu k použití, avšak je možné se z ní dozvědět mnoho důležitých faktů týkajících se právě studiového zpracování zvuku. Těžištěm díla jsou auditivní ukázky, ve kterých jsem se snažil poukázat na některá úskalí zpracování zvuku bicích nástrojů.
|
|
Nahrávka malého hudebního souboru z pohledu mistra zvuku
Balcar, Jan ; Zobač, Jiří (vedoucí práce) ; Ďurovič, Juraj (oponent)
Tato práce popisuje profesi mistra zvuku v hudebním nahrávacím studiu v současné situaci rychle se měnícího hudebního průmyslu. Popisuje jak technické, tak umělecké nároky na tuto profesi i profese související, jejichž role musí často zastávat (hudební režisér, producent). Těžištěm práce je popis procesu vzniku hudební nahrávky a jeho organizace od přípravných prací po finální mastering. Jednotlivé aspekty práce mistra zvuku jsou nejčastěji demonstrovány na modelu rockové kapely.
|
|
Filmová hudba Luboše Fišera
Kršáková, Leticia ; Zobač, Jiří (vedoucí práce) ; Bláha, Ivo (oponent)
Tato práce pojednává o filmové hudbě Luboše Fišera (nar. 30.9.1935 a zemřel 22.6.1999), jednoho z nejznámějších a nejplodnějších českých skladatelů filmové a televizní hudby. Ačkoli se práce zaměřuje především na Fišerovu tvorbu pro film, bylo nezbytné, abych okrajově zmínila i jeho tvorbu televizní a komponování koncertní v oboru ?vážné? hudby. Téma je rozděleno podle časové osy, do jednotlivých kapitol, sledujících skladatelovu tvůrčí činnost v jednotlivých desetiletích 2.pol. 20. stol. Z nepřeberné a různorodé řady filmů, k nimž L.Fišer skládal hudbu, je největší pozornost věnovaná trojici filmů, Morgiana (1972), Smrt krásných srnců (1986) a Golet v údolí (1994). Na základě rozboru hudební složky těchto tří vybraných děl se práce snaží určit osobité skladatelovy tvůrčí postupy a výrazové prostředky. Na konkrétních příkladech těchto Fišerových skladebných prostředků chce práce přiblížit charakteristické znaky Fišerovy filmové hudby obecně.
|