Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 458 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.06 vteřin. 



Dítě a hřiště
Buzická, Lada ; Šmíd, Jan (vedoucí práce) ; Grendelová, Erika (oponent)
Bakalářská práce pojednává o hřišti a jeho různých principech zaměření. Popisuje významy dětského hřiště a zaměřuje se na ovlivnění a formování psychomotorických stránek dětské osobnosti konkrétními herními prvky. Také vymezuje pojem volného času a jeho význam. Tato práce se dále věnuje vybavení dětských veřejných hřišť, jejich bezpečnostním požadavkům a zabezpečení. Dále rozebírá vybraná veřejná hřiště na Praze 9 - Proseku a pomocí průzkumu zjišťuje, zda nově zrekonstruované hřiště splňuje požadavky dětí a rodičů.

Psychosociální dopady úrazů u dětí
DUDOVÁ, Monika
Úrazy jsou v současnosti celospolečenským problémem dotýkajícím se všech věkových skupin obyvatelstva. U dětí jsou úrazy dokonce na prvním místě příčin úmrtnosti. V ČR jsou úrazy hlavní příčinou úmrtí, hospitalizace a invalidizace dětí starších 1 roku a představují závažný zdravotnický, ekonomický a společenský problém. Nejčastější příčinou smrtelného poranění dětí ve věku 0?19 let v ČR jsou dopravní úrazy, úmyslné sebepoškození a tonutí. Dopravní úrazy patří dlouhodobě mezi nejzávažnější úrazy dětí ve věku 0?19 let, nejčastěji se děti zraní doma a v okolí domova, při sportu a ve škole. Chlapci umírají významně častěji na úrazy než dívky. Teoretická část se zaměřuje na charakteristiku osob se zdravotním postižením, vymezuje pojem rodina, těžká životní situace. Cílem práce bylo zjistit vliv získaného tělesného postižení u dětí na jejich život jejich rodinu a současně zjistit míru a úroveň informovanosti dětí a jejich rodin o možnostech následné péče. Práce též poukazuje na nedostatky a návaznosti v léčebně - terapeutickém procesu a nepropojenosti jednotlivých složek ucelené rehabilitace v praxi. Výzkumná část je zpracována kvalitativně. Zaměřuje se na pět dětí se získaným tělesným postižením a jejich rodiny. Stěžejní část tvoří analýza polostrukturovaných rozhovorů s dětmi a jejich rodinnými příslušníky.

Socioekonomický status rodičů dětí hospitalizovaných na dětském oddělení z důvodu úrazu
MIKEŠOVÁ, Jana
Úrazy patří k závažným problémům veřejného zdravotnictví. Podle dostupných statistických údajů ročně více než pět milionů lidí na celém světě na následky zranění umírá. V současné době se problematice úrazů věnuje zvýšená pozornost. Úrazy dětí jsou největším nepřítelem a zároveň nejčastější příčinou úmrtí dětí a mladých dospělých a třetí nejčastější příčinou úmrtí v celé populaci. V České republice mají na svědomí 300 dětských životů a 3000 trvale postižených ročně. Ve své diplomové práci se zabývám úrazy v dětském věku, které se v současné moderní době objevují stále častěji. Předmětem práce jsou dětské úrazy. Objektem práce jsou děti, které jsou vystaveny riziku úrazu. Cílem mé práce bylo zmapovat okolnosti vzniku úrazu dětí za kalendářní rok 2010 hospitalizovaných na dětském oddělení a také zjistit, zda-li socioekonomický status rodiny má vliv na okolnosti úrazu. V teoretické části popisuji jednotlivé úrazy, se kterými se můžeme u dětské populace setkat a v praktické části vyhodnocuji statistická data, které jsem získala sekundární analýzou dat s chorobopisů hospitalizovaných dětí a dotazníkovým šetřením rodičů. Z kvantitativního výzkumu vyplývá, že nejčastějším důvodem hospitalizace dětí pro úraz na dětském oddělení nemocnice v Českém Krumlově v kalendářním roce 2010 byly na prvním místě pády, zlomeniny, pohmoždění bez poranění hlavy, dále na místě druhém poranění hlavy a mozku, místo třetí tvořily poranění povrchu těla (rány, odřeniny, pohmožděniny). Nejčastějšími okolnostmi vzniku úrazu byla zaznamenána souvislost s hrou dětí bez dozoru rodičů, na dalším místě byly úrazy, které vznikly v souvislosti se sportovními aktivitami a dopravní úrazy (cyklistů a bruslařů na kolečkových bruslích). Dále bylo zjištěno, na základě testovaných hypotéz, že socioekonomické faktory neboli status rodiny, ovlivňuje okolnosti úrazu za kterých vznikl.

Význam návštěv v domácnosti v primární péči o dítě
KARDOVÁ, Kateřina
V bakalářské práci na téma {\clqq}Význam návštěv v domácnosti v primární péči o dítě`` jsem se zaměřila jednak na význam a četnost návštěvní služby v domácnosti zdravotnických pracovníků a jednak na návštěvnost sociálního pracovníka v rodině v rámci programu sanace rodiny. Prvním cílem mé bakalářské práce je zmapování frekvence návštěv zdravotnických pracovníků v novorozeneckém a starším období dítěte v domácnosti. Druhým stanoveným cílem je zmapování frekvence sanace rodiny. Při zpracovávání jsem pracovala metodou kvantitativního výzkumu. Jako nástroj jsem použila anonymní standardizovaný dotazník. Dotazníky jsem rozdala rodičům dětí v dětských koutcích, mateřských centrech a na venkovních hřištích. Hypotéza 1, že návštěvní služba zdravotních pracovníků v rodině je v novorozeneckém a starším období dítěte méně než 30%. Pro ověření druhé hypotézy jsem zpracovala druhý dotazník, který vyplňovaly organizace, které provádějí sanaci rodin. Potvrdila se i druhá hypotéza, že metoda sociální práce {--} sanace rodiny je v České republice nedostatečná. Tato práce může být využita jako podnět ke zvýšení frekvence návštěv zdravotnického pracovníka v domácnosti a to nejen u dětí v novorozeneckém období, ale i starším, protože jak z výzkumu vyplývá, rodiče by měli o tuto službu zájem. V rámci sanace rodiny lze tuto práci využít k tomu, aby se včas začalo pracovat s dítětem a jeho rodinou tak, aby došlo k ozdravení rodiny a dítě mohlo zůstat ve své původní rodině a nemuselo být umístěno v některém ze zařízení s ústavní výchovou.

POHYBOVÉ AKTIVITY DĚTÍ SE STŘEDNÍ MENTÁLNÍ RETARDACÍ VE VOLNÉM ČASE
KOVALČÍKOVÁ, Dagmar
Práce se zabývá volnočasovou aktivitou realizovanou v pohybovém kroužku pro děti mladšího školního věku se střední mentální retardací. Teoretická část se zabývá pojmy volný čas, dítě a mentální retardace. Kapitola dítě se zaměřuje na děti mladšího školního věku. Do teoretické části je zařazena kapitola Pohybové aktivity a jejich význam. Praktická část obsahuje metodiku, popis, realizaci a vyhodnocení kroužku Velký sportovec za jedno pololetí školního roku. Kroužek Velký sportovec je realizován na dětském hřišti a v tělocvičně. Hlavním cílem kroužku je rozvíjet u dětí žádoucí psychické vlastnosti, zejména ohleduplnost, toleranci, smysl pro fair play a akceptování pravidel.

Prevence úrazů ve vybraných zemích EU
ŠESTÁKOVÁ, Jana
Abstrakt Prevence úrazů ve vybraných zemích Evropské unie. Téma mé diplomové práce je zaměřeno na prevenci úrazů ve vybraných zemích EU. Úrazy jsou závažným problémem nejen z hlediska zdravotnického, ale i socioekonomického.Dopravní nehody tvoří ve státech OECD v průměru 41 % usmrcení důsledku úrazu í dětí do 14 let. Cílem mé práce je popis přístupu vybraných zemí EU k prevenci úrazů a zmapování preventivních opatření v oblasti prevence úrazů ve vybraných zemích, kterými jsou Česká republika,Rakousko, Slovensko, Švédsko, Itálie, Německo a Francie. Prevence je cílená činnost, vycházející z poznání, že zabránit úrazu je jednodušší, než odstranit, následky. Metodika zjišťování cílů práce byla realizována kvalitativním výzkumem. Zaměřila jsem se na vládní dokumenty, legislativní nařízení a na další dokumenty týkající se prevence úrazů. K získávání materiálů, které byly podrobeny sekundární analýze, bylo použito několika hlavních zdrojů vlád, státních i nestátních institucí ve vybraných zemích EU. Z důvodu nedostupnosti některých materiálů nebo nevyhovujících či nenalezených zdrojů jsem použila doplňkovou metodu dotazování. Oslovila jsem respondenty, kteří ve vybraných zemích EU žijí, pracují. Problematika prevence dětských úrazů je v zemích EU na předních místech v politických programech, probíhá na všech úrovních státních, regionálních, místních. Přijímány jsou národní akční plány prevence úrazů, schvalovány legislativní opatření např. rychlost v obcích, používání cyklistických přileb dětmi, používání zádržných systémů.Z výsledků výzkumu vyplývá že, ve všech vybraných zemích EU probíhá dopravní výchova na školách nebo mimo. Měla by začínat již v předškolním věku. Významnou roli mají rodiče, a podílí se na ní státní i nestátní instituce. Nejkomplexnějším programem ve vybraných zemích EU jsou takzvané {\clqq}Bezpečné komunity``. Ve všech vybraných zemích EU jsou i další organizace, které se podílejí na preventivních programech, akcích, školeních, kampaních. Pro spolupráci je možno získat ještě další místní orgány, správy, organizace, zájmové skupiny i soukromé osoby a všechny tyto činnosti koordinovat a vzájemně propojovat. Stále se problematikou prevence úrazů zabývat. Koordinovaná a důsledná prevence dětských úrazů má pozitivní vliv na snížení dětské úrazovosti a úmrtnosti. Výsledky práce přispějí k lepší informovanosti, edukaci a porovnání. Budou využity také pro studijní účely ZSF JU.

Technická úroveň dětských hřišť a výskyt vzniklých úrazů na těchto zařízeních.
JELÍNKOVÁ, Vlasta
Předmětem bakalářské práce je zhodnotit celkový stav úrovně zařízení i konstrukcí na nich umístěných s využitím vybraných metod tak analyzovat jejich bezpečnost. První část práce je zaměřena na popis vybraných pojmů a uvedení do problematiky dětských úrazů v závislosti na technické úrovni a stavu herních prvků, dále pak na seznámení se s požadavky technických norem na konstrukci herních prvků a odpovídající bezpečnost dopadových ploch a předpisy na čistotu a hygienu dětských hřišť. V druhé části jsem provedla analýzu současného stavu dětských hřišť na vybraných místech v závislosti na úrazech. Pro práci přímo v terénu jsem si připravila formuláře - dotazník (příloha č. 1) a záznam o kontrole dětského hřiště pro zapisování zjištěných skutečností (příloha č. 2). Při vytváření tohoto formuláře jsem vycházela z platných norem ČSN EN 1176 a ČSN EN 1177 týkajících se zařízení a povrchů na dětském hřišti. Ze získaných informací jsem vyhodnotila úroveň bezpečnosti dětských hřišť a závady i nedostatky herních prvků. Formulář obsahuje celkem 20 kritérií, z nichž se 15 zabývá bezpečností a prevencí úrazů na herních prvcích, 5 otázek je zaměřeno na čistotu, hygienu a informovanost veřejnosti. Splnění všech 20 bodů je zásadní podmínkou pro hodnocení s výsledkem - hřiště je bezpečné. Při nesplnění některých kritérií z oblasti hygieny je hřiště hodnoceno jako bezpečné s výhradou. Pokud bylo nesplněno jedno z 15 kritérií dle ČSN, hřiště nelze hodnotit jako bezpečné. Celkem byla provedena pasportizace 10 hřišť v lokalitách města Trhové Sviny a obcí Ledenice a Jílovice. Po provedení průzkumu a vyhodnocení formulářů jsem zjistila, že stav dětských hřišť neodpovídá normám a 7 hřišť nevyhovuje zadaným kritériím. Největší problém, který jsem zjistila, se týká dopadových ploch, kde není zajištěna potřebná hloubka ochranné vrstvy. Technické provedení herních prvků je v pořádku zejména u nových zařízení, ty starší jsou s výhradou. Další nedostatky jsou zejména v odvodnění ploch, ty byly zjištěny celkem u 6 hřišť. Navrhovaným řešením těchto nedostatků je osazení ploch vhodnými materiály (speciální gumové a pryžové rohože) a dostatečná hloubka písku či štěrku. Dále je potřeba zajistit dostatečné odvodnění pomocí drenáží. Dále bych doporučila, aby provozovatelé zajistili průzkum na zvolení herních prvků dle věkových kategorií na jednotlivých hřištích. Navržený způsob odstranění zjištěných závad by měl sloužit pro provozovatele v daných lokalitách jako metodika prevence dětské úrazovosti a tím také napomoci v neposlední míře snížení nákladů na následnou léčbu.

Volnočasové aktivity v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy v Jihočeském kraji
BLAŽKOVÁ, Kateřina
Bakalářskou práci s názvem Volnočasové aktivity v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy v Jihočeském kraji jsem v teoretické části rozdělila na pět hlavních kapitol. Nejprve stručně charakterizuji pojem speciální pedagogika a pojem etopedie, který se ústavní a ochrannou výchovou zabývá. V první kapitole se zabývám podmínkami na základě, kterých se děti mohou dostat do zařízení. Ve druhé kapitole popisuji všechny typy zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Třetí kapitola se zabývá obecným popisem poruch chování, příčinami a stručným výčtem jednotlivých a vybraných nejčastějších poruch chování. Čtvrtá kapitola je věnována pojmu volný čas, činitelům ovlivňujícím volný čas. Pro kvalitní výzkum jsem si vybrala formu polostrukturovaného rozhovoru, který jsem prováděla s pracovníky zařízení. Cílem výzkumné části mé bakalářské práce bylo zjistit, jaké volnočasové aktivity nabízejí zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v Jihočeském kraji a jak jsou volnočasové aktivity využívány klienty těchto zařízení. Výzkumné otázky jsem postavila tak, abych zjistila, jakou nabídku volnočasových aktivit zařízení umožňují klientům z dětských domovů, v dětských domovech se školou, v diagnostickém ústavu či výchovném ústavu. A které volnočasové aktivity jsou klienty nejvíce využívány. Nejprve jsem provedla analýzu dostupných materiálů o jednotlivých zařízeních. K analýze jsem použila výroční zprávy, webové stránky zařízení a v neposlední řadě i inspekční zprávy ČŠI ČR. Cílem této analýzy bylo zjistit, jaké jsou oficiální informace o volnočasových aktivitách ve zkoumaných zařízeních. Poté jsem oslovila všech 11 zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy v Jihočeském kraji. Spolupracovalo se mnou celkem 9 zařízení. Většinu respondentů tvořily dětské domovy a dále pak diagnostický a výchovný ústav. Na základě výše uvedeného jsem zjistila, že nabídka volnočasových aktivit v zařízení či mimo je velmi pestrá a záleží na umístění zařízení, velikosti města a jeho nabídkách, vybavenosti zařízení a na zaměření pedagogických pracovníků. Z výzkumu tedy vyplývá, že klienti zařízení mají k dispozici mnoho aktivit, které ani nevyužijí, protože zájem dnešních dětí o aktivitu je krátkodobý. Nejvíce využívány jsou především sportovní aktivity, jelikož většina zařízení je dobře vybavených na sport jak tělocvičnou tak, venkovním hřištěm a různými sportovními pomůckami. U dívek pak převažuje zájem o keramiku. Ve většině zařízení mají k dispozici i svou dílnu, kde keramika probíhá a vlastní i keramickou pec. Většina zařízení dá vždy na začátku školního roku dětem na výběr z nabídky kroužků v zařízení i mimo něj. Děti si mají alespoň jednu aktivitu vybrat. Má-li dítě zájem o aktivitu, která není v nabídce, je možné mu ji zajistit, pokud se v blízkém okolí něco takového nachází. Zařízení se snaží umožnit dětem co nejvíce aktivit, pokud je to v rámci jeho možností a finančně dostupné. Z hlediska financování aktivit je to tak, že většina zařízení kroužky v oddílech a klubech platí na půl roku či na rok dopředu což se jim nezamlouvá. Je to z toho důvodu, že děti jsou aktivitou na začátku nadchnuty, ale postupně jejich nadšení upadá a někdy už po pár měsících chtějí s kroužkem skončit. Často dají přednost samostatným vycházkám a kouření. Z výzkumu dále vyplývá, že největším zájmem dětí přicházejících do zařízení je nežádoucí vrstevnická skupina a s tím související problémy. Proto děti v zařízení mají nejraději samostatné vycházky, kdy si mohou jít mimo areál zakouřit. Bakalářská práce může sloužit jako informační materiál pro veřejnost a především pro studenty speciální pedagogiky. Využití by také zde mohli nalézt pedagogové zabývající se poruchami chování.