Název:
Přidělují SPZ pražští úředníci náhodně?
Překlad názvu:
Are Registration Numbers from Prague Officials Allocated Randomly?
Autoři:
Rovný, Jan ; Bolcha, Peter (vedoucí práce) ; Babin, Jan (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce ověřuje náhodné přidělování státních poznávacích značek vozidel na území hlavního města Prahy. Cílem je zjistit, zda vozidla s atraktivní registrační značkou mají statisticky významně výšší pořizovací cenu, což náhodné přidělování vyvrací. Druhým cílem je ověřit, zda vozidla s atraktivní SPZ statisticky významněji používají levý pruh ve směru jízdy, tedy pruh určený pro předjíždění. Data potřebná k ověření těchto hypotéz byla získána dvoudenním měřením, při němž bylo zachyceno více než 4 tisíce vozidel. Pomocí fotoaparátu byla zaznamenána projíždějící vozidla z nadchodu nad Nuselským mostem v Praze. Z celého vzorku bylo náhodně vygenerováno 184 automobilů, kterým byla odhadnuta pořizovací cena v době přidělení SPZ. Číselné kombinace registračních značek byly rozděleny do třech kategorií podle atraktivity. Tyto kategorie byly posléze mezi sebou porovnávány ve třech modelech, na základě jejich průměrných cen. Dle výsledků měření můžeme na jednoprocentní hladině významnosti zamítnout nulovou hypotézu a konstatovat, že na dané hladině významnosti se registrační značky nepřidělují náhodně. Výsledek čtvrtého modelu nevyšel statisticky významně, tedy nepotvrdilo se, že vozidla s atraktivní registrační značkou používají více levý pruh ve směru jízdy.This bachelor thesis verifies random allocation of registration number of vehicles in the capital city of Prague. The aim is to determine whether vehicles with attractive registration number have a statistically significantly higher purchase price, which disproves random allocation. The second aim is to verify whether vehicles with attractive registration number statistically significantly use the left lane in the driving direction, which is the lane designated for overtaking. The data needed to verify these hypotheses was gained by two day measuring during which were captured more than 4,000 vehicles. From footbridge over the Nuselský Bridge in Prague were recorded passing vehicles using the camera. From the entire sample were randomly generated 184 vehicles. For cars was estimated the purchase price in the time of allocation of registration number. The numerical combinations of registration numbers were divided into three categories according to attractiveness. These categories were compared with each other in the three models based on their average prices. According to measurement results we can at one percent significance level reject the null hypothesis and say that at this level of significance are not the registration numbers allocated randomly. The result of the fourth model is not statistically significant. It did not confirm that the vehicles with an attractive registration number use more left lane in the direction of travel.
Klíčová slova:
Korupce; Registrační značka; SPZ; Standardní teorie spotřebitele; Corruption; Registration number; Standard consumer theory
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/30169