National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.00 seconds. 
Computational Methods for Comparative Music Performance Analysis
Ištvánek, Matěj ; Róka,, Rastislav (referee) ; Jirásek, Ondřej (referee) ; Smékal, Zdeněk (advisor)
Zvyšující se dostupnost digitálního hudebního obsahu a různých interpretací hudebních děl zároveň podněcuje vývoj výpočetních metod oboru získávání hudebních informací (MIR). Tento rozvoj ale nemusí být vždy reflektován v souvisejících oblastech – například v analýze interpretačního výkonu (MPA). Hlavním tématem této disertační práce je využití výpočetních metod a digitálního zpracování hudby pro cíle MPA. Tato práce se zabývá principy MIR pro analýzu a porovnání rozdílů hudebních výkonů a jejich parametrů. Práce analyzuje limitace detektorů nástupů tónů a dob založených na konvenčních přístupech a na strojovém učení, při degradaci vstupního signálu, snížení vzorkovací frekvence, nebo v komplexnějších hudebních strukturách. Dále ukazuje možnosti použití hudební synchronizace, extrakce parametrů a výběru příznaků na originálních datech smyčcových kvartetů pro binární klasifikaci původu interpretů. Na závěr demonstruje vyvíjený software pro komparativní analýzu hudby, který kombinuje přívětivé uživatelské prostředí pro přehrávání, navigaci a vizualizaci dat hudebního výkonu s výpočetními metodami MIR.
Extraction of parameters for the research of music performance
Laborová, Anna ; Miklánek, Štěpán (referee) ; Ištvánek, Matěj (advisor)
Different music performances of the same piece may significantly differ from each other. Not only the composer and the score defines the listener’s music experience, but the music performance itself is an integral part of this experience. Four parameter classes can be used to describe a performance objectively: tempo and timing, loudness (dynamics), timbre, and pitch. Each of the individual parameters or their combination can generate a unique characteristic performance. The extraction of such objective parameters is one of the difficulties in the field of Music Performance Analysis and Music Information Retrieval. The submitted work summarizes knowledge and methods from both of the fields. The system is applied to extract data from 31 string quartet performances of 2. movement Lento of String Quartet no. 12 F major (1893) by czech romantic composer Antonín Dvořák (1841–1904).
Extraction of parameters for the research of music performance
Laborová, Anna ; Miklánek, Štěpán (referee) ; Ištvánek, Matěj (advisor)
Different music performances of the same piece may significantly differ from each other. Not only the composer and the score defines the listener’s music experience, but the music performance itself is an integral part of this experience. Four parameter classes can be used to describe a performance objectively: tempo and timing, loudness (dynamics), timbre, and pitch. Each of the individual parameters or their combination can generate a unique characteristic performance. The extraction of such objective parameters is one of the difficulties in the field of Music Performance Analysis and Music Information Retrieval. The submitted work summarizes knowledge and methods from both of the fields. The system is applied to extract data from 31 string quartet performances of 2. movement Lento of String Quartet no. 12 F major (1893) by czech romantic composer Antonín Dvořák (1841–1904).

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.