Název:
Vnímání strategií práce s obecně-geografickou mapou žáky různého věku
Překlad názvu:
Perception of strategies for working with general-reference map among students of various ages
Autoři:
Poldová, Viktorie ; Trokšiar, David (vedoucí práce) ; Machová, Daniela (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá strategiemi používanými při práci s mapou a jejich vnímáním žáky různého věku. Pro výzkum byla vybrána obecně-geografická mapa, se kterou se žáci často setkávají v hodinách geografie. Celkem 92 žáků 6. a 9. tříd a posledního ročníku SŠ se účastnilo experimentu zahrnujícího test a dotazník. Oční kamera využívaná během testu umožnila získat reálné strategie, zatímco strategie vnímané žáky byly získány za pomoci dotazníku. Vnímané strategie byly kvalitativně i kvantitativně zpracovávány a zkoumány z hlediska čtyř dimenzí, tj. repertoáru, distribuce, adaptability a efektivity. Výsledky odhalily široký repertoár vnímaných strategií a nejčastěji uváděné typy strategií. Největší repertoár se ukázal u žáků v posledním ročníku SŠ, zatímco nejmenší u žáků 6. ročníku. Na základě distribuce typů strategií v úlohách a používání potřebných prvků v uvedené strategii prokázali nejvyšší schopnost přizpůsobovat své vnímané strategie studenti posledního ročníku SŠ, naopak nejnižší žáci 6. ročníku. Pro hodnocení efektivity byly stanoveny ideální nejrychlejší a nejpřesnější strategie. Přes problematičnost zkoumání efektivity u vnímaných strategií bylo zjištěno, že žáci ve většině úloh upřednostnili rychlejší strategie, ale uváděli i neefektivní strategie. Nejefektivnější strategie volili...The main topic of this thesis are strategies used while working with a map and their perception by students of different ages. A general-reference map, which students often interact with in geography lessons, was chosen for the research. 92 students in grades 6 and 9 and in the final year of secondary school participated in an experiment involving an achievement test and a follow-up questionnaire to explore perceived strategies. The eye-tracking camera used during the test allowed to obtain real strategies. The perceived strategies were qualitatively and quantitatively processed and explored in terms of four dimensions, i.e. repertoire, distribution, adaptability and efficiency. The results showed a wide repertoire of perceived strategies and the most frequently reported types of strategies. The largest repertoire was found among final year secondary school students, while the smallest repertoire was found among 6th grade students. Based on the distribution of strategy types in the tasks and the use of the necessary elements in the mentioned strategy, final year secondary school students showed the highest ability to adapt their perceived strategies, while 6th grade students showed the lowest. The ideal fastest and most accurate strategies were determined for the efficiency evaluation. Despite the...
Klíčová slova:
geografické vzdělávání; mapové dovednosti; obecně-geografická mapa; strategie; vnímání; general-reference map; geography education; map skills; perception; strategies