|
Výtvarná výchova a komunita
Tůmová, Aneta ; Novotná, Magdalena (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá možností rozvoje spolupráce, angažovanosti a mezilidských vztahů prostřednictvím umělecky zaměřených projektů. Může výtvarná výchova podporovat zájem žáků o svoje okolí a učit je angažovanosti? Na tuto otázku se snaží práce nalézt odpověď. V teoretické části jsou popsány metody a přístupy, které s participací ve výtvarné výchově souvisí. Pozornost je věnována i mezipředmětovým vztahům vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět a Umění a kultura. V rámci diplomové práce došlo též k mapování a interpretování projektů zaměřených na komunitní rozvoj a lokální změny. V praktické části je popsán vlastní projekt, věnující se městu Dačice. Hlavní myšlenky projektu vychází z úředního přesunu města z Moravy do Čech. Cílem projektu je nejen podporovat zájem dětí o místo jejich bydliště a učit je angažovanosti a spolupráci, ale rovněž vést zúčastněné k zamyšlení se nad vnímáním své identity. Klíčová slova: komunita, škola, vizuální kultura, angažované umění, umění spolupráce, výtvarná výchova, komunikace, spolupráce, interpretace, interdisciplinarita, projekt
|