National Repository of Grey Literature 6 records found  Search took 0.00 seconds. 
Enhancing scholarly communication: National initiatives to manage research data in the V4 countries : kick off meeting of all project members representatives
Pejšová, Petra
6. 3. – 8. 3. 2014 v Debrecíně (Maďarsko) proběhla úvodní schůzka k projektu Enhancing scholarly communication: National initiatives to manage research data in the V4 countries. Za Národní technickou knihovnu se schůzky zúčastnila PhDr. Petra Pejšová. Na schůzce byl stanoven harmonogram projektu, ujasněn cíl projektu a diskutován způsob provedení průzkumu. Dále byly probrány též finanční záležitosti - rozpočet, způsob čerpání jednotlivých položek, možnosti spoluúčasti atd.
Fulltext: Download fulltextPDF
Public licenses, grey literature and research data
Myška, Matěj
The paper focuses on the legal aspects of licensing of research data under the public licenses in order to fulfill the Open Definition. Firstly, the relevant legal institutes are presented and discussed. The Creative Commons 4.0 and Open Data Commons public licenses are introduced as legal tools how to achieve the Open Data status.
Fulltext: idr-684_3 - Download fulltextPDF
Slides: idr-684_1 - Download fulltextPDF; idr-684_2 - Download fulltextPDF
Video: Myska - Download fulltextMP4
42nd LIBER Annual Conference
Pejšová, Petra ; Římanová, Radka
Na konferenci LIBER 2013 byl prezentován poster s názvem „Czech Scientists Database“. Hlavní náplní tohoto ročníku bylo téma informační infrastruktury výzkumu a s tím spojené nové role knihoven. Účastníci se dozvěděli rámcové politiky Evropské unie směrem k otevřenému přístupu a výzkumným datům. Dále jim byly představeny již existující fungující praxe a možné náhledy, jak postupovat v následujících letech. Knihovny by se měly stát centrálním bodem pro vědce nejen v získávání informací, ale též v jejich publikování především v digitální podobě. V souvislosti s novou rolí knihoven byla zmiňována nová specializace tzv. „data librarian“.
Fulltext: Download fulltextPDF
Open Repositories 2012
Simandlová, Tereza
Náplní služební cesty byla účast na mezinárodní konferenci Open Repositories 2012, která se ve dnech 9. – 13. července konala na University of Edinburgh ve Skotsku. Konference byla rozdělena do 3 částí – první zahrnovala workshopy, druhá se skládala z několika paralelních bloků přednášek a závěr konference byl věnován přednáškám děleným dle softwaru užívaného pro budování repozitářů (DSpace, Fedora, EPrints). Podnázvem letošního ročníku bylo Open Services for Open Repositories, díky čemuž byla většina přednášek věnována ukázkám služeb podporujících myšlenky otevřeného přístupu, a to nejen k publikacím, ale také vědeckým datům a ukázkám služeb zaměřených na obohacování či rozšiřování uloženého obsahu. Konference byla zároveň spojena s Repository Fringe, festivalem, který každý rok Edinburghská univerzita pořádá pro správce repozitářů.
Fulltext: Download fulltextPDF
Academic Scholarship in the Digital Age
Schmiede, Rudi
Digital information and the increasing amount and availability of its basis, data, is changing scholarship to a more or less dramatic extent. New areas of research and knowledge have been created by the availability of machine-produced data, calculations, and simulations in various academic disciplines. In academic teaching, too, digitized sources and forms of learning are about to convert studying and lecturing to a considerable amount. However, no adequate infrastructure for digital information has emerged yet. Whereas in the field of scientific information providers (libraries, document centers, publishers etc.) new services, arrangements and business models are being experimented with, the scholarly disciplines are, by and large, lagging behind these developments, as are most scientific work practices and teaching in general. To sum up: An information infrastructure of scholarly information has been developed, but not one for scholarly information, yet. What this means, and some ideas of what could be done about it, shall be discussed in the talk.
Slides: Download fulltextPDF
New roles of libraries in Teaching, Learning and Research
Geleijnse, Hans
The Open Access movement started as an answer to the ‘journals crisis’ and has developed into worldwide initiatives to speed up and renew the process of scholarly communication and to improve the access to research publications and data. Open Access is currently being promoted by researchers and librarians, but also by university boards, national governments, funding bodies and the European Commission. The development of University mandates, Open Access Journals, institutional and subject repositories will be discussed. The focus will be on the developments in Europe and on the involvement and role of research libraries. Experiences with repositories learn that it is important that the deposit of publications is integrated in the workflow of the researcher and that repositories are seamlessly linked with the research information system. It is a great challenge to renovate the process of scholarly communication in such a way that open access can be provided to scholarly information, with maintaining the principles of quality control, certification and peer review. Research communities can play a key role in the development of new models and the creation of sustainable solutions, but leadership of university managers is essential to pave the way and to create the conditions for change.
Slides: Download fulltextPDF

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.