Název:
Poetika divadelních textů Wernera Schwaba.
Překlad názvu:
Poetics in theatre plays of Werner Schwab
Autoři:
Macáková, Karolína ; AUGUSTOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; SCHLEGELOVÁ, Martina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá tvorbou rakouského dramatika Wernera Schwaba, tvořícího v první polovině 90. let 20. století. Vymezuje jeho poetiku, přičemž si všímá především jeho psaní pro divadlo a u nás nejznámějšího cyklu textů nazvaného Fekální hry. Dílo Wernera Schwaba reprezentuje nový, postdramatický typ divadelního textu.
Tato práce s ohledem na autorovy inspirační zdroje i inscenační možnosti jednotlivých divadelních her analyzuje především jejich jazyk, a činí tak prostřednictvím dramaturgické analýzy jednotlivých motivů ve hrách Die Präsidentinnen (Prezidentky), Volksvernichtung (Lidumor), Übergewicht, unwichtig, unform (Nadměrečnost, nadbytečné: deforma), Mein Hundemund (Můj psímorda), ale i např. Pornogeografie (Pornogeografie) a zařazuje ho do historického kontextu vývoje rakouské dramatiky. Cílem práce je postihnout specifika Schwabova divadelního jazyka, např. to, jakým způsobem stupňuje dramatický konflikt, a pojmenovat jeho ojedinělou jevištní řeč.The master thesis deals with the work of the Austrian playwright Werner Schwab, who wrote most of his plays during the first half of the 1990s. Its aim is to provide an analysis of his theatre plays. The thesis pays a special attention to his in the Czech contextwell-known cycle Fäkaliendramen (Fecal plays). Schwab's writing represents a new way of writing, so called post-dramatic theatre plays.
The thesis looks at Schwab's theatre language by dramaturgically analysing his most renowned theatre plays Die Präsidentinnen, Die Volksvernichtung oder Mein Leber ist sinnlos, Übergewicht, unwichtig: Unform, Mein Hundemund and also Pornogeographie in a critical way, it reflects the author’s innovative approach towards the category of dramatic conflict and dramatic language. The thesis also outlines an historical context which served as a platform for the birth of a specific artistic form of Austrian drama after the Second World War.
Klíčová slova:
dramatická tvorba; postdramatický text; rakouské drama; Schwab, Werner, 1958-1994
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/9891