Název:
Francouzští harfový virtuózové a jejich skladatelský přínos
Překlad názvu:
French harp Virtuoses and their compositional Contribution
Autoři:
Mousa Bacha, Hedvika ; BOUŠKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; ZELENKA, Milan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Hudební a taneční fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Francoužství harfový virtuózové a jejich skladatelský přínos - je zaměřena na harfisty od vzniku jednozářezové harfy, počínaje Jeanem-Pierrem Bauerem až po Dominika Bouchauda, který zastupuje harfisty druhé poloviny dvacátého století.Tito umělci často pocházeli z harfenických rodů, ve kterých se řemeslo , stejně tak jako v jiných oborech , dědilo. Francoužští virtuózové byli aktivními sólovými i komorními hráči, pedagogy, teoretiky i inovátory harfového mechanismu. Zasloužili se o rozšíření harfového repertoáru, díky svým originálním dílům i transkripcím děl, které původně nebyly určené harfě. Jejich zásluhou vzniklo mnoho harfových metod, které pomohly zdokonalit techniku mnoha studentům a podle těchto učebnic se učí žáci nejen ve Francii i v současnosti. Henriette Renié, Marcel Grandjany, Carlos Salzedo a další virtuózové inspirovali svoji vysokou uměleckou kvalitou i jiné umělce k tvorbě pro tento nástroj.Mezi skladateli, kteří se nechali okouzlit zvukem harfy byli C.Debussy, A.Roussel, M.Ravel,A.Ginastera, A.Caplet a mnoho dalších.....Master´s Thesis - French Harp Virtuoses and Their Compossitional Contribution - is focused on a harpist, since the invention of single action harp, starting with Jean-Pierre Bauer to Dominiga Bouchaud, the harpist who represents the second half of the twentieth century. These artists often came from harpist families in which this craft ( harp), like in other fields was inherited to next genaration. The French virtuoses were active solo and chamber players, pedagogues, theorists and innovators of harp mechanism. They contributed to the expansion of harp repertoire, thanks to their original works as well as transcription of works that were not originally written for harp. The´ve written many harp´s methods, which have helped in improving technigue of many students, these methods are still in use not only in France at present time. Henriette Renié, Marcel Grandjany, Carlos Salzedo, and other virtuoses inspired other artists to create music for this instrument by their highly artistic qualities.Among the composers who had been charmed by the sound of harp were C.Debussy, A.Roussel, M. Ravel, A.Ginastera, A.Caplet and many more...
Klíčová slova:
Francie; harfa; hra na harfu; hudba; hudební interpretace; hudební interpreti
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/7538