National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.01 seconds. 
The Criticism of Bologna Process in Germany
Boťová, Kateřina ; Filipová, Lucie (advisor) ; Konrád, Ota (referee)
This thesis deals with German criticism of the European higher education reforms within the so called Bologna Process. These reforms include the division of studies into two and later into three cycles, the introduction of a unified credit system and the support of mobility. Germany in particular represents a country, where the Bologna Process initiated a broad academic debate and became a subject of student protests. The paper discusses the criticism of particular goals, the overall concept of the reforms and the specifics of their implementation in Germany. It focuses on both the core of scholar criticism and the students' insight on the subject. The analysed period is bordered by the signing of the Bologna declaration in 1999 and by the year 2010, which was originally meant to be the last year of the reform process. Some academicians saw the Bologna Process as an instrument for the commercialization of higher education and a deviation from the model of W. v. Humboldt. The majority however pointed out the erroneous implementation of reforms and misapprehension of the original goals. Similar stances were also adopted by students. New bachelor's programmes were mostly criticized for their unsuitable conception and low quotas for student admission to master's programmes. At the same time, students stressed...
Analysis of Higher Education Funding in Great Britain and Implication for Czech Republic
Mindoš, Marián ; Montag, Josef (advisor) ; Horáková, Antonie (referee)
Vzdělání je investicí do lidského kapitálu, která svému majiteli přináší výnosy. Studenti mají na kapitálovém trhu omezený přístup k půjčkám na financování svého studia. Důvodem je asymetrie informací a potřeba záruky při žádosti o půjčku, které brání vytvoření trhu se studentskými půjčkami. Vzdělání je proto financováno z veřejných zdrojů, které jsou ovšem omezené. Asymetrie informací, která brání vzniku trhu studentských půjček dala vzniknout trhu půjček kontingenčních, u kterých není potřeba ručení. Velká Británie je jednou ze zemí, která zavádí kombinovaný způsob financování vysokých škol na základě kontingenčních půjček, kdy hradí náklady studia jak veřejnost, tak studenti. Cílem práce je popsat a zanalyzovat výhody a nevýhody britského systému financování vysokých škol a zjistit zda je možné podobný systém zavést v České republice.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.