Název:
Vliv vstupu soukromých dopravců na počet cestujících v železniční dopravě
Překlad názvu:
The effect of the entry of private open-access operators on the performance of railways
Autoři:
Turek, Tomáš ; Vejchodská, Eliška (vedoucí práce) ; Louda, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se snaží přispět do debaty o ekonomickém opodstatnění současného procesu liberalizace železniční dopravy v Evropské unii a podrobněji v České republice. Zaměřuje se na liberalizaci formou tzv. vertikální separace a otevřeného přístupu, kdy si stát ponechává kontrolu nad správou a rozvojem infrastruktury a jednotliví dopravci včetně soukromých soutěží přímo na trati. V první části práce přináší souhrn vývoje reforem napříč Evropou včetně historického kontextu a přehled různých metod jejich ekonomického hodnocení. Na tom staví druhá část, která prezentuje ekonometrický model dílčí rovnováhy aplikovaný na trať mezi Prahou a Ostravou. V modelu jsou provedeny simulace různých forem uspořádání trhu, možností investic do infrastruktury a znevýhodnění automobilové dopravy. Docházíme k závěru, že liberalizace a vstup soukromých dopravců, stejně jako racionální přístup státu k dlouhodobým investicím do infrastruktury, jsou zásadní pro budoucí konkurenceschopnost železniční dopravy.This thesis aspires to contribute to the discussion about economic justification of current process of railway liberalisation in European Union and specifically in Czech Republic. We focus on the method of vertical separation and open access, where governments keep control over the infrastructure and its development and individual train operators compete on-track. The first section contains a summary of progress of the reform and its historical context across Europe and a review of various methods of its economic evaluation. Based on that, the next section presents a partial equilibrium econometric model applied on the route between Prague and Ostrava. Simulations are run to explore different market settings, infrastructure investment possibilities and potential tolls imposed on individual road transportation. We conclude that liberalisation followed by entry of competing railway undertakings, as well as a rational attitude of the government towards long-term infrastructure investments, are crucial for future competitiveness of railways.
Klíčová slova:
Evropská unie; liberalizace; Regiojet; vertikální separace; České dráhy; železniční doprava; Czech Railways; European Union; liberalisation; railways; Regiojet; unbundling
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/40580