Název:
Mentorství v porodní asistenci
Překlad názvu:
Mentoring in midwifery
Autoři:
MUGRAUEROVÁ, Edita Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá mentorstvím v porodní asistenci. Práce je rozdělena na dvě části, na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsána historie a vývoj vzdělávání porodních asistentek až po současnou formu vzdělávání. Také je zde vysvětleno, co všechno zahrnuje odborná praxe studentek porodní asistence. Teoretická část se dále detailněji zaměřuje na mentoring odborné praxe. Kapitola mentoring je rozdělena na podkapitoly, které se věnují mentorskému kurzu, činnostem a kompetencím mentora na odborné praxi. V neposlední řadě práce zmiňuje supervizi, která je nedílnou součástí mentoringu. Pro praktickou část byl zvolen jeden hlavní cíl. Cílem práce bylo zjistit zkušenosti porodních asistentek a studentek porodní asistence s mentorstvím a jeho využíváním v odborné praxi a dále zmapovat názor studentek a porodních asistentek na využívání mentorství při odborné praxi. Bakalářská práce měla stanovené dva výzkumné soubory. Pro každý soubor byla zvolena jedna výzkumná otázka. První výzkumná otázka uvádí, jak vnímají studentky porodní asistence mentoring při odborné praxi. Druhá výzkumná otázka zjišťuje postoj porodních asistentek k mentoringu při odborné praxi. Zmíněného cíle bylo dosaženo pomocí kvalitativního sběru dat formou individuálních polostrukturovaných rozhovorů. Sběr dat pro výzkumné šetření probíhal od května do června roku 2023. Rozhovory s informantkami probíhaly s jejich vysloveným souhlasem. Pořízené audiozáznamy byly přepsány a následně analyzovány pomocí barvení textu. Pro vyhodnocení dat byly stanovené hlavní kategorie a podkategorie. Z výpovědí informantek prvního souboru byly vytvořeny dvě hlavní kategorie a obě se dále členily na dvě podkategorie. Ve druhém výzkumném souboru jsme získaly dvě kategorie a pět podkategorií. Dle výsledků výzkumného šíření je zřejmé, že studentky porodní asistence i porodní asistentky mají pozitivní názor. Studentky vnímají své mentorky jako někoho, kdo jim chce předat své zkušenosti a pomoci jim se lépe zorientovat v práci porodní asistentky. Pro porodní asistentky jsou studentky budoucími kolegyněmi, proto se snaží udělat vše pro to, aby byly na své budoucí povolání co nejlépe připravené. This bachelor thesis deals with mentoring in midwifery. The thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part describes the history and development of midwifery education, up to the current form of training. It also explains the components of the professional practice of midwifery students. The theoretical part further focuses on mentoring in professional practice. The mentoring chapter is divided into sub-chapters, which describe the mentoring course, activities, and competencies of the mentor in professional practice. Lastly, the thesis explores supervision, an integral part of mentoring. The main objective of the practical part was to explore the opinions and experiences of midwives and midwifery students regarding mentoring and its utilization in professional practice. The research was conducted in two groups, each with a specific research question. The first research question focused on how midwifery students perceive mentoring during their professional practice. The second research question aimed to determine the attitude of midwives towards mentoring during their professional practice. Interviews with the participants were conducted with their explicit consent and remained completely anonymous. The audio recordings obtained were transcribed and subsequently analyzed using thematic analysis. Main categories and sub-categories were established for data evaluation. From the testimonies of the first research group, two main categories were derived, each further divided into two sub-categories. The second research group yielded two categories and five sub-categories. According to the results of research dissemination, it is clear that midwifery students and midwives have a positive opinion. The students perceive their mentors as someone who wants to pass on their experience and help them better understand the work of a midwife. For midwives, students are future colleagues, so I try to do everything to ensure that they are best prepared for their future profession.
Klíčová slova:
Mentoring; mentorka; odborná praxe; porodní asistence; vzdělávání porodních asistentek; mentor; Mentoring; midwifery; midwifery education; professional practice Citace: MUGRAUEROVÁ, Edita. Mentorství v porodní asistenci. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/72292