|
Venedikt Jerofejev. "Moscow to the end of the line" or the wanderings of the holy fool with a postmodern subtext
Klevcova Pilařová, Julie ; Chlaňová, Tereza (referee) ; Ulbrechtová, Helena (advisor)
Moscow to the end of the Line by Venedikt Jerofejev is frequently mentioned among those literary works that are enumerated while pointing at issue of Russian postmodern literature formation. This novel has become the main topic of a whole number of literary papers that are being analyzed in the first, introductory, chapter of this thesis. Special attention is paid to those works that are dealing with the motifs of the Holy Fool and wandering in the novel. Part one also analyzes various peculiarities of Venedikt Jerofejev's biography and diary, which influenced the novel-writing. Although the novel, which is being analyzed by us, still carries some features of a traditional realistic discourse, it can be discussed from a postmodern point of view due to such features as its hypertextuality, «the death of the author», the usage of «the author's mask», a real language replacement by the «overlanguage» of simulating order, changes that take place in subject-object relationship etc, which are typical for the period when the novel appeared. Those aspects that are characteristic for primary understanding of postmodernism and for its «Eastern» modification are being discussed in the second part. In addition to this, this part analyzes the above mentioned postmodern features of Moscow to the End of the Line. It is...
|
|
Pavlik Morozov and his role in the communist education of soviet youth
Slámová, Petra ; Ulbrechtová, Helena (referee) ; Rubáš, Stanislav (advisor)
Tématem mé bakalářské práce je ,,Pavlík Morozov a jeho role v komunistické výchově sovětské mládeže". Jejím cílem je analýza mýtu postavy Pavlíka Morozova, která v sovětském období sloužila jako vzor pro výchovu "nového sovětského člověka", v konfrontaci se skutečností. V druhé kapitole, nazvané Pavlík jako vzor sovětských dětí, se budu věnovat významu a vnímání Pavlíka Morozova, který udal svého vlastního otce. Tímto činem dokázal, že si cení více zájmů státu\ než své vlastní rodiny. Díky svému hrdinskému činu se stal vzorem několika generací sovětských dětí. Třetí kapitola objasňuje důvody a popisuje způsoby tvorby mýtu o Pavlíkovi. Sovětská vláda ponechala pouze kostru jeho skutečného životního příběhu, zbytek si dotvořila podle svých potřeb. Je zde uvedeno několik příkladů prostředků, jimiž se snažila socialistická propaganda dostat do podvědomí dětí ( vzor chování, který měly následovat. Ve čtvrté kapitole jsou uvedeny tři odlišné verze Pavlíkova příběhu. Verze spisovatele Jurije Družnikova podrobně rozebírá jednotlivá fakta uváděná v oficiální verzi a na základě důkazů dokládá jejich smyšlenost či popírá jejich pravdivost. Pátá kapitola se zabývá fenoménem udavačství, kterého se stal Pavlík Morozov symbolem. Udávání se stalo každodenním jevem, při kterém docházelo až k absurdním situacím. ~...
|
| |
| |
| |
| |
| |
| |