Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vznik a vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy v gandhárském umění
Svobodová, Kateřina ; Stančo, Ladislav (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent)
Práce se věnuje ikonografii raně buddhistického umění v Indii, zejména v oblasti starověké Gandháry. Sleduje vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy od anikonického do vytvoření anthropomorfní podoby za vlády Kušáṇů. Nastiňuje vliv helénistického světa na vznik této podoby a zároveň se snaží poskytnout přehled o prolínání symbolických a stylistických prvků jednotlivých oblastí, jakož i o jejich následném rozvinutí v pozdějším buddhistickém umění.
Džátaky - Legendární životopisy Gautamy Buddhy ve sbírce Džátakatthavannana
Horáček, Petr ; Holba, Jiří (vedoucí práce) ; Ondračka, Lubomír (oponent)
Tato práce seznamuje čtenáře s možnými interpretacemi žánru buddhistických posvátných biografií, džátak. Autor se zaměřuje na sbírku Džátakatthavannana, součást pálijského kánonu, jenž je důležitým textem pro raný a théravádový buddhismus. Charakteristickým rysem džátak je, že Siddhártha Gautama z rodu Šákjů, známější pod svým titulem Buddha, v nich vypráví o svých minulých zrozeních, ve kterých je nazýván Bódhisattvou. V souladu s buddhistickou kosmologií na sebe Bódhisattva bere různé podoby: lidskou, zvířecí či mytických bytostí. V džátakách lze vypozorovat symbolické odkazy na psychologické, sociální, etické, politické, náboženské a filozofické náměty kultur, v nichž byly tradovány. V raných džátakách se objevují také motivy známé z bajek či z mytologií kultur jiných. Jejich význam však bývá jinak odstíněný, případně zcela jiný. Sémantická hodnota témat je totiž z velké části dána zařazením do konfigurace vztahů mezi symboly, která je v různých kulturách odlišná, což autor na konkrétním případě ukazuje. Z toho vyplývají pro práci dvě východiska. Zaprvé, autor nehledá původní formy džátak a nezabývá se jejich vývojem z lingvistického hlediska. Zadruhé, autor porovnává motivy objevující se napříč jednotlivými džátakami. V práci jsou hodnoceny různé teoretické přístupy k džátakám. Nejpřínosnějším...
Vznik a vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy v gandhárském umění
Svobodová, Kateřina ; Stančo, Ladislav (vedoucí práce) ; Bouzek, Jan (oponent)
Práce se věnuje ikonografii raně buddhistického umění v Indii, zejména v oblasti starověké Gandháry. Sleduje vývoj zobrazení Buddhy a bodhisattvy od anikonického do vytvoření anthropomorfní podoby za vlády Kušáṇů. Nastiňuje vliv helénistického světa na vznik této podoby a zároveň se snaží poskytnout přehled o prolínání symbolických a stylistických prvků jednotlivých oblastí, jakož i o jejich následném rozvinutí v pozdějším buddhistickém umění.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.