Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Venkovská krajina jako estetický objekt
LHOTSKÁ, Karolina
Diplomová práce si klade za cíl definovat venkovskou krajinu jako specifický estetický objekt ve srovnání s odlišným typem krajiny - volnou přírodou. Výchozím materiálem je teoretická perspektiva jednoho z nejvýznamnějších environmentálních estetiků současnosti, Allena Carlsona. V práci je nejprve shrnut jeho postup, jakým dospíváme k hodnocení nejen zemědělských krajin, a následně je rozveden v navazujících nástinech historie estetického oceňování venkovských krajin a volné přírody. Práce se též pokouší rozšířit ne příliš široké pole zájmu o specifika estetického vnímání venkovských či zemědělských krajin u nás a přispět tak k funkčnímu krajinnému plánování s ohledem na jeho estetickou stránku.
Environmentální estetika Allena Carlsona a psychická distance Edwarda Bullougha
KRATOCHVÍL ŠMAJCLOVÁ, Kateřina
Základním tématem této bakalářské práce je představení environmentální estetiky Allena Carlsona a teorie psychické distance Edwarda Bullougha. Pozornost je zde věnována především způsobu oceňování estetických objektů a rozdílnému nahlížení na estetickou zkušenost. Analýze je podrobeno především Carlsonovo odmítnutí ideje nezainteresovanosti a konceptu psychické distance, a jejich označení za nevhodné pro estetické oceňování environmentu.
Environmentální estetika Arnolda Berleanta
Lahovská, Kristýna ; Dadejík, Ondřej (vedoucí práce) ; Kaplický, Martin (oponent)
Cílem práce bylo zaměřit se na environmentální estetiku amerického estetika Arnolda Berleanta. Zaměřili jsme se nejprve na jeho teoretické estetické názory a poté přecházíme k jejich uplatnění na poli environmentální estetiky. Pro srovnání Berleantových názorů jsme použili práci dalšího amerického estetika, Allena Carlsona. V oblasti teoretických estetických názorů nelze u Berleanta pominout pojmy estetická zkušenost, hodnota a sociální faktor. Tyto body se stávají ústředními pilíři Berleantovy estetiky účasti, kterou bychom rádi blíže představili. Jako velmi přínosné pro environmentální estetiku nám také přijde Berleantovo zhodnocení jednotlivých negativních a pozitivních estetických hodnot. U Allena Carlsona pracujeme na poli teoretické estetiky s několika modely. Autor zhodnocuje jejich větší či menší funkčnost pro environmentální estetiku. Posledním bodem této práce je zaměření se na určitý typ prostředí, konkrétněji na architekturu a zábavní park. Zde jsme chtěli ukázat, jak Berleant pracuje s estetickým hodnocením u konkrétního typu prostředí. Allen Carlson si vybral jako určitý typ prostředí americké farmy. Zaobírá se tím, jak se estetické hodnocení těchto objektů proměnilo během jednoho století. KLÍČOVÁ SLOVA: Arnold Berleant, Allen Carlson, environmentální estetika, estetická hodnota,...
Oceňování přírodní krásy z hlediska současné estetické teorie
CHEJN, Vilém
Anotace: Bakalářská práce sleduje nastínění základního myšlenkového pole v rámci přírodní estetiky. Snaţí se zdůvodnit, specifičnost estetické zkušenosti přírody. Skrze komparaci několika pojetí zabývající se přírodní estetikou poukazuje, v čem jsou si umění a příroda odlišné, na druhou stranu se také snaţí poukázat na jednotící rys celého estetického pole, který vidí ve variantě nezainteresovaného postoje jako vypojení se z ?běţných? interpretačních rámců. Proti některým pojetím vystupuje kriticky a snaţí se prokázat jejich určitou jednostrannost. V závěru se snaţí ukázat na moţnou cestu, kterou by se promýšlení estetiky přírody mělo vydat a kterou vidí v pronikání přírodních a kulturních rámců.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.