Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Příprava na otcovství - úloha porodní asistentky
HRKĽOVÁ, Markéta
Tématem bakalářské práce je příprava na otcovství úloha porodní asistentky. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí a to z části teoretické a části výzkumné. V teoretické části se zabýváme třemi hlavními podkapitolami. Na základě odborné literatury je v první podkapitole popsané téma porodní asistence. Je zde nastíněná historie porodní asistence, porodní asistence v současnosti a kompetence porodních asistentek. Druhá podkapitola se věnuje účasti otce v těhotenství a při porodu. Zde je popsána předporodní příprava, prožívání těhotenství z pohledu partnera. Vysvětlujeme termín kuváda a přibližujeme náhled na problematiku přítomnosti otce u porodu. Třetí podkapitola nese název otcovství. V této části je popsáno otcovství od historie po současnost. V této kapitole se zabýváme záležitostí aktivního otcovství a jiných typů otců. Výzkumná část je zaměřena na obavy a připravenost otců na prvorozeného potomka. V bakalářské práci jsou stanoveny 3 základní cíle. Cíl 1: Zjistit, jakým způsobem podávala porodní asistentka informace budoucím otcům a co pociťují jako deficit na přípravě od porodní asistentky. Cíl 2: Zjistit, z čeho měli budoucí otcové největší obavy, kde hledali informace, rady a pomoc. Cíl 3: Zjistit, zda byla účast na předporodním kurzu pro otce účelná. Na základě určených cílů zde byly stanoveny výzkumné otázky zaměřené na edukaci porodní asistentky v přípravě na roli otce a na způsob hledání informací, které mužům chyběly. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jak se muži cítili připraveni na svou novou roli a jak se v této přípravě angažovala porodní asistentka na předporodních kurzech a u porodu. Ke zpracování této problematiky a dosažení stanovených cílů bylo vybráno kvalitativní výzkumné šetření. Pro sběr dat jsme zvolili metodu polostrukturovaných rozhovorů vlastní konstrukce. Rozhovory byly následně zpracovány metodou obsahové analýzy. Výzkumným souborem byli náhodně vybráni muži, kteří byli ochotni spolupracovat, ústně souhlasili s poskytnutím rozhovoru a zveřejnění některých identifikačních údajů. Výzkumný vzorek tvořilo 10 mužů, kteří očekávali narození jejich prvorozeného potomka a zúčastnili se předporodního kurzu. Získané informace od respondentů jsou v textu označené kurzívou. V praktické části jsou popsány odpovědi respondentů na společné otázky. Následuje vyhodnocení shrnutí nejdůležitějších údajů z uvedených rozhovorů. Je zde zhotovena tabulka identifikačních údajů, pro lepší přehlednost respondentů. Výzkumné šetření bylo provedeno v měsících leden až březen 2015. Z výsledků jsme zjistili, že nejčastější způsob edukace probíhal formou přednášky doplněné prezentací a puštěným videem o porodu. Další způsoby byly například formou monologů s možností doptat se na případné dotazy a poskytnutí informačních brožur. Muži nejčastěji pociťovali deficit na přípravě od porodní asistentky zejména o období šestinedělí. Chyběla jim ukázka manipulace s novorozeným dítětem, přebalování a koupání. Zjistili jsme nedostatečný čas věnovaný mužům na předporodním kurzu, na kterém také chybělo téma ohledně první pomoci u novorozence. Muži se zejména obávali porodu, zdraví jejich partnerky a dítěte a své nové životní role. Nejčastěji si informace získávali od matek, partnerek, známých a na internetu. Z výsledků vyplynulo, že muži uvádí předporodní kurzy jako přínos. Pomohly jim utříbit si získané informace a objasnit situace, o kterých neměli dostatek informací. Tato práce poukazuje na důležitost a nezbytnost edukace budoucích otců na předporodních kurzech.
Praktické využití poznatků předporodních kurzů při porodu a v šestinedělí
JUROVÁ, Kristýna
Těhotenství, je jedno z nejkrásnějších okamžiků v lidském životě. Mateřský organismus je vlivem těhotenství podroben mnohým změnám. Žena se připravuje na mateřství. Nastává pro ni zcela nové období, neznámé období. Velikým pomocníkem může být ženě absolvování předporodního kurzu. Pomáhá ženám objasňovat průběh těhotenství, porodu a šestinedělí. Ženy jsou připravené, informované a mají přibližnou představu, co vše mají před sebou. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda jsou ženy spokojené s koncepcí předporodních kurzů. Dílčí cíle měly za úkol zjistit, zda ženy prakticky využívají poznatky předporodních kurzů v těhotenství, při porodu a v šestinedělí. Výzkumné šetření bylo prováděno kvantitativní metodou, formou dotazníku. Respondentky tvořily prvorodičky, které absolvovaly předporodní kurzy. Dotazníky byly rozdávány na oddělení šestinedělí, v nemocnici v Českých Budějovicích a v nemocnici v Příbrami. Dotazník byl anonymní, dobrovolný a výsledky výzkumného šetření byly zpracovány jen v rámci bakalářské práce. Sběr dat probíhal v rozmezí od listopadu 2011 do února 2012. K vyhodnocení dat bylo použito 110 správně vyplněných dotazníků. Pro přehlednost jsou výsledky znázorněny grafy. Všechny cíle byly splněny, ženy jsou spokojené s koncepcí předporodních kurzů. Celkem 72% respondentek hodnotí kurzy jako přínosné, 90% respondentek by absolvovaný kurz doporučilo kamarádkám, 80% respondentek nepostrádalo na kurzu žádné informace. První dílčí výzkumná otázka byla také potvrzena, ženy prakticky využívají poznatky předporodních kurzů v těhotenství. Příprava na porod je hlavním motivem, proč ženy chtějí navštěvovat předporodní kurzy. Druhá výzkumná otázka tedy zněla, ženy prakticky využívají poznatky předporodních kurzů při porodu, a také byla potvrzena. Tento závěr pomohly zhodnotit zpravované grafy 9-13. Ženy uvádějí znalost dechové techniky, znají úlevové polohy, mají informace o pravděpodobném průběhu porodu atd. I na poslední zvolenou výzkumnou otázku bylo odpovězeno, ženy prakticky využívají poznatky předporodních kurzů v šestinedělí. Ženy vědí jak pečovat o prsa po porodu, jak správně dodržovat hygienu po porodu, znají správnou techniku kojení atd. Vypracovaná bakalářská práce může sloužit především porodním asistentkám, které vedou předporodní kurzy. Mohou se inspirovat, jaké informace ženy na předporodních kurzech postrádají, zaměřit se na danou problematiku a nedostatky odstranit. Dále může sloužit bakalářská práce jako výukový materiál pro budoucí porodní asistentky. Rozšíří si obzor, co vše obnáší předporodní příprava.
Podpora přítomnosti otce u porodu ze strany porodní asistentky
MAŠKOVÁ, Jana
Tématem bakalářské práce je Podpora přítomnosti otce u porodu ze strany porodní asistentky. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je zaměřena na roli otce v těhotenství i v průběhu porodního děje, na péči porodní asistentky během porodu i na pohledy laiků a odborníků na přítomnost otce u porodu. Přítomnost otce u porodního děje, v dnešní době zcela běžná věc, nebyla odedávna samozřejmostí, i přesto je možné setkat se s různými pohledy. Prvním cílem výzkumného šetření bylo zjistit názor porodních asistentek na přítomnost otce u porodu a jakým způsobem přítomné otce podporují. Druhým cílem bylo zjistit, jak byli otcové spokojeni s podporou porodní asistentky. K dosažení těchto cílů bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření metodou polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumný vzorek tvořilo osm porodních asistentek z porodnice Nemocnice Třebíč, p.o. a jedenáct náhodně vybraných partnerů/otců, jež byli v této porodnici porodu přítomni. Získané údaje byly z rozhovorů zpracovány kvalitativní analýzou. Bylo zjištěno, že porodní asistentky měly kladný vztah k přítomnosti otce/partnera porodního děje a lépe se jim spolupracovalo s otci/partnery, kteří nebyli k přítomnosti nikým a ničím donuceni. Podporu pro přítomné otce/partnery vyjadřovaly porodní asistentky tím, že komunikovaly s oběma nastávajícími rodiči a snažily se partnery zapojit do průběhu porodu, ale nenutily jej. Otcové/partneři uváděli, že si nepřipadali na obtíž, ale byli součástí týmu. S podporou porodní asistentky byla většina dotazovaných partnerů rodiček spokojena. Pouze jeden z partnerů podporu nepotřeboval, vyžadoval jí jen ke své partnerce. Dva z dotazovaných partnerů rodiček podporu ze strany porodní asistentky nepociťovali. Výsledky výzkumného šetření bakalářské práce by bylo možné využít jako informační materiál pro porodní asistentky pracující na porodním sále či pro studentky studující tento obor i pro nastávající otce.
Představy mužů o jejich účasti při porodu
BUKOVSKÁ, Daniela
Práce obsahuje teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část je zaměřena na těhotenství, porod a aktivity, které v různých časových obdobích může partner těhotné ženy vykonávat. Dále ošetřovatelskou činnost porodní asistentky, která by při porodu měla myslet i na to, že na porodním sále není pouze rodička, ale i její muž. Výzkumné šetření bylo provedeno kvalitativním výzkumným šetřením formou strukturovaných rozhovorů u 12 respondentů, partnerů těhotných žen, kteří byli rozděleni do 3 skupin. Muži připravovaní na předporodním kurzu, muži, kteří získali informace například od přátel, knih, internetu a muži, kteří již u porodu v minulosti byli. Výzkum probíhal v měsíci červen a červenec 2012 v Českých Budějovicích. Prvním cílem bylo zjistit, zda muži, kteří navštívili předporodní kurz, mají jiné představy o účasti při porodu, než muži, kteří kurz nenavštívili. Zjištěno bylo, že obě skupiny očekávají ve své podstatě to samé, tedy ochotu, vstřícnost, empatii od zdravotnického personálu, aktivní zapojení a především pomoc ze strany porodních asistentek. Druhý cíl byl zaměřen na otce, kteří se již porodu účastnili. Chtěli jsme zjistit, zda muži, kteří se již porodu účastnili, mají jiné představy, nežli muži, kteří se porodu účastní poprvé. Z výzkumného šetření vyplynulo, že jejich představy se taktéž neliší od odpovědí budoucích otců, kteří u porodu zatím nebyli. I oni si představují, že budou aktivně zapojováni a vedeni porodní asistentkou, která jim vše vysvětlí přímo na porodním sále. V případě, že při prvním porodu nemohli být aktivně zapojeni, při porodu, který je čeká nyní, by se rádi zapojili. Vypracovaná bakalářská práce může sloužit jako informační a studijní materiál pro další ročníky oboru Porodní asistentka. Dále ji lze využít jako edukační materiál pro porodní asistentky v praxi, které se rozhodnou své vzdělání aplikovat ve vedení předporodních kurzů a pro porodní asistentky, které pracují na porodních sálech.
Vliv předporodní přípravy prvorodiček na porod a spolupráci s porodní asistentkou
HANZLÍKOVÁ, Hana
Vliv předporodní přípravy prvorodiček na porod a spolupráci s porodní asistentkou Porod byl vždy vnímán jako náročná životní situace, na kterou je potřeba se připravit, ať už jen předáváním ženské životní moudrosti z generace na generaci. Budoucí maminka má možnost spolu s partnerem navštěvovat předporodní kurzy, kde rodiče získávají informace o průběhu těhotenství, správné výživě a možných komplikacích těhotenství. Jsou seznámeni s možným vedením porodu, s průběhem šestinedělí a také se základy péče o novorozence. Od roku 2002 jsem sama začala pořádat kurzy předporodní přípravy pro těhotné ženy a jejich partnery ve Strakonicích. Z tohoto důvodu mě začala zajímat otázka vlivu předporodní přípravy zejména prvorodiček na zvládání porodu a šestinedělí a otázka spolupráce mezi připravenou ženou a porodní asistentkou. Prvním cílem práce bylo ověření, zda edukace matek ? prvorodiček v předporodní přípravě má vliv na zvládání porodu a šestinedělí. Druhým cílem práce bylo zjistit, jaký má předporodní příprava vliv na spolupráci ženy ? primipary a porodní asistentky během porodu a šestinedělí. V bakalářské práci bylo použito kvalitativního výzkumného šetření, ve kterém byly stanoveny 2 cíle a 4 výzkumné otázky. Ke sběru dat byl využit rozhovor. Byly osloveny prvorodičky po absolvování předporodní přípravy, porodivší ve strakonické porodnici a porodní asistentky pracující v současnosti na gyn. ? por. oddělení Nemocnice Strakonice a.s. Výsledky kvalitativního šetření byly zpracovány do jednotlivých kasuistik a tabulek, kde byly zhodnoceny. Cíle práce, které byly stanoveny, byly splněny. Výzkumné otázky byly splněny podklady výzkumného šetření. Na základě odpovědí na výzkumné otázky byly stanoveny čtyři hypotézy. Poznatky z výzkumného šetření poukazují na kvalitu poskytované péče porodní asistentkou v předporodní přípravě. Využití pro praxi je jedním z argumentů pro jednání s pojišťovnami o možnosti připlácení na tyto kursy ženám. Poznatky z výzkumného šetření jsou i k zamyšlení, zda-li nepřispívají k předcházení komplikací při porodu a během šestinedělí.
Fyzioterapeutické ovlivnění pohybového aparátu v průběhu těhotenství a příprava k porodu
KOTRŠALOVÁ, Jana
Bakalářská práce byla zaměřena na vliv individuální fyzioterapie na organismus těhotné ženy a její přípravu k porodu. Cílem práce bylo zjistit, zda má individuální fyzioterapeutická péče pozitivní vliv na organismus těhotné ženy a zda jejím absolvováním lze ovlivnit průběh porodu. Oba cíle, které jsem si na začátku svého výzkumu stanovila, byly splněny. Podařil se mi získat výzkumný soubor, z kterého bylo možné porovnat výsledky podle kineziologických rozborů, anamnéz a analýzy dat. U žen, které podstoupily v průběhu těhotenství individuální fyzioterapii, se prokázal pozitivní vliv na jejich pohybový aparát. Z toho jsem vyvodila hypotézu, že individuální fyzioterapeutická péče, absolvovaná během těhotenství, má pozitivní vliv na pohybový aparát každé těhotné ženy. Pozitivní vliv individuální fyzioterapeutické přípravy na průběh porodu se mi nepotvrdil. Z tohoto zjištění vyvozuji druhou hypotézu, že individuální fyzioterapie nemá významný vliv na průběh porodu. Výsledky práce mohou posloužit pro odbornou i laickou veřejnost jako zdroj komplexních informací o možnostech využití fyzioterapie v těhotenství.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.