Název:
Radikální pojetí subjektivismu podle L. M. Lachmanna a jeho implikace pro teorii spotřebitele
Překlad názvu:
Radical view of subjectivism according to L. M. Lachmann and its implications for consumer theory
Autoři:
Panáčková, Eliška ; Špecián, Petr (vedoucí práce) ; Máslo, Lukáš (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá radikálním metodologickým přístupem subjektivistického ekonoma Ludwiga M. Lachmanna a aplikací tohoto přístupu na teorii spotřebitele. Cílem této práce je zhodnotit, zda je Lachmannův metodologický přístup kompatibilní s přístupem v mainstreamové teorii spotřebitele, případně nakolik jsou tyto přístupy odlišné. V první části práce se zabývám kontextem radikálního subjektivismu, jeho stěžejními body a obecnými rozdíly v metodologii Lachmanna a mainstreamu. Následně se věnuji práci osobností Alfreda Schutze, George L. S. Shackla a Maxe Webera, na základě nichž Lachmann dospěl k radikálnímu přístupu. V praktické části aplikuji radikální subjektivismus na teorii spotřebitele a na základě výsledků této aplikace, vyhodnocuji, že přístupy kompatibilní nejsou. Argumentace radikálního přístupu není podložena silnými důkazy, a tento přístup není schopen podat predikčně kvalitnější alternativu teorie spotřebitele.This Bachelor Degree Thesis is concerned with methodological approach of the radical subjectivist economist Ludwig M. Lachmann and application of his approach on consumer theory. The aim of this study is to evaluate whether is methodological approach of Lachmann compatible with the approach used in mainstream consumer theory, eventually how these approaches are different. The first part deals with the context of radical subjectivism, its pivotal points and the general differences in methodology of Lachmann and mainstream. Then I devote the work of Alfred Schutz, George L. S. Shackle and Max Weber, on the basis of which Lachmann reached the radical approach. In the practical part I apply radical subjectivism on the consumer theory and according to these result I evaluate these approaches are not compatible. Arguments of radical approach is not supported by strong evidence, and this approach is incapable of giving prediction more quality alternative of consumer theory.
Klíčová slova:
Lachmann; metodologie ekonomie; radikální subjektivismus; teorie spotřebitele; consumer theory; Lachmann; methodology of economy; radical subjectivism
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/52351