Název:
Proč stojí Nike v Praze dvakrát tolik co v USA?
Překlad názvu:
Why do NIKE shoes cost twice as much in Prague than in the USA?
Autoři:
Nečasová, Romana ; Hudík, Marek (vedoucí práce) ; Šťastný, Daniel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Práce sleduje maloobchodní ceny sportovních produktů konkrétního nadnárodního producenta napříč evropskými trhy a v USA a zkoumá fungování zákona jedné ceny. Ačkoliv se průměrná cena za všechny sledované statky ve většině případů liší mezi zeměmi jen nepatrně, pro individuální produkty jsem našla výrazné cenové rozdíly u majority dvojic zemí a to i pro skupinu států, které jsou obecně považovány za relativně integrované. Analýza nepotvrdila, že by tyto diference byly primárně způsobeny odlišnými náklady distribuce. Vytvořené meziproduktové relativní ceny se totiž při mezistátním porovnání značně liší oběma směry i ve skupině velice obdobných výrobků, jejichž prodejní náklady by měly být stejné. Tyto cenové variance existující i po vykrácení nákladů tak ukazují na existenci strategického stanovování cen a pokulhávající arbitráž, která ho umožňuje.I study retail prices of sport goods for a particular multinational producer across European countries and in the USA to examine behaviour of the law of one price. Although average prices across all goods in the sample differ only slightly across most of the countries, I find significant price differences for individual goods for almost each country pair, including a group of the states that are generally considered as relatively integrated. The conducted analysis has not confirmed that these differences are caused primarily by various distribution costs. The computed relative prices across products vary significantly once compared internationally even within a group of similar goods of which distribution costs should be the same. The price variation, which prevails even when costs are excluded, points to the existence of strategic pricing and lagging arbitrage.
Klíčová slova:
Arbitráž; Mezinárodní cenové diference; Strategické stanovování cen; Zákon jedné ceny; Arbitrage; International price differences; Law of one price; Strategic pricing
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/30245