Název:
Výuka angličtiny na českých středních školách z pohledu bilingvních žáků, kteří mají anglofonního rodiče či žili v anglofonní zemi
Překlad názvu:
Teaching bilingual adolescents for whom English is a heritage language or who have lived in an Anglophone country, and who are studying in Czech secondary school English classrooms: the students' perspective
Autoři:
Jirásková, Anna ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Klégr, Aleš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] (in English) The present thesis explores the issue of teaching heritage language learners and returnee students in English as a foreign language (EFL) classes in Czech secondary schools. The aim of the thesis is to examine the experiences of heritage language learners and returnees in the EFL classroom, their strengths and weaknesses in English, their attitude towards English language learning in terms of potential anxiety and motivation, as well as heritage language learners' wishes in relation to language instruction. These issues are investigated from the perspective of the students themselves. The theoretical part reviews the relevant literature on heritage language acquisition and teaching, and on the effects of experience abroad on language acquisition. Moreover, it is complemented by discussions of differentiated instruction and language education for the gifted, two areas which can prove helpful in terms of finding suitable solutions to the problems encountered by the target population in foreign language classes. The empirical part is qualitative and consists of the analysis of in-depth semi-structured interviews with three participants, gymnázium students from Prague. Insights are provided about the interconnectedness of the students' life experiences, their general beliefs about language...(v češtině) Tato diplomová práce se zabývá otázkami spojenými s výukou angličtiny na českých středních školách v případě studentů s anglofonním rodičem a studentů, kteří pobývali v anglofonní zemi. Cílem práce je prozkoumat zkušenosti a pocity těchto studentů z výuky angličtiny jako cizího jazyka, jejich silné stránky a slabiny v angličtině, jejich postoje ke studiu angličtiny z hlediska motivace a případných obav, jakož i jejich přání ohledně jazykové výuky. Zmíněné otázky jsou zkoumány z pohledu samotných studentů. Teoretická část podává přehled literatury o jazykové výuce dětí rodilých mluvčích a důsledcích zkušenosti s pobytem v zahraničí pro učení. Je také doplněna o diskusi diferencované výuky a výuky jazyků pro mimořádně nadané, což jsou dvě oblasti, které mohou být užitečné při řešení problémů spojených s jazykovou výukou cílové skupiny. Empirická část je kvalitativní a spočívá v analýze podrobných polostrukturovaných rozhovorů se třemi účastníky, studenty pražského gymnázia. Jsou osvětleny souvislosti mezi životními zkušenostmi studentů, jejich obecnými představami o učení jazyků a jejich názory na to, jak má vypadat efektivní jazyková výuka.
Klíčová slova:
angličtina jako cizí jazyk; angličtina pro rodilé mluvčí; diferenciace výuky; jazyková úroveň; motivace; ochabování jazykových schopností; případové studie; vzdělávací potřeby žáků; vzdělávání nadaných žáků; výuka žáků s anglofonními rodiči; úzkost; žáci po návratu z anglofonní země; žáci s anglofonními rodiči; case study design; differentiated instruction; English as a foreign language; English language arts; gifted education; heritage language learners; heritage language teaching; language anxiety; language attrition; language proficiency; motivation; needs in the language classroom; returnees