|
Regionální technické památky a jejich využití ve výuce na 1. stupni ZŠ
ZÍBRTOVÁ, Denisa
Tato diplomová práce se zaměřuje na využití technických památek v regionu Třeboňska na 1. stupni základních škol. Teoretická část má pět okruhů. V prvním se jen zlehka dotýkáme primární pedagogiky a základního vzdělávání. V druhém okruhu se zabýváme technickým vzděláváním, kam jsme zahrnuli kapitoly technická výchova a její cíle, technická gramotnost a složky technické gramotnosti a stručný popis integrované výuky na základní škole. Dále se zaměřujeme na metody podporující aktivní myšlení, kde je popsána projektová výuka, badatelství ve výuce a exkurze. V neposlední řadě stručně charakterizujeme vzdělávací oblasti kapitol Člověk a svět práce a Člověk a jeho svět v RVP ZV. V posledním okruhu teoretické části představujeme pět technických památek daného regionu a krátce popisujeme. V praktické části představujeme pět příprav na exkurze, z nichž dvě byly zrealizovány. Všechny přípravy jsou obohaceny o pracovní listy a návrhy na motivaci žáka před exkurzí. U uskutečněných exkurzí je přiložena fotodokumentace a zhodnocení.
|
|
Badatelský přístup k technickým materiálům ve výuce na ZŠ
ZAMAZALOVÁ, Anna
Tato bakalářská práce se zabývá tématem badatelsky orientovaného přístupu k technickým materiálům ve výuce na základní škole. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou, přičemž teoretická část se zabývá charakteristikou pojmů badatelsky orientované výuky, dále badatelsky orientované výuky se zaměřením na technické materiály, charakteristikou technického vzdělávání podle Rámcového vzdělávacího programu a charakteristikou technických materiálů (kov, dřevo, plast). Praktická část práce představuje čtyři přípravné studie výukových námětů pro začlenění badatelsky orientované výuky o technických materiálech na běžné základní škole včetně zkušeností z vyučovacích hodin a formulace doporučení pro výuku.
|
|
Téma: Technické památky regionu a jejich využití ve výuce na 1. stupni ZŠ
KOUDELKOVÁ, Eva
Diplomová práce se zabývá tématem "Technické památky regionu a jejich využití ve výuce na 1. stupni ZŠ". V teoretické části definuji pojem "technická gramotnost" a "technická památka" se zaměřením na aktivizující metody využívané na 1. stupni ZŠ v soulady s RVP ZV. Velká část je věnována projektové výuce a exkurzi, která je klíčovou součástí závěrečné práce. Dále jsou zde popsány vybrané technické památky Jihlavské podzemí, Větrný mlýn v Třebíči, Muzeum řemesel v Moravských Budějovicích a Železniční trať Moravské Budějovice - Jemnice. Praktická část obsahuje návrhy na projekty, jejichž součástí je exkurze a pracovní listy. Cílem diplomové práce je provedení navrhovaných exkurzí a jejich následné zhodnocení.
|
|
Technické památky regionu a jejich využití ve výuce na 1. stupni ZŠ
FENCLOVÁ, Lenka
Tato diplomová práce se zabývá tématem technických památek regionu a jejich využití ve výuce na 1. stupni ZŠ. V teoretické části se zabývám čtyřmi hlavními oblastmi. První oblast je věnována charakteristice dítěte mladšího školního věku. Druhá oblast se zabývá stručným popisem primární technické gramotnosti, jejími cíli, pojetím a složkami. Třetí oblast stručně popisuje technické oblasti v RVP ZV. Čtvrtá a závěrečná oblast se zabývá charakteristikou vybraných objektů místa bydliště žáka pro uplatnění v technické výuce na 1. stupni ZŠ. Praktická část obsahuje tři přípravy na hodinu a dvě přípravy, které byly realizovány. Vytvořené a ověřené přípravy jsou určeny pro žáky od druhého do pátého ročníku základních škol. Obsahem praktické části jsou pracovní listy a reflexe z hodin.
|
|
Návrh a vypracování vzdělávacích plakátů pro ruční obrábění dřeva na 2. stupni ZŠ
BLAHOVEC, Milan
Diplomová práce je zaměřená na vytvoření vhodných edukačních pomůcek (plakátů) pro podporu a vzdělávání v oboru technické výchovy pro žáky na druhém stupni základní školy. Plakáty by měly přinést základní vhled do problematiky ručního obrábění technických materiálů, konkrétně tvarového opracování dřeva a bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a manipulaci s těmito materiály. V teoretické části je základní popis a definice součástí této tematiky. V praktické části jsou vytipovány tři oblasti pro zpracování edukačních plakátů. Jeden v oblasti BOZP a další dva v oblasti tvarového opracování dřeva.
|
|
Technická výchova a její pojetí na základních školách v regionu
BICAN, Pavel
Tato diplomová práce se zabývá aktuálním stavem výuky technické výchovy na základních školách v Jihočeském kraji a následným využitím získaných dat pro rozvoj výuky technické výchovy na Katedře aplikované fyziky a techniky (KAFT) PF JU. Pro zjištění stavu technické výchovy v regionu byla zvolena deskriptivní metoda v podobě kvantitativního dotazníku. Z dotazníkového šetření mimo jiné vyplynulo, že na většině základních škol má učebna technické výchovy podobu dřevo- kovodílny, přičemž asi polovina těchto učeben je moderně vybavena. S tím souvisí i další zjištění, že téměř třetina oslovených škol již disponuje 3D tiskárnou. Překvapivým zjištěním také bylo, že 81,5 % oslovených respondentů nebylo obeznámeno s probíhajícím pilotním projektem MŠMT týkajícím se zavadění předmětu "Technika" na vybraných základních školách. Na základě výsledků dotazníkového šetření bylo také navrženo několik nových konceptů vybavení a rozvržení učeben technické výchovy na KAFT PF JU.
|
|
Možnosti využití regionálních objektů pro technické exkurze na 1. stupni ZŠ
NOVOTNÁ, Dominika
Diplomová práce je zaměřena na vybrané technické objekty Pelhřimovska, jež byly ztvárněny do exkurzí a uplatněny ve výuce na 1. stupni ZŠ. V teoretické části se práce zabývá technickou výchovou a jejími cíli ve vzdělávání na 1. stupni ZŠ, aktivizačními výukovými metodami, jejich klasifikací a charakteristikou. Další část práce se zabývá Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, konkrétně vzdělávacími oblastmi Člověk a jeho svět a Člověk a svět práce, jsou zde také charakterizované vybrané objekty Pelhřimovska. V praktické části práce byly vytvořeny konkrétní výukové materiály - exkurze, pro žáky na 1. stupni základního vzdělávání, část z nich byla se žáky ověřena prezenčně či distančně. Vzhledem k pandemické situaci proto nemohly být ověřeny všechny exkurze. v kapitole Přílohy jsou k nalezení pracovní listy k využití, jejich správné řešení a vypracované pracovní listy u exkurzí, jež byly ověřeny.
|
|
Příklady pokrmů světové kuchyně ve výuce na 1. stupni ZŠ
KŘÍŽOVÁ, Adéla
Tato diplomová práce se zabývá tématem přípravy pokrmů světové kuchyně ve výuce na 1. stupni ZŠ. V teoretické části se zabývám třemi hlavními oblastmi. První oblast je věnována projektovému vyučování. Druhá oblast se zabývá stručným nástinem vzdělávací soustavy v ČR a náhledem do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Třetí a závěrečná oblast se zabývá popisem přípravy pokrmů a seznámením čtenáře s různými kuchyněmi z celého světa. Praktická část obsahuje čtyři přípravy na hodinu a jednu přípravu na exkurzi spojenou s přípravou pokrmu. Vytvořené a ozkoušené přípravy jsou určeny pro žáky od třetího do pátého ročníku základních škol. Obsahem praktické části jsou pracovní listy a reflexe z hodin přípravy pokrmů.
|
|
Projekt: průmyslové objekty Českých Budějovic a jejich uplatnění v technické výuce na 2. stupni
ŘEHÁČEK, Matěj
Diplomová práce je zaměřena na průmyslové objekty v Českých Budějovicích a jejich možné uplatnění při technické výuce na 2. stupni základní školy. V teoretické části jsou interpretována východiska projektové a badatelské výuky, exkurze a vybraných výukových metod. Následná část se zabývá pojetím Technické výchovy v rámci oborové didaktiky a RVP ZV. Posledním bodem teoretické části jsou vybrané průmyslové objekty v Českých Budějovicích. Jejich uplatnění je dále rozvinuto v praktické části diplomové práce. Praktická část obsahuje celkem 5 příprav, které je možné realizovat s žáky 2. stupně základní školy. Součástí praktické části je i informační přehled pro učitele k jednotlivým přípravám a dále možnosti jejich rozšíření. V příloze práce jsou umístěny pracovní listy.
|
| |