Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Modelování privilegované průsakové cesty
Petrula, Lubomír ; Baroková, Dana (oponent) ; Brouček, Miroslav (oponent) ; Říha, Jaromír (vedoucí práce)
Jedním z nejnebezpečnějších jevů na vodních dílech z hlediska možnosti jejich porušení jsou filtrační deformace. Při filtračních deformacích dochází k přeskupování zrn uvnitř materiálu a v některých případech i k jejich postupnému odplavování. Nebezpečnost tohoto jevu je primárně dána obtížností jeho detekce. Jedním ze speciálních případů filtrační deformace je zpětná eroze vznikající v podzákladí vodního díla (hráz nebo obdobná příčná stavba na vodním toku, příp. protipovodňová hráz). Při tomto jevu dochází k postupnému vyplavování materiálu z podzákladí vlivem proudových sil a ke vzniku privilegované průsakové cesty. Výsledkem procesu vyplavování může být propojení prostorů nad a pod předmětnou konstrukcí. Spolu s tímto dějem dochází i ke zvětšování průsakové cesty do stran a do hloubky. Přesné podmínky vzniku privilegované průsakové cesty jsou vyšetřovány již od počátku 20. stol. Data z experimentů či z pozorování na reálných vodních dílech se však převážně soustředí na celkové měřítko a nesledují lokální hydraulické podmínky v průsakové cestě ani na jejím čele. Stejně tak zatím nebyl zcela prozkoumán jev zpětné eroze (resp. jeho rychlost) v písčitých materiálech. Rozšiřování průsakové cesty zatím bylo zkoumáno pouze na jílovitých materiálech, a to převážně z důvodu jednoduchosti práce s nimi. Cílem této práce bylo popsat mechanismus vývoje privilegované průsakové cesty v podzákladí vodního díla. Za tímto účelem bylo navrženo a otestováno nové měřicí zařízení, pomocí kterého byly následně prováděny experimenty na vybraných stejnozrnných píscích. Po vyhodnocení výsledků experimentů byl navržen vztah pro stanovení rychlosti zpětné eroze. Na základě znalostí o hydraulických podmínkách byl vytvořen i ideový návrh numerického modelu vývoje privilegované průsakové cesty.
Metodika zajištění bezpečnosti historických vodních děl při povodních
Brouček, Miroslav ; Fošumpaur, Pavel ; Králík, Martin ; Satrapa, Ladislav ; Zukal, Milan
Metodika slouží pro zdokonalení stávajících postupů při zvyšování bezpečnosti historických vodních děl při povodních metodami hydraulického modelování na fyzikálních modelech. Metodika reaguje na aktuální potřebu zvyšování kapacit funkčních objektů vodních děl dle významně zvýšených bezpečnostních požadavků dle platné legislativy. Metodika je obecně platná také pro případy vodních děl, která nemají statut kulturních památek. V případě historických vodních děl je třeba přistupovat k jejich rekonstrukcím citlivě z důvodu zachování jejich kulturně historického charakteru. Metody hydraulického výzkumu umožňují nejspolehlivější modelovací nástroj pro ověřování stávajících kapacit funkčních objektů a optimalizaci navržených rekonstrukcí s minimálními dopady na charakter památkově chráněných staveb.
Plný text: Stáhnout plný textPDF

Viz též: podobná jména autorů
1 Brouček, M.
3 Brouček, Miloslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.