| |
|
Humor a kritika v díle Pantaleón a jeho ženská rota Maria VargaseLlosy
Frimlová, Petra ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE: Román Pantaleón a jeho ženská rota otvírá druhé období tvorby peruánského spisovatele Maria Vargase Llosy, pro které je charakteristické zjednodušení jeho prózy a objevení humoru. Diplomová práce se zabývá podrobnou formální i tematickou analýzou románu s cílem dokázat, že i když je dílo humoristicky a parodicky laděné, jsou v něm přítomny tematické konstanty známé čtenářům z předchozích Llosových děl -- problémy, ke kterým se autor staví vždy velmi kriticky, a nejinak je tomu i v tomto eroticko-humoristickém díle. Vedle analýzy humoru se tak diplomová práce zabývá i analýzou společenské kritiky přítomné v románu. Rozbor díla také poukazuje na skutečnost, že k určitému zjednodušení vypravěčského stylu u Vargase Llosy v porovnání s jeho předchozími díly došlo, přesto je ale román zdařilým důkazem netradičních vypravěčských technik, jež autor rozvíjel již od šedesátých let dvacátého století, v období nového hispanoamerického románu. KLÍČOVÁ SLOVA: Mario Vargas Llosa, Pantaleón a jeho ženská rota, Město a psi, Zelený dům, hispanoamerický boom, nový román, totální román, experimentální vypravěčské techniky, typy humoru a ironie, humoristická próza, parodie, erotický román, libertinská próza, prales, kritika armády, kritika machismu, kritika náboženského fanatismu.
|
|
Humor a kritika v díle Pantaleón a jeho ženská rota Maria VargaseLlosy
Frimlová, Petra ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE: Román Pantaleón a jeho ženská rota otvírá druhé období tvorby peruánského spisovatele Maria Vargase Llosy, pro které je charakteristické zjednodušení jeho prózy a objevení humoru. Diplomová práce se zabývá podrobnou formální i tematickou analýzou románu s cílem dokázat, že i když je dílo humoristicky a parodicky laděné, jsou v něm přítomny tematické konstanty známé čtenářům z předchozích Llosových děl -- problémy, ke kterým se autor staví vždy velmi kriticky, a nejinak je tomu i v tomto eroticko-humoristickém díle. Vedle analýzy humoru se tak diplomová práce zabývá i analýzou společenské kritiky přítomné v románu. Rozbor díla také poukazuje na skutečnost, že k určitému zjednodušení vypravěčského stylu u Vargase Llosy v porovnání s jeho předchozími díly došlo, přesto je ale román zdařilým důkazem netradičních vypravěčských technik, jež autor rozvíjel již od šedesátých let dvacátého století, v období nového hispanoamerického románu. KLÍČOVÁ SLOVA: Mario Vargas Llosa, Pantaleón a jeho ženská rota, Město a psi, Zelený dům, hispanoamerický boom, nový román, totální román, experimentální vypravěčské techniky, typy humoru a ironie, humoristická próza, parodie, erotický román, libertinská próza, prales, kritika armády, kritika machismu, kritika náboženského fanatismu.
|
|
Prostor v povídkové tvorbě Horacia Quirogy
Merhautová, Eva ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Škodová, Denisa (oponent)
(česky) Tato bakalářská práce má za cíl popsat literární kategorii prostoru v povídkovém díle Horacia Quirogy. Zaměřuje se především na období tvorby tzv. povídek z pralesa a na toto konkrétní prostředí. V první, teoretické části se snaží postihnout to nejdůležitější ze života a tvorby autora, dále navazuje část shrnující různé poznatky o teorii literárního prostoru. Zvláštní kapitola je věnovaná souvisejícímu pojmu "topos", který je dále rozebírán s ohledem na hispanoamerickou literaturu a tzv. román země, především pak román pralesa. Práce pokračuje praktickým rozborem povídek. Věnuje se především porovnání výrazových prostředků Quirogova modernistického období a tzv. povídky z pralesa, obrazu argentinské provincie Misiones, kde autor prožil významnou část života a kterou zobrazil ve svých povídkách. Dále zachycuje vliv pralesa na postavy a jaký typ postav vytváří a končí zobrazením pralesa coby posvátného prostoru.
|
| |
| |
| |