|
Evaluace primární prevence rizikového chování na základních školách
ŠMATLÁKOVÁ, Iva
Téma této práce zní Evaluace primární prevence rizikového chování na základních školách. Rizikové chování je obecný pojem a každý člověk o něm má různou představu. Dle odborníků lze vymezit 3 základní oblasti rizikového chování. První oblastí je zneužívání návykových látek, druhou je rizikové chování v oblasti reprodukčního zdraví a třetí je rizikové chování v oblasti psychosociální. Tato problematika je stále aktuálním předmětem celé společnosti. Usus návykových látek, šikana či patologické hráčství patří k nejznámějším podobám sociální patologie vyskytující se na základních školách. Současný stav byl čerpán z odborné literatury. Je v něm popsán pojem rizikové chování, druhy sociálně patologických jevů, oblast školní i mimoškolní primární prevence a cílová skupina {--} dospívající. Důležitým faktorem vzniku rizikového chování je jeho prevence. Na kolik jsou preventivní opaření ze stran rodiny, přátel, médií a především školního prostředí účinná zjišťuji v této práci. Cílem bakalářské práce je posoudit účinnost primární prevence rizikového chování na základních školách. Dílčím cílem je zmapovat postoje žáků a školních metodiků prevence k rizikovému chování a k primární prevenci. Ke sběru dat byla pro žáky základních škol použita kvantitativní metoda formou anonymních dotazníků. Dále byl v práci aplikován kvalitativní výzkum, kde byl nástrojem sběru dat polostandardizovaný rozhovor se školními metodiky prevence. Z výzkumu vyplynulo, že děti mají nemalé zkušenosti s návykovými látkami a školní metodici neshledávají primární prevenci za dostatečně účinnou. Výsledky tohoto průzkumu byly předány ředitelům škol a metodikům prevence a mohou být využity v rámci primární prevence, ve výuce a pro potřeby dalšího výzkumu.
|