National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.00 seconds. 
International assessment of higher education systems and institutions
Bartušek, Aleš ; Koucký, Jan (advisor) ; Ryška, Radim (referee) ; Šťastná, Věra (referee)
International assessment of higher education systems and institutions DISSERTATION (2022) Ing. Aleš Bartušek ABSTRACT The dissertation responds to a relatively new phenomenon related to significant transformations of higher education systems in recent decades. The gradual globalization, massification and diversification of higher education have undoubtedly led to a shift from the traditional concept and increased the global need for the availability of understandable and comparable information. That is why the first international assessments of higher education institutions began to appear. The aim of the dissertation was to analyse these newly emerging initiatives and contribute to the correct understanding and interpretation of published data. This has been achieved by monitoring major trends in broader context and by analysing the methodologies and results of the most significant global initiatives led by Academic Ranking od World Universities (ARWU), QS World University Ranking (QS) and THE World University Ranking (THE). Despite many limitations and criticisms, published international assessments of higher education institutions are the first efforts to identify and measure quality at a global level. They are also valuable in that they stimulate discussion on this issue. By discussing the significance,...
Social Differentiation in Czech Education
Bartušek, Aleš ; Voříšková, Iva (advisor) ; Papánek, Jiří (referee)
Cílem této diplomové práce je uvést do problematiky vzdělanostních nerovností, prezentovat v současné době nejvýznamnější mezinárodní projekt v oblasti měření výsledků vzdělávání (PISA) a především přiblížit nejmodernější trendy měření výsledků vzdělávání, na jejichž principech je celý projekt vybudován. Hlavním cílem pak je pokusit se na základě aktuálních výsledků posledního výzkumu PISA 2003 identifikovat vzdělanostní nerovnosti, zdroje jejich reprodukce a vysvětlit princip jejich fungování v České republice. První část práce (kapitoly 1-2) se věnuje obecnému úvodu do vzdělanostních nerovností. Vysvětluje pojetí spravedlnosti ve vzdělávání a zasazuje vzdělanostní nerovnosti do sociologického kontextu. Jsou zde nastíněny nejdůležitější přístupy, teorie a koncepce vysvětlující vzdělanostní nerovnosti a detailněji je popsán sociálně-psychologický model sociální stratifikace. Dále jsou zde základní informace o českém vzdělávacím systému a mezinárodní komparace se zeměmi OECD. Druhá část práce (kapitoly 3-4) přibližuje mezinárodní projekt PISA, na jehož nejnovějších datech jsou postaveny prováděné analýzy. Kapitola 3 představuje projekt jako celek a seznamuje s jeho cíly, metodami, koncepcí, prezentací jeho výsledků a se vzorkem testovaných žáků. Kapitola 4 se věnuje teorii měření výsledků vzdělávání a popisuje řešení některých problémů v jednotlivých fázích výzkumu. Závěrečná část práce (kapitoly 5-7) vychází z reálných dat výzkumu. Kapitola 5 prezentuje základní výsledky výzkumu PISA za rok 2003 v oblasti matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti a kapitola 6 provádí analýzy jednotlivých veličin a vztahů mezi nimi za účelem určení vlivu socioekonomického zázemí žáků na jejich výsledky ve škole, identifikace rozdílů mezi různě organizovanými vzdělávacími systémy a především zodpovězení otázek týkajících se separace žáků do různých typů škol. Kapitola 7 je pak zaměřena na analýzu výsledků českých žáků. Na základě rozdílů mezi jednotlivými typy škol vypovídá o selektivitě českého vzdělávacího systému a zkoumá faktory formující aspirace žáků na terciární vzdělávání.

See also: similar author names
2 BARTUŠEK, Antonín
1 Bartůšek, Adam
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.