|
Výrazové prostředky filmu noir a jejich využití v dalším vývoji světové kinematografie
Pospíšil, Petr ; SMUTNÝ, Vladimír (vedoucí práce) ; MACÁK, Jiří (oponent)
Tato práce popisuje původ vzniku žánru film-noir, historické souvislosti éry klasického noiru a zároveň vlivy jeho filmových předchůdců, s důrazem na tradici německého expresionismu. Jednotlivé aspekty tvořící charakteristický look filmu noir jsou detailně rozebrány, popsány a doplněny ukázkami v podobě snímků z filmů, kde byly využity. Následně jsou stručně shrnuty důvody a okolnosti konce toho klasického období. V druhé části práce se věnuji využívání těchto noirových aspektů v pozdějších filmech až do současnosti. Text je opět doplněn praktickými ukázkami použití těchto prvků.
|
|
Vnitřní logika filmového jazyka
Tichovský, Martin ; JÍCHA, Marek (vedoucí práce) ; SMUTNÝ, Vladimír (oponent)
Anotace
Diplomová práce Vnitřní logika filmového jazyka se zabývá vedením diváka obrazovými znaky. Film je zde uvažován jako způsob komunikace. Text prozkoumává procesy a vztahy na ose autor- dílo-divák, nabízí terminologický aparát a ve filosofickém duchu se snaží rozpracovávat základní otázky týkající se díla jako tvořivého záměru. Práce by měla dospět k cíli v okamžiku, kdy čtenář- kameraman dokáže zahlédnout vedle technické podstaty filmu i jeho organické struktury. Vstoupí-li autor svým uvažováním do sféry komunikačního procesu, může filmové dílo „ožít“ v dialogu: směrovat myšlenkové cesty diváka, provokovat jeho intelektuální schopnosti, oživovat jeho zkušenosti a vzdorovat jeho očekávání.
|
| |
|
Stylizace obrazu amerických kameramanů v kinematografii 60tých a 70tých let 20. století
Chajewski, Jan ; BRABEC, Jaroslav (vedoucí práce) ; SMUTNÝ, Vladimír (oponent)
Cílem práce je analýza proměn ve stylizaci obrazu americké kinematografie v období „New Hollywood“ nebo „Americké nové vlny“ v kontextu vlivu francouzské kinematografie na americkou šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Důležité pro tuto analýzu jsou specifické aspekty americké vizuální kultury a všeobecný pokrok této vizuální kultury, který nastal v okamžiku, kdy kameramani pracující v komerční žánrové kinematografii, prosadili přijatelnost výrazových prostředků, které měli jejich starší kolegové zakázány. Na příkladu dvou rozebíraných filmů: francouzského Jules et Jim a jeho americké verze Bonnie and Clyde, analyzuji vliv nové filmové myšlenky, jež začala platit v období Nové vlny a její vliv na vývoj stylizace obrazu.
Hlavním přínosem práce je analýza výrazových prostředku „povolených“ ve vizuální tvorbě, díky pokrokům, které zavedla generace kameramanů pracujících pro velká hollywoodská studia v období „Americké nové vlny“. Ty lze aplikovat u běžného sledování filmu, nebo jakéhokoliv audiovizuálního produktu natočeného po roce 1967, ve kterém měl premiérů Bonnie and Clyde. Pro zájemce o práci s pohyblivým obrazem, užitečný je historický kontext a místo konkrétních výrazových prostředků v dějinách filmu, což umožnuje o něco více informované snímání.
|
| |
| |
|
Cesta k širokoúhlé kinematografii
Matoušek, Philip ; SMUTNÝ, Vladimír (vedoucí práce) ; MACÁK, Jiří (oponent)
Tato práce se zabývá vývojem širokoúhlé kinematografie a snaží se popsat hlavní postupy vývoje v rámci dějin kinematografie. Hlavní důraz kladu na čas vzniku kinematografie na konci 19. století a na stanovení normy negativu o šířce 35mm, a potom na čas koncem 20. let, kde se tato norma málem proměnila vnovou normu širokého formátu, a konečně prosazení nové normy širokoúhlé kinematografie v 50. letech.
|
| |
|
The Cinematographer´s Role in Digital Century
Kmins, Jurgis ; SMUTNÝ, Vladimír (vedoucí práce) ; JÍCHA, Marek (oponent)
Cinematography is experiencing major changes. Photochemical film has been a format for capturing images for more than a century. It the 21st centruy, digital era is overtaking established traditions of filmmaking. This thesis explores the technical aspects of digital technology, which could help in choosing a camera system for a particular project.
|
|
Ověření možností pro zvýšení tepelně-izolační schopnosti pěnových plastů
Smutný, Vojtěch ; Kopřivík, František (oponent) ; Šťastník, Stanislav (vedoucí práce)
Diplomová práce je věnována studiu materiálových vlastností vybraných druhů pěnového polystyrénu, zejména projevu součinitele teplotní délkové roztažnosti. Práce obsahuje dvě hlavní kapitoly, teoretickou a praktickou. V teoretické části se práce zabývá přehledem používaných tepelných izolací v podmínkách České republiky, popisu jevů, které souvisejí s mechanismy šíření tepla a přehledem používaných experimentálních metod pro stanovení tepelně-izolačních vlastností. V praktické části jsou uvedeny výsledky měření vzorků s pěnovým polystyrénem, které jsou modifikovány přidáním vybraných látek. Dále je v práci popsán strojový program, který slouží k výpočtu teplotního průběhu v konstrukci při oslunění.
|