Název:
Matka předškolního dítěte v roli učitelky v mateřské škole
Překlad názvu:
Mother of a preschool child in the role of a kindergarten teacher
Autoři:
BRUSNICKÁ, Tereza Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem práce je zjistit, jak ženy, které jsou matkami dítěte ve věku od dvou do sedmi let a zároveň učitelkami v mateřských školách, zvládají náročnost obou životních rolí. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část obsahuje kapitoly, které se věnují historii učitelek v předškolních zařízeních a proměnám mateřství v historickém kontextu, učitelství v mateřské škole i mateřství v dnešní době, náročnostem obou rolí, psychickým a fyzickým problémům, ke kterým jsou matky i učitelky náchylnější, a různým způsobům a možnostem psychohygieny. V praktické části jsou prezentovány výsledky výzkumného šetření, které bylo realizováno kvantitativní metodou, a to prostřednictvím dotazníkového šetření. Byl stanoven následující výzkumný problém: Jaký má podle učitelek mateřských škol vliv mateřství na jejich profesní život? Výzkumný soubor tvořily učitelky mateřských škol, které mají dítě nebo děti ve věku od dvou do sedmi let a zároveň byly učitelkami v mateřské škole ještě před vlastním mateřstvím.The aim of this study is to investigate how women who are mothers of children aged between two and seven years and are also kindergarten teachers cope with the demands of both life roles. The thesis is divided into two parts, the theoretical and the practical one. The theoretical part contains chapters that deal with the history of pre-school teachers and the changes in motherhood in a historical context, teaching in kindergarten and motherhood today, the demands of both roles, the psychological and physical problems to which both mothers and teachers are prone, and the different ways and options for psychological hygiene. The practical part presents the results of the research investigation, which was carried out by quantitative research, specifically by questionnaire method. The following research problem was set: According to kindergarten teachers, what is the impact of motherhood on their professional life? The research sample consisted of kindergarten teachers who have a child or children between the ages of two and seven and who were also kindergarten teachers prior to their own motherhood.
Klíčová slova:
matka; psychohygiena; předškolní dítě; učitelka MŠ; kindergarten teacher; mother; preschool child; psychohygiene Citace: BRUSNICKÁ, Tereza. Matka předškolního dítěte v roli učitelky v mateřské škole. České Budějovice, 2024. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/73154