|
Technika šitého šperku v kontextu dekolonizačních procesů v západním Grónsku
Kašparová, Monika Otmara ; Jakoubková Budilová, Lenka (vedoucí práce) ; Janeček, Petr (oponent)
Skleněné perličky, jež začaly být vyráběny v Jizerských horách ve druhé polovině 18. století, získaly v průběhu více než dvou staletí nepřetržité produkce celosvětový věhlas. Dnes najdeme skleněné korálky vyráběné na Jablonecku díky činnosti několika generací misionářů, obchodníků a koloniálních správců i na největším ostrově světa - v Grónsku (Kalaallit Nunaat), kde tvoří aplikace a šperky zhotovené ze skleněných perliček nedílnou součást tamějšího ženského lidového oděvu. Fenomén výroby šitých šperků ze skleněných perliček však zažívá v posledních třech dekádách rozmach popularity po celém světě i v oblasti hobby sektoru a nevyhýbá se ani Grónsku, což potvrzuje současná generace tvůrců. Tato diplomová práce si klade za cíl zmapovat současnou pozici techniky šitého šperku v prostředí západního Grónska a její případnou roli v kontextu dekolonizačních procesů, reprezentace indigenní identity a domorodého aktivismu. Autorka podává svědectví o významu zdánlivě nepatrného prvku - skleněného rokajlu, který tvoří základ pro tvorbu šitých šperků - ve specifické lokalitě, přičemž nabízí celostní pohled na problematiku vývoje tohoto fenoménu a s ním spojených jevů od prvních výskytů skleněných perlí (korálků) na grónském území až po možnosti jeho současného využití. Díky tomu se práce dotýká jak tématu...
|
|
Šitý šperk jako fenomén české domácí tvorby
Kašparová, Monika Otmara ; Půtová, Barbora (vedoucí práce) ; Štěpánová, Irena (oponent)
Tato bakalá ská práce se zam uje na techniku šitého šperku, k níž p istupuje v kontextu sou asného rukod lného hobby. Práce vychází z historické tradice výroby sklen ných perlí, perli ek a bižuterie na Jablonecku a popisuje cestu rokajlových perli ek do eských domácností od po átku jejich výroby koncem 19. století do sou asnosti. Cílem autorky je zmapovat sou asný stav fenoménu šitého šperku v eském prost edí. Autorku, která je zárove výtvarnicí v tomto oboru, zajímá, kdo jsou tv rci šitých šperk , s jakými materiály pracují, ale p edevším jaké jsou jejich motivace a jaké hodnoty pro n tato technika má. V neposlední ad si autorka klade otázku, nakolik bylo pro rozvoj tohoto druhu um lecké práce ve 21. století, která nabývá na oblib i v zahrani í, d ležité pov domí o bižuterní tradici v eském prost edí. Text pracuje s výsledky výzkumu, jenž prob hl na ja e roku 2021 kvalitativními i kvantitativními metodami, jakými jsou polostrukturované rozhovory s tv rci, lektory a majiteli specializovaných prodejen, online dotazník, analýza sociálních sítí i práce s muzejním depozitá em. Práce rovn ž uplat uje autor iny poznatky z více než osmi let strávených v prost edí eského šitého šperku, a neopomíjí ani praktickou ást, jejímž výsledkem je artefakt v podob náhrdelníku, vlastnoru n zhotovený technikou šitého...
|