National Repository of Grey Literature 3 records found  Search took 0.00 seconds. 
Traditional tibetan clothing from the anthropological point of view
Gyaltso, Lenka ; Maršálek, Jakub (advisor) ; Štěpánová, Irena (referee)
Autorka se bude zabývat tradičním tibetským oděvem převážně na základě etnografických materiálů z 19. a 1. poloviny 20. století. Úvodem představí prameny, z nichž bude vycházet, dále nastíní historický vývoj tibetského oděvu a jeho sepětí s historickým a kulturním vývojem Tibetu. V hlavní části, věnované - jak už bylo uvedeno - tibetskému oděvu v 19. a 1. polovině 20. stol., se bude zabývat oděvem z kulturně antropologické perspektivy. Pozornost bude věnovat zejména otázkám, do jaké míry oděv - či jeho jednotlivé složky - odráží etnicitu, příslušnost k určité společenské vrstvě, další dimenze společenského statusu (např. svobodná dívka a vdaná žena), případně také tomu, do jaké míry se v oděvu odrážejí např. náboženské představy. Závěrem budou také představena a popsána regionální specifika odívání a zdobení na historickém území Tibetu.
The Thangkas - Tibetian Paintings with a Story
Gyaltso, Lenka ; Czumalo, Vladimír (advisor) ; Bělka, Luboš (referee)
Thangkas are Tibetan paintings which can be explained in many different points of view. Their meaning is different for Buddhist practitioners, painters, collecters, arts historians or researchers. This thesis should introduce the variaty of perspectives. The composition of the painting is given by the patron, artist or follows the Buddhist sacred scripts. Preparing the base, drawing, using colour pigments, outlining and doing final details belong to the process done by the master himself or partially by his students or monk or layman helpers. For impowering the thangka for the Buddhist praxis is necessary to do a sacrification ceremony by an educated monk. It is a religious and also social event connected with the painting. Thangkas are then used for the visualisation of figures of the Tibetan pantheon, mostly peaceful and wrathful deities. They are used in the monasteries, temples, home shrines or altars, are part of Buddhist ceremonies and festivals shown to the audience hung on the terraces or carried by the monks. Their vivid topics and colours encharme not only monks and lamas but also laymen. The expression differs according to local schools influenced by artists of Kashimiri, Bengali, Nepalese or Chinese origin. Tibetan painting style was probably created in the second half of 15th century...
Traditional tibetan clothing from the anthropological point of view
Gyaltso, Lenka ; Štěpánová, Irena (referee) ; Maršálek, Jakub (advisor)
Autorka se bude zabývat tradičním tibetským oděvem převážně na základě etnografických materiálů z 19. a 1. poloviny 20. století. Úvodem představí prameny, z nichž bude vycházet, dále nastíní historický vývoj tibetského oděvu a jeho sepětí s historickým a kulturním vývojem Tibetu. V hlavní části, věnované - jak už bylo uvedeno - tibetskému oděvu v 19. a 1. polovině 20. stol., se bude zabývat oděvem z kulturně antropologické perspektivy. Pozornost bude věnovat zejména otázkám, do jaké míry oděv - či jeho jednotlivé složky - odráží etnicitu, příslušnost k určité společenské vrstvě, další dimenze společenského statusu (např. svobodná dívka a vdaná žena), případně také tomu, do jaké míry se v oděvu odrážejí např. náboženské představy. Závěrem budou také představena a popsána regionální specifika odívání a zdobení na historickém území Tibetu.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.