|
Plastické vyjádření tělesnosti studentů s kombinovaným postižením
Brunová, Tiziana ; Čech, Viktor (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem odlišnosti lidské tělesnosti coby jedinečnosti naší existence. Je rozdělena na čtyři části, teoretickou, didaktickou, výzkumnou a praktickou. Teoretická část definuje pojem tělesnosti a s ní spojené sebepojetí, sebepřijetí a sebeprezentaci, a to s důrazem na podporu rozvoje osob s kombinovaným postižením. Dále se teoretická část zabývá využitím lidského těla v umění zejména moderní doby - v umění akce, vycházejícím z rituálu, a v body artu. Didaktická část předkládá návrh přizpůsobit výukový program učňovského oboru Keramická výroba žákům s kombinovaným postižením, a to zadáváním vhodných výtvarných úkolů za použití materiálu keramické hlíny. Výsledkem je tematická řada - metodické listy pro čtyři výukové bloky zaměřené na využití tělesného gesta, emocí a sebepojetí u žáků s kombinovaným postižením. Cílem je zapojení žáků se všemi typy postižení a jejich vědomé užívání tělesnosti v práci s keramickou hlínou. Výzkumná část využívá metodu kvalitativního výzkumu, konkrétně dotazníkové šetření a zúčastněné pozorování. Výzkum potvrdil, že tematická řada je vhodná pro žáky se všemi typy postižení, a především ukazuje, že přizpůsobení úkolů možnostem žáků zvyšuje jejich motivaci, pozornost a aktivitu. V praktické části je představena performativní akce autorky Rituál...
|
|
Práce s keramickou hlínou při výuce studentů se středně těžkým mentálním postižením v praktické škole jednoleté
VAŇKOVÁ, Lenka
Bakalářská práce se věnuje práci s keramickou hlínou při výuce studentů se středně těžkým mentálním postižením v praktické škole jednoleté. V teoretické části práce byly vymezeny základní pojmy. Byli tu také specifikováni studenti s mentálním postižením a jejich vzdělávání, ve stručnosti byla shrnuta historie, způsoby vytváření a dekorování keramiky. Kapitola o arteterapii a artefiletice se věnovala i aplikaci těchto terapeutických postupů při keramické tvorbě s osobami s mentálním postižením. V praktické části byly charakterizovány cíle práce, metodika šetření a techniky sběru dat. Cílem bylo vytvoření pracovních postupů na dva keramické výrobky tak, aby byly použitelné pro studenty praktické školy jednoleté v praxi. Byly sestaveny na základě zkušeností a znalostí technologických postupů a upraveny podle individuálních potřeb a schopností studentů. Dílčím cílem bylo zjistit, jak se práce s keramickou hlínou může projevit v kognitivních a motorických schopnostech studentů. Prostředkem k jeho naplnění byl kvalitativní výzkum založený na zúčastněném pozorování, analýze dokumentů a rozhovoru. Z šetření vyplynulo, že u studentů došlo během sledovaného období ke zlepšení komunikačních schopností, rozšíření slovní zásoby, posílení sebedůvěry, zlepšení seriality a emoční stability, jemné motoriky, prostorové orientace, délky udržení pozornosti i k rozvoji tvořivosti a představivosti. Výstupy mé bakalářské práce jsou podloženy zkušenostmi z pedagogické praxe a mohou být podnětné pro další začínající i zkušené pedagogy, kteří hledají inspiraci a návod, jak a jaké keramické výrobky vytvořit. Využít je mohou i pedagogové volného času při volnočasových aktivitách nebo kreativní rodiče. Kvůli individuálním potřebám byla v popisu pozorování jednotlivých studentů popsána i úskalí, do kterých jsme se během tvoření dostali a cesta, kterou jsme se vydali k jejich vyřešení.
|
|
Výtvarné zpracování plastik týkajících se problematiky poruch příjmu potravy
KONEČNÁ, Monika
Tato práce se zabývá problematikou poruch příjmu potravy. Jejím cílem je definice poruch příjmu potravy, popis jednotlivých poruch a v praktické části výtvarné zpracování této problematiky. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část zahrnuje charakteristiku, dělení a náhled do historie. Jsou zde popsány tři konkrétní formy poruch příjmu potravy (mentální anorexie, mentální bulimie, bigorexie) a obezita. V praktické části je provedena výtvarná transformace dvou hraničních poruch příjmu potravy, anorexie a bigorexie, ve formě keramické plastiky, která je doplněna kresbami.
|
|
Dekorativní obklad schodiště (glazované keramické obkladačky)
NEDOROSTOVÁ, Alena
Tato diplomová práce se skládá ze dvou hlavních částí - praktické a teoretické. Předmětem praktické části bylo navržení a vytvoření dlaždic formátu 15 x 15 cm v počtu 120 kusů na podstupnice a 15 bočních dlaždic na přilehlou zeď. Teoretická část je částí písemnou a zabývá se především objasněním motivačních zdrojů ovlivňujících zpracování tohoto tématu, plánováním schodiště a také jsou zde popsány technologické postupy výroby jednotlivých dlaždic s výčtem použitého materiálu.
|
|
Lužní tóny - dekorovaná keramika inspirovaná krajinnými motivy
HODONSKÁ, Jana
Diplomová práce se zabývá tématem kolekce keramických solitérních mís, dekorované barevnými pigmenty s krajinnými motivy. Pět samostatných, tvarově proměnlivých objektů, tvořící jeden celistvý soubor. Dochází zde k pěti záznamům Lužní krajiny - vinic a lužních lesů. Práce směřuje k propojení mezi nástěnnou malbou a keramickým materiálem, spojení užité a volné tvorby. Úvod je věnován teoretickým poznatkům, v druhé části jsou rozvinuty technologické a praktické dovednosti.
|
|
Fáze ženy (instalace plastik z kombinovaného materiálu)
DIVIŠOVÁ, Olga
Práce zpracovává téma ženského života a jeho jednotlivé etapy, kterými prochází. Snaží se uchopit fenomén nezvratného procesu stárnutí a pohlédnout na něj skrze zkoumání struktury, změny tvaru a rozkladu, které jdou ruku v ruce s cyklem života. Hlavní úhel pohledu směřuje právě na tento cyklus. Na ženské tělo a s ním spojené změny, kterým podléhá, ať se již jedná o změny hormonální nebo změny spojené se stárnutím.
|