|
Taneční publicistika v Čechách 1925-1939
Durczaková, Kristina ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Dercsényiová, Lucie (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá českou taneční publicistikou mezi lety 1925-1939. V tomto období se rozvíjela odborná teoretická reflexe tance, a to především díky dvěma osobnostem - Emanuelu Siblíkovi a Janu Reimoserovi. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány dobovým periodikám, konkrétně časopisům Divadlo, Rozpravy Aventina, Útok a Klíč. Zde jsou blíže popsány a porovnávány výskyt a četnost textů, týkajících se tance, jejich obsah, zaměření a styl jednotlivých autorů, píšících o tanci. Samostatná kapitola je věnována specializovaným tanečním časopisům (Živý tanec, Taneční listy a Taneční revue). Práce tak podává obraz teoretické reflexe tance v Čechách v rámci různých periodik.
|
|
Balet Pavla Vranického "Das Waldmädchen"
Stratilová Urválková, Eva ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Kazárová, Helena (oponent)
Bakalářská práce pojednává o baletu Das Waldmädchen skladatele Pavla
Vranického, který měl premiéru ve vídeňském dvorním divadle Kärntnertortheater v roce 1796 a jež se o dva roky později objevil na scéně
pražského Stavovského divadla. V Českém muzeu hudby bylo nalezeno několik
hudebnin vztahujících se k baletu, které byly podrobeny srovnání s klavírním výtahem baletu z vídeňské Österreichische Nationalbibliothek. Na základě obsahu uvedeného na premiérové divadelní ceduli, operního libreta Weberovy rané opery Das Waldmädchen, jež uvádí Bama Lutes Dealová, Ph.D. ve své disertační práci, a charakteru jednotlivých hudebních čísel z klavírního výtahu baletu byly vypracovány tři hypotetické verze libreta Vranického baletu.
|
|
Polská taneční scéna v 90. letech 20. století
Puchowska, Sara Maria ; Wiesner, Daniel (vedoucí práce) ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Kazárová, Helena (oponent)
Tato práce má přiblížit situaci na polské taneční scéně po roce 1989. Je postavena na příkladech tří uměleckých prostředí: Velkého divadla-Národní opery ve Varšavě, které je nejvíc zaměřené na klasickou taneční techniku, Poznaňského divadlo tance-Baletu poznaňského, které je současným divadlem, a Studia Buffo ve Varšavě, které na svojí scéně ukazuje muzikálová a taneční představení.
Vybrala jsem toto období, protože je to doba po pádu komunizmu, kdy se změnilo hodně věcí. Dalším důvodem je, že tato doba není písemně téměř vůbec zdokumentována. Máme málo materiálů, informací a seznamů
|
| |
| |
|
Tanec a struktura
Klívarová, Daniela ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Eliášová, Bohumíra (oponent) ; Kovářová, Miroslava (oponent)
Disertační práce se zaměřuje na taneční žánr contemporary dance. Přináší poznatky z kvalitativního výzkumu provedeného v rámci dvou ročníků mezinárodní taneční a kulturně výměnné platformy Pointe to Point, Third Asia-Europe Dance Forum, uskutečněné v roce 2005 v Tokiu a Pointe to Point, Fourth Asia-Europe Dance Forum, realizované v roce 2006 ve Varšavě.
|
| |
| |
|
Muž - tanečník
Skalická, Bronislava ; Gremlicová, Dorota (vedoucí práce) ; Ovsová, Libuše (oponent)
Magisterská práce navazuje na práci bakalářskou a je výsledkem zpracování kvalitativního výzkumu v baletních souborech českých divadel. Shromážděné poznatky z rozhovorů uskutečněných v Praze, Brně a Ostravě umožňují alespoň částečně přiblížit postoj tanečních umělců, který zaujímají vzhledem ke své profesi. Prostřednictvím několika tématických okruhů je možné definovat proměny cílů a priorit ovlivněných zkušenostmi a délkou kariéry, včetně specifikace ekonomické a sociální pozice tanečníka ve společnosti.
|
|
Alwin Nikolais - choreograf a scénický vizionář 2. pol. 20. století
Celbová, Kristýna ; Eliášová, Bohumíra (vedoucí práce) ; Gremlicová, Dorota (oponent)
V diplomové práci s názvem "Alwin Nikolais choreograf a scénický vizionář druhé poloviny 20. století", jsem chtěla co nejblíže nahlédnout do choreografické tvorby Alwina Nikolaise, s koncentrací na výtvarnou složku jeho práce. Měla jsem za cíl analyzovat jeho nejvýznamnější choreografie, na základě videozáznamů a postihnout základní výrazové prostředky a originální způsob jeho vizuální koncepce. Zajímala jsem se o jeho experimenty v oblasti světelného designu, kostýmní tvorby, pohybu a scénografie, které měly významný dopad na vývoj současného tance po celém světě. Součástí práce je také zhodnocení významu a odkazu tvorby a pedagogické činnosti Alwina Nikolaise.
|