Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 141 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Slovní zásoba internetové komunikace chovatelů domácích zvířat
Hrubá, Andrea ; Bozděchová, Ivana (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Práce zkoumá slovní zásobu chovatelů na sociálních sítích. Po dobu tří měsíců sbírá specifické jazykové prostředky v rámci zájmové chovatelské skupiny a přináší slovotvorný a sémantický rozbor nalezených slov včetně příkladů užití. Dále přináší výkladový slovník slangu chovatelů. Na základě vybraných lexémů testuje přijatelnost/nepřijatelnost specifických jazykových prostředků mimo tuto zájmovou skupinu. Ověřuje hypotézu, že tyto lexémy budou nechovatelskou skupinou hodnoceny jako méně přijatelné či nepřijatelné.
Kritická analýza diskurzu o Národním parku Šumava
Hořejší, Michal ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Chovanec, Jan (oponent) ; Svobodová, Jindřiška (oponent)
Disertační práce je věnována kritické analýze diskurzu (CDA) o Národním parku Šumava (NPŠ) v letech 1991 až 2010. Toto velkoplošné chráněné území je, zvláště v důsledku několika masivních rozpadů dospělých lesních porostů, dlouhodobě předmětem velmi vyhrocené debaty, na níž pravidelně participují rozliční aktéři včetně vrcholné politické reprezentace. Právě tato diskuse tudíž nabízí velice vhodný materiál pro provedení analýzy, jejímž cílem je přispět k odkrytí vazby mezi regionálními tématy a obecnými politikami - k demonstraci vztahu jazyka a moci. Po úvodních dvou kapitolách představujících téma a vyjasnění pozice, z níž je má kritická analýza provedena, následuje oddíl zaměřený na popis základních přístupů a konceptů definujících teoreticko-metodologický rámec CDA. Tato třetí kapitola se zabývá vzájemným poměrem výchozího kvalitativního přístupu CDA a přístupu kvantitativního, korpusového, zvláště s ohledem na problematiku replikovatelnosti kritického výzkumu. Představuje však také klíčové pojmy jako diskurz, kritiku, ideologii, identitu a intertextovost/interdiskurzivitu. Čtvrtá kapitola tvoří analytické jádro práce - sestává ze dvou částí, z nichž první představuje několik pilotních analýz zacílených na nabytí výchozí představy o podobě analyzovaného diskurzu a na stanovení základních...
Vztah spisovných a nespisovných jazykových prostředků v dramatech Františka Langera
Nováková, Dominika ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
Tato bakalářská práce pojednává o vztazích mezi spisovnou a nespisovnou češtinou v dramatech Františka Langera. Zabývá se sedmi dramaty, konkrétně třemi tragédiemi (Periferie, Dvaasedmdesátka a Andělé mezi námi), dále komediemi Velbloud uchem jehly, Obrácení Ferdyše Pištory a Grandhotel Nevada a legionářskou hrou Jízdní hlídka. V teoretické části práce je představen život a literární činnost autora, vztah spisovné a nespisovné češtiny, vývoj obecné češtiny. V analytické části se popisují a klasifikují nespisovné jazykové prostředky, které se vyskytují v Langerových dramatech. Vedle toho je věnována pozornost jevům stylisticky příznakovým a podporujícím mluvenost textu. Cílem této bakalářské práce je odhalit funkci nespisovných prostředků v řeči postav. V závěru práce se shrnují poznatky. Klíčová slova: spisovná a nespisovná čeština, drama, funkce nespisovných jazykových prostředků, mluvenost textu
Styl současných reklamních textů publikovaných na internetu
Průšová, Pavlína ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá stylem současné reklamy a reklamních textů publikovaných na internetu. Teoretická část práce je zaměřena na teorii reklamy a její funkce. Popisuje specifika jednotlivých typů reklamy a navrhuje několik možností klasifikace. Představuje také dynamické prostředí internetu a prvky pro něj typické. Poslední kapitola teoretické části je věnována jazyku a stylu reklamních textů a prostředkům, které se v nich obvykle objevují. Praktická část pracuje se vzorkem reálných současných reklam publikovaných na internetu; texty jsou podrobeny analýze za účelem nalezení odpovědi na tři výzkumné otázky. První se týká prostředků, které reklamy používají, aby zaujaly adresáta. Výstupem je tabulka obsahující přehled zjištěných prostředků a jejich četnost vzhledem k formě reklamy. Druhá výzkumná otázka se zaměřuje na to, jaké přesvědčovací prostředky reklamy užívají v závislosti na svém účelu. Třetí část je věnována jazykovým a stylovým prostředkům typickým pro určité cílové skupiny. Výsledky analýzy a míra její úspěšnosti jsou shrnuty v závěru diplomové práce. Klíčová slova: reklamní text, jazyk reklamy, styl reklamy, reklama na internetu, současná reklama
Lingvistická analýza českých textů na sociální síti Twitter
Obergruber, Ondřej ; Mareš, Petr (vedoucí práce) ; Lehečková, Eva (oponent)
Tato práce se zaměřuje na lingvistickou analýzu textů vytvořených v rámci sociální sítě Twitter. Komplexní analýza je založena na pracovním textovém korpusu, který obsahuje příspěvky několika uživatelů v rámci vybraných a definovaných skupin. Byly zkoumány ty jazykové znaky, které mají potenciál, aby byly právě pro twitterovou komunikaci zásadní. Po definování a konkretizování jednotlivých jazykových prvků byla formulována zobecňující zjištění. Ověřovány byly dvě hypotézy; první předpokládá, že omezený počet znaků bude mít vliv na podobu textů v rámci sociální sítě, druhá na tuto hypotézu navazuje a předpokládá, že uživatelé Twitteru tak vytváří specifický jazykový styl. Obě zkoumané hypotézy byly výzkumem potvrzeny.
Jazykovědné termíny v mediálním diskurzu (Studie determinologizace)
Pavlová, Hana ; Bozděchová, Ivana (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá jazykovědnými termíny v současném mediálním diskurzu. Práce si klade za cíl analyzovat jednotlivé výskyty jazykovědných termínů v korpusu SYN2013PUB a popsat jejich funkci, význam a kontextové zapojení, a na základě toho zachytit a popsat proces jejich determinologizace. První část práce přináší vymezení dosavadních přístupů k terminologii a k odborným termínům. Dále se zabývá specifiky lingvistických termínů, funkcí termínů v odborném stylu a jejich zapojením do publicistického stylu, otázkami vztahu běžné slovní zásoby a terminologie a s nimi souvisejícími pojmy terminologizace a determinologizace. Na základě jednotlivých příkladů z korpusu je dále ukázáno, jak lze determinologizaci v textu sledovat. Příklady jsou rozřazeny podle různých ukazatelů determinologizace, kterými jsou charakteristické prostředky publicistického stylu (ve kterých jsou zapojeny termíny), publicistické inovace kolokability termínů, specifické způsoby vysvětlování termínů v textu a významové, příp. formální změny termínů. Determinologizace je nahlížena jako neuzavřený proces, který může být u jednotlivých korpusových dokladů jazykovědných termínů proveden do různé míry.
Práce s filmovým materiálem ve výuce češtiny jako cizího jazyka za účelem prezentace českých reálií
Kolářová, Kristýna ; Škodová, Svatava (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Práce s filmovým materiálem ve výuce češtiny jako cizího jazyka za účelem prezentace českých reálií Abstrakt Cílem této práce je poskytnout učitelům češtiny jako cizího jazyka informace o tom, jakým způsobem je možné pro jazykovou úroveň B2 prezentovat české reálie za použití filmu. V teoretické části je vysvětlena problematika reálií, definován termín sociokulturní a interkulturní kompetence a představen rozsah toho, co vše v sobě sociokulturní kompetence v popisu úrovně B2 zahrnuje. Dále je vysvětlen didaktický přístup k reáliím Weimanna a Hosche, a uvedeny hlavní prvky komunikačního přístupu. Závěr teoretické části je věnován využití filmu ve výuce, jsou uvedeny důvody, proč film do výuky zahrnout, i pozitiva a negativa, která jsou s tím spojena, a představeny metody, jak s filmem ve výuce pracovat. V praktické části jsou analyzovány dostupné materiály, které se věnují práci s filmem ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Především však tato část obsahuje návrh práce s filmem ve výuce vytvořeným na základě poznatků z teoretické části.
Jazykové klišé v současném televizním zpravodajství
Jeřichová, Tereza ; Bozděchová, Ivana (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na jazykové klišé v současném televizním zpravodajství. Cílem její teoretické části je definovat pojem klišé, vymezit jeho klíčové rysy a popsat jazykový charakter televizního zpravodajství. Analytická část se věnuje vyhledání a popisu klišé na materiálu televizního zpravodajství ze tří českých televizních stanic v předem vymezeném období. Tento materiál je čerpán z archivu Newton Media a popis jednotlivých případů klišé je doplněn o data z jazykového korpusu SYN2015. Cílem práce je systematicky definovat klišé a poskytnout jazykovědný rozbor konkrétních klišé ze současného televizního zpravodajství.
Dynamika jazykových prostředků v současných masových médiích
Hunalová, Michaela ; Bozděchová, Ivana (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Diplomová práce s názvem Dynamika jazykových prostředků se zabývá srovnáním jazykových inovací na jazyce zpravodajství vysílacího a tištěného masového média. Klade si za cíl identifikovat a popsat aktuální a přibývající inovační jevy a procesy lexikální a slovotvorné. Materiál, ze kterého byl jazyková data excerpována, byl získán z mediálního archivu společnosti Newton Media. Srovnávány jsou identifikované inovace v jazyce hlavního zpravodajského pořadu ČT Události (vysílaný denně od 19 hod) s jazykem titulních stran vybraného soukromého deníku (MF DNES) v rámci jednoho kalendářního roku (2016). Tento jazykový materiál zahrnuje 17723 televizních zpráv a 1174 novinových článků. Ačkoliv identifikované jazykové inovace vykazují obdobné tendence, jejich realizace se v jednotlivých médiích liší.
Jazykový humor lékařů
Položijová, Jana ; Bozděchová, Ivana (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Tématem diplomové práce je jazyková komika v lékařském prostředí. V první části je rozebrána charakteristika humoru a komična jako taková, vycházející především z modelů Henriho Bergsona, Bohuslava Brouka a Ladislava Dvorského. Práce se dále zaměřuje na medicínský humor, zejména humorné historky a vtipy z lékařského prostředí. Na základě vybraných ukázek je vytvořena základní typologie, a to srovnáním podobných znaků a prvků vyskytujících se v analyzovaném materiálu. Hlavními vytvořenými kategoriemi jsou homonymie a polysémie, metafory, metonymie, slovní hříčky nebo slang. Součástí práce je i krátký průzkum mezi lékaři, shrnující jejich zkušenosti s lékařským humorem přímo v lékařském prostředí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 141 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.