| |
|
Modální analýza pryží odpruženého kola Stadler se dvěma variantami listových tlumičů
Šnábl, Pavel ; Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav
Cílem těchto modálních analýz bylo identifikovat vlastní frekvence a tlumení pryžo-odpruženého kola a porovnat jak obě varianty tlumičů mezi sebou sebou, tak s dřívějším měřením gumo-odpruženého kola typu Stadler bez tlumičů. Experimentální modální analýza probíhala v laboratoři ÚT s použitím jednobodového buzení (SIMO) na pryžo-odpruženém kole. Z této dynamické analýzy byly získány vlastní frekvence a tvary kmitání kola v pásmu do 6,4 kHz. Následně byly provedeny i detailnější analýzy v úzkém frekvenčním pásmu zaměřené na chování tlumičů se smykovým elementem v důležitých rezonancích pro vznik valivého a kvílivého hluku.
|
|
Dynamic tensile experiments of hard rubber on instron test machine under finite deformations
Šulc, Petr ; Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav ; Šnábl, Pavel
This paper deals with the first experimental tests of hard rubbers under tensile harmonic loading on the axial-torsional servohydraulic Instron 8852 test machine. The objective of these experiments on cylindrical rubber specimens on this machine is to obtain stress-strain curves of rubber specimens, first considering uniaxial finite longitudinal strains for a single load cycle. Next, the hysteresis loops and their skeleton curves are compared for two selected strain measures as a function of their conjugate stress. It is shown how to obtain the dependence between elongation in the axial direction and constriction in the radial direction, which is used to determine the Cauchy stress in this configuration.
|
|
Damping of human vocal folds vibration
Radolf, Vojtěch ; Horáček, Jaromír ; Bula, Vítězslav ; Geneid, A. ; Laukkanen, A. M.
This study investigates the biomechanics of the end-part of phonation, i.e. the so-called phonation offset, experimentally. This information of vocal fold damping is important for testing and further development of mathematical modelling of phonation. The measurements of the damping ratio, based on high-speed videolaryngoscopic registrations, were realized on a male subject phonating on the vowel [o:]. The results show during the phonation offset a remarkable decrease of vibration frequency of the vocal folds and an increased damping ratio limiting to the value D≈ 0.2. The results for vocal folds’ damping are in agreement with previous measurements performed on humans using different methods.
|
| |
| |
|
Estimation of damping in human vocal folds vibration: measurements in vivo and on model
Horáček, Jaromír ; Radolf, Vojtěch ; Bula, Vítězslav ; Košina, Jan ; Geneid, A. ; Laukkanen, A. M.
This study investigates the biomechanics of the end-part of phonation, i.e. the so-called phonation offset, experimentally. This information of vocal folds damping is important for testing and further development of mathematical modelling of phonation. The measurements of the damping ratio, based on high-speed videolaryngoscopic registrations, were realized in vivo on a male subject and in vitro using an originally developed silicon replica of the human vocal folds. In both cases the results show remarkable decrease of vibration frequency of the vocal folds and increase of damping ratio D in the phonation offset limiting to the values D=0.12 in vivo measurement and D=0.11 in vitro measurement. The results for vocal folds’ damping are in good agreement with previous measurements performed in humans using different methods.
|
|
Identifikace materiálových konstant nových pryží tlumících segmentů z modální analýzy železničního pryží odpruženého kola
Šulc, Petr ; Pešek, Luděk ; Šnábl, Pavel ; Bula, Vítězslav
Cílem modální analýzy bylo porovnat a identifikovat materiálové konstanty dvou navržených směsí pryžových tlumících segmentů železničního kola. Modální analýza byla řešena ve dvou etapách, a to experimentálně a následně numericky. Experimentální modální analýza probíhala v laboratoři ÚT s použitím jednobodového buzení (SIMO) na gumo-odpruženém kole, a to pro obě navržené varianty pryžových segmentů s označením 42809 a 46809. Z této dynamické analýzy byly získány vlastní frekvence a tvary kmitání kola v pásmu do 6,5kHz. Materiálové konstanty pryže byly získány na základě ladění materiálových parametrů pryžových segmentů, tj. modulu pružnosti a koeficientu speciálního modelu proporcionální tlumení, 3D MKP modelu železničního kola na hodnoty vlastních frekvencí a poměrných útlumů vybraných tvarů vlastního kmitání kol.
|
| |
| |