Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 344 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Blockchain a autorské právo
Kociánová, Vanda ; Holcová, Irena (vedoucí práce) ; Křesťanová, Veronika (oponent)
Smyslem a účelem této diplomové práce je seznámit se s fenoménem technologie blockchain a některými způsoby jejího uplatnění na poli autorského práva. Zejména se práce zaměřuje na ejména českého právního řádu. peer síť, proof of work. Dále tato kapitola vysvětluje, jak blockchain funguje a popisuje klíčové znaky technologie. Čtenář se dozví také o třech druzích blockchainu. A nakonec se věnuje otázce etiky a ochrany soukromí. Co se další kapitoly o autorském právu týká, tato shrnuje základy tohoto právního odvětví, které ji nových technologií. Důležitou částí této diplomové práce je podkapitola o majetkových právech autorských, kde zvláštní pozornost je zaměřena na digitální rozmnoženiny. Střední kapitoly se zabývají Smart Contracts, blockchainem a kolektivní správou aut děl a NFT. Smart Contracts mají potenciál zjednodušit a uživatelsky zpříjemnit uzavírání smluv. Je tomu tak rovněž v oblasti autorského práva, a to například automatickým stržením autorských poplatků za užití díla. To představuje také potenciál pro změnu kolektivní správy autorských děl. NFT, tedy nezaměnitelné tokeny, budí velkou škálu emocí, ale je třeba si uvědomit, že jejich pořízení s sebou může nést i mnoho výhod. Nabyvatel NFT tedy nenabude pouhý odkaz na obrázek, ale dle konkrétního případu například i práva různého typu. V...
Právní ochrana počítačového programu
Korčák, Václav ; Holcová, Irena (vedoucí práce) ; Křesťanová, Veronika (oponent)
Počítačové programy tvoří velkou část aktiv moderních společností. Právní ochrana počítačových programů má proto velký význam pro podporu vzniku a rozvoje startupů a technologických společností v České republice. Zákonodárce musí vzít v úvahu jejich zvláštní povahu mezi ostatními předměty právní úpravy duševního vlastnictví a vyvážit zájmy všech aktérů. Cílem této diplomové práce je analyzovat současný stav právní úpravy počítačových programů v České republice, zejména autorskoprávní a patentovou ochranu. Dále jsou v práci popsány další platné způsoby právní ochrany počítačového programu (nekalosoutěžní, správněprávní, trestněprávní) a vlivné alternativní formy ochrany, které se objevily jako řešení problému speciální povahy počítačových programů (ochrana sui generis WIPO, model malého softwarového patentu, model Manifesto, užitný vzor). V závěru analytické části je v práci poukázáno na druhy počítačových programů, které se v některých podstatných znacích liší (umělá inteligence, počítačová hra, webová stránka). V syntetické části jsou jednotlivé současně platné i alternativní formy právní ochrany počítačových programů porovnány a okomentovány z hlediska použitelnosti podle českého právního řádu, doby ochrany, předmětu ochrany, nutnosti registrace, a dalších specifik jednotlivých právních úprav. Na...
Díla fanoušků a autorské právo
Macáková, Michaela ; Petrlík, David (vedoucí práce) ; Dobřichovský, Tomáš (oponent)
Díla fanoušků a autorské právo Abstrakt Fanouškovská díla jsou autorská díla tvořená fanoušky určitého původního díla, ze kterého jsou přejímány postavy, zápletky a světy, a která jsou šířena především prostřednictvím internetu. Tím však autor-fanoušek může zasáhnout do autorských práv autora původního díla, a to jak do osobnostních, tak majetkových. Diplomová práce Díla fanoušků a autorské právo fanouškovská díla představuje z autorskoprávního hlediska a otvírá diskuzi nad vhodností stávající právní úpravy v době masivního rozvoje internetu a online kreativních fanouškovských komunit. Ačkoliv nelze obecně konstatovat, zda fanouškovská díla zasahují do autorských práv, neboť je nutné vzít v potaz velké množství faktorů (jaké prvky autor-fanoušek z původní díla přebírá, zda náhodou nebyl autorem původního díla k takovému zpracování dán souhlas, jestli neuplynula doba, po kterou se ochrana původnímu dílu poskytuje, případně zda neexistuje zákonná výjimka, která by se na fanouškovské dílo vztahovala), je možné konstatovat, že velká část fanouškovských děl přebírá bez souhlasu autora z děl původních autorskoprávně chráněné prvky, a jelikož v české, potažmo evropské úpravě neexistuje výjimka, která by se na fanouškovská díla dala vztáhnout, k zásahu do autorských práv často dochází. Komplikovanost právní úpravy...
Ochrana eshopů z pohledu práva duševního vlastnictví
Lokvenc, Dominik ; Holcová, Irena (vedoucí práce) ; Dobřichovský, Tomáš (oponent)
Tato práce si klade za cíl poskytnout základní a praktický přehled prostředků ochrany e-shopů z pohledu práva duševního vlastnictví tak, aby se mohl každý zakladatel či provozovatel e- shopu, jejich zástupce či příslušný zaměstnanec, nebo jakýkoli jiný čtenář, jehož daná problematika zajímá, seznámit s jednotlivými duševněprávními insituty a jejich případnou aplikací na konkrétní e-shop. V první části této práce je vysvětleno základní pojmosloví týkající se jak práva duševního vlastnictví, tak i samotných e-shopů. Kromě toho je v první části rovněž rozebírána charakteristika e-shopů, jakožto prostředku internetového obchodu. Koncept první části by tak měl usnadnit pochopení podrobnějšího rozboru jednotlivých duševněprávních institutů napříč zbývajícími částmi práce. V druhé části je rozebírána ochrana e-shopů z pohledu autorského práva. Dochází k popisu možností autorskoprávní ochrany e-shopu jako celku, jakož i jeho jednotlivých prvků. Jednotlivé aspekty jsou pak posuzovány nejen z pohledu české právní úpravy, ale i z pohledu práva Evropské unie, včetně případného přihlédnutí k německé judikatuře, či judikatuře USA. Rozbor každého e-shopového prvku pak doprovází řada praktických příkladů, pro vytvoření věrné představy o dané problematice na straně čtenáře. V třetí části jsou představeny aspekty ochrany...
Smluvní právo autorské
Skoupá, Linda ; Císařová, Zuzana (vedoucí práce) ; Žikovská, Petra (oponent)
Smluvní právo autorské Tématem této diplomové práce je smluvní právo autorské, které tvoří část práva duševního vlastnictví. Hlavním cílem této práce je důkladná analýza platné a účinné právní úpravy licenční smlouvy v právním řádu České republiky, jakožto hlavního institutu umožňujícího majetkové zhodnocení autorského díla. Práce je rozdělena do jedenácti kapitol. Úvodní kapitola vysvětluje význam autorského práva pro současnou společnost a stručné popisuje strukturu práce. Druhá kapitola zkoumá prameny smluvního práva autorského na české, evropské i mezinárodní úrovni. Třetí kapitola poskytuje nezbytný úvod do terminologie autorského práva a práva duševního vlastnictví. Vysvětluje specifické pojmy tohoto právního odvětví, např. "autorské dílo" a "konstitutivní převod práva", které jsou klíčové pro pochopení samotného tématu práce. Čtvrtá kapitola popisuje samotnou licenční smlouvu a právní vztah z ní vzniklý, jeho účel, subjekty, předmět a obsah, zatímco pátá kapitola se zabývá tříděním licenčních smluv. Šestá kapitola se zaměřuje na problém zásad ovládajících licenční smlouvu a na její náležitosti. Kapitola sedm se zabývá dispozicí s licencí a kapitola osm způsoby zániku vztahu z licenční smlouvy. Kapitola devět obsahuje exkurz ke smlouvě o dílo, jež je druhým důležitým nástrojem smluvního práva...
Autor a interpret hudebního díla jako subjekty autorskoprávních vztahů v procesu vzniku a exploatace autorského díla
Kletenský, Jan ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
Resumé Cílem práce je představit autorům a interpretům hudebního díla právní rámec úpravy autorských práv a práv souvisejících s právem autorským. Jedná se o problematiku relativně složitou, a proto je dle mého názoru důležité, aby autoři a interpreti jako umělci měli alespoň základní představu o tom, jaká práva a povinnosti jim vznikají v procesu tvorby a exploatace hudebních děl a jaký právní rámec ochrany jim právo poskytuje. Zároveň je mi toto téma velice blízké, protože jsem sám autorem a interpretem hudebních děl. V první kapitole se zabývám hudebním dílem z hlediska jeho jednotlivých složek, a to jak z pohledu právního, tak i z hlediska hudební teorie. Vzhledem k tomu, že kritérium jedinečnosti autorského díla nevylučuje užití části jiných děl, zabývám se i otázkou legálních způsobů užití cizích děl v procesu vzniku autorských děl a dále i otázkou plagiátorství. V závěru první kapitoly zmiňuji i (pro hudební díla typický) vznik autorského díla spoluprací více autorů. V druhé kapitole představuji autorům katalog jejich osobnostních i majetkových práv se zaměřením na ty složky, které jsou relevantní vzhledem k hudebním dílům, včetně doby trvání jejich práv a postmortální ochrany autorských děl. Třetí kapitola se analogicky ke kapitole předchozí věnuje katalogu práv výkonných umělců a jejich postavení v...
Porušování práv duševního vlastnictví v prostředí počítačových sítí
Jeřábek, Tomáš ; Žikovská, Petra (vedoucí práce) ; Dobřichovský, Tomáš (oponent)
Název: Porušování práv duševního vlastnictví v prostředí počítačových sítí Těžiště předkládané diplomové práce leží v popisu relevantní legislativy, judikatury a v rozboru druhů právních odpovědností. Legislativa je popsána od úrovně mezinárodních smluv, včetně dohody TRIPS a Internetových smluv WIPO, přes evropské směrnice až po české vnitrostátní právo, zejména autorský zákon a další vybrané normy občanskoprávní i trestní. Práce se zabývá také předpisy Francie a Spojených státu amerických, známých tvrdou linií ochrany autorských práv. Krátce je pojednáno o metodickém návodu Nejvyššího státního zastupitelství. Naváže rozbor civilních, správních a trestních odpovědností. Judikatura zahrnuje rozhodnutí Ústavního soudu, Nejvyššího soudu a Nejvyššího správního soudu, dále rozsudek Evropského soudního dvora ve věci Scarlett a několik zahraničních rozhodnutí, zejména nizozemských rozsudků ve věcech profesní asociace BREIN a amerického případu Betamax.
Právo na odměnu při opětném prodeji originálu uměleckého díla
Faladová, Adéla ; Holcová, Irena (oponent) ; Křesťanová, Veronika (oponent)
Předložená rigorózní práce je věnována právu na odměnu při opětném prodeji originálu uměleckého díla (droit de suite, resale right). Zachycuje historii prvotního uznání práva na odměnu ve Francii a posléze v mezinárodním právu autorském. Podrobně popisuje průběh přijímání směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/84/ a její následnou implementaci v členských státech EU a EHP. Pozornost je dále věnována několika vybraným zahraničním právním úpravám, jednak v členských státech EU (Francie, Německo, Irsko, Spojené království), jednak v tzv. třetích zemích (Austrálie, Kalifornie/USA, Nový Zéland). Součástí práce jsou také srovnávací tabulky porovnávající některé prvky práva na odměnu, jak jsou upraveny v jednotlivých právních úpravách různých států. Větší pozornost je věnována české právní úpravě, a to od jejích počátků v roce 1926 až po platnou právní úpravu z roku 2006. V závěru jsou zmíněny náměty pro další legislativní úpravy české právní úpravy, vycházející z dosavadních zkušeností s uplatňováním práva na odměnu v ČR a inspirované zahraničními právními úpravami.
Dokumentární film z hlediska autorského práva
Fořt, Ferdinand ; Křesťanová, Veronika (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce s názvem Dokumentární film z hlediska autorského práva je prozkoumat a zhodnotit autorskoprávní specifika dokumentárních filmů. Nejprve je popsán dokumentární film jakožto kulturní fenomén se zvláštním vztahem k realitě - jsou uvedeny jeho možné definice, třídění a nastíněny etické otázky, které nabízí. Poté následuje krátký exkurz do dějin ochrany audiovizuálních děl (jak na území ČR, tak v mezinárodním kontextu), přičemž detailněji jsou rozvedeny části týkající se přímo dokumentárního filmu. V další části se práce věnuje pojmu audiovizuální dílo a autorství audiovizuálního díla podle účinného českého autorského zákona č. 121/2000 Sb. a snaží se vymezit hranice tohoto pojmu a jeho možné výklady zejména ve vztahu k dokumentárním a dalším non- fikčním filmům. Poté následuje kapitola zabývající se právní povahou protagonistů dokumentárního filmu neboli sociálních herců, která se liší od herců v hraném filmu, neboť sociální herci nepředvádějí umělecké výkony ve smyslu autorského zákona. Na tuto kapitolu navazuje část týkající se ochrany osobnosti sociálních herců v dokumentárních filmech, která se řídí obecnou úpravou ochrany osobnosti v zákoně č. 89/2012 Sb. občanském zákoníku, což může při tvorbě dokumentárních filmů vyvolávat značné problémy. Další kapitola se pak...
Internet a autorské právo-způsoby užití a rozsah ochrany díla (tradiční užití,peer to peer sítě, e-mail...)
Nebesář, Marek ; Holcová, Irena (vedoucí práce) ; Křesťanová, Veronika (oponent)
79 Abstrakt Cílem této práce je popsat jednotlivé způsoby užití díla v oblasti internetu a způsob jejich ochrany v tomto specifickém prostředí. Jedná se o vysoce aktuální téma, neboť internet výrazně zasahuje do každodenního života dnešní společnosti a ovlivňuje tak i další vývoj právního řádu. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První se věnuje obecně pojmům internet a autorské právo a je zde zachycen vývoj této oblasti soukromého práva na území samostatné České republiky, včetně uvedení pramenů vnitrostátních a mezinárodních. Druhá kapitola definuje autorské dílo, jeho jednotlivé druhy dle autorského zákoníku, osobu autora, užití díla ať již formou smluvní, nebo mimosmluvní a též důležité zpřístupnění díla prostřednictvím internetu. Ve třetí kapitole se autor zaměřuje na ochranu autorských práv v soukromoprávní i veřejnoprávní sféře a technické prostředky ochrany (DRM). Poslední, a z hlediska pojednávaného tématu nejdůležitější, čtvrtá kapitola obsahuje jednotlivé způsoby užití díla prostřednictvím internetu včetně jejich detailního popisu. Rozebráno je stahování a nahrávání, právní úprava v oblasti webových stránek, linking, framing, výměnné sítě technologií peer to peer a BitTorrent, jednotlivé systémy elektronické komunikace (e-mail, diskusní fóra, instant messaging) a na závěr užití děl na sociálních...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 344 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.